Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har en niåring som klager over ømme kuler i brystene. Jeg har kjent etter, og der er virkelig små ømme kuler der. Jenta er ikke overvektig, heller litt tynn, kanskje. Noen som har erfaring med dette? Er det ikke vel tidlig? Vet dere om det nå er slik at det kommer til å bli full fart på puppeutvikling her? Eller er dette noe annet? Dette virker så merkelig, men jeg er jo en mann, og har ikke all verdens erfaring på dette området. Håper noen av damene her inne kan hjelpe meg. På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har en niåring som klager over ømme kuler i brystene. Jeg har kjent etter, og der er virkelig små ømme kuler der. Jenta er ikke overvektig, heller litt tynn, kanskje. Noen som har erfaring med dette? Er det ikke vel tidlig? Vet dere om det nå er slik at det kommer til å bli full fart på puppeutvikling her? Eller er dette noe annet? Dette virker så merkelig, men jeg er jo en mann, og har ikke all verdens erfaring på dette området. Håper noen av damene her inne kan hjelpe meg. På forhånd takk!

Dette er helt normalt har en datter som fikk det same rett etter at hun ble 9 år.

Skrevet

Høres ut som om det er pupper som utvikler seg :)

Skrevet

Det stemmer nok fint det, noen kommer tidligere i puberteten enn andre. Jeg fikk vel ømme kuler i (det som skulle bli) brystene i 9-10-årsalderen, fikk mensen da jeg var 11... Jeg var tynn/normalvektig, var nestførst som fikk mensen i klassen.

Skrevet

Jøss...dette var jeg ikke helt forberedt på- ikke riktig enda :)

Kanskje noen av dere har en anelse om hva jeg skal vente meg. Det er jo greit å snakke litt mer med henne om dette. Betyr det nå at hun kommer til å få pupper i rasende fart, eller vil det enda ta lang tid før det vil bli slik at det vises godt?

Heldigvis har vi et fint forhold, og det kommer nok ikke til å bli probløem at jeg er pappa. Men jeg har jo ingen egne erfaringer om dette, og hun har heller ingen mor å snakke med om dette. Så derfor søker jeg nå råd hos dere. Tusen takk for alle svar, forresten!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare en ting å gjøre med dette, å la det gå sin gang. Og du blir nok rimelig sikkert nødt til å slutte med å "kjenne etter" snart. Hehe. Så nært forhold hadde aldri jeg til min pappa (eller min mamma eller noen andre).

Skrevet

Ja, jeg må nok det. Må bare for ordens skyld si at hun ba meg om å kjenne på noe som var vont, og selvsagt gjorde jeg det.

Ja, vi har et nært forhold, men det er jo klart at dette med å kjenne etter gir seg etter hvert :) Men siden min datter av kompliserte årsaker ikke har kontakt med mor, har jeg vært både mor og far. Fungerer rimelig greit det. Det er jo tross alt 2010, ikke 1850. Men enkelte ting gjør nok en kvinne bedre, men jeg gjør mitt beste, så kommer vi nok greit ut av det. Kan jo be jenta om å ta en prat med skolehelsesøster, hvis det skulle bli nødvendig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja da kan du ha en utfordrende tid framfor deg. Og ikke fordi du er mann, men fordi tenåringsjenter er hormonbomber ingen skjønner seg på ;)

Men 9 år er ikke verken tidlig eller sent til at det begynnes å utvikles bryster. Det tar tid før de kommer, det kan godt være ømt mange måneder før noe mer skjer. Brystene kommer til å utvikle seg frem til hun er ferdig utvokst, noe som kan ta mange år til.

Mensen kan også komme tidlig. Tegn er gjerne vondt i magen og humørsvingninger (kommer gjerne en stund før mensen).

Det viktigste du kan gjøre er å fortelle henne og vise at hun kan prate med deg om det og at du tar henne på alvor. Om det er noe du synes er vanskelig pga manglende erfaring, kan du søke råd hos venninner eller på nett. Cluet er å snakke med henne og være der.

Ble selv tidlig utviklet (bryster 8 år (ømt et år før) og mens 9 år). Hadde heldigvis en god dialog med begge mine foreldre om det. Min datter som nærmer seg 8 ser ut til å gå i samme fotspor som meg. Det er ømt innimellom, og vi har pratet en del om det som kommer til å skje framover.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må nok det. Må bare for ordens skyld si at hun ba meg om å kjenne på noe som var vont, og selvsagt gjorde jeg det.

Ja, vi har et nært forhold, men det er jo klart at dette med å kjenne etter gir seg etter hvert :) Men siden min datter av kompliserte årsaker ikke har kontakt med mor, har jeg vært både mor og far. Fungerer rimelig greit det. Det er jo tross alt 2010, ikke 1850. Men enkelte ting gjør nok en kvinne bedre, men jeg gjør mitt beste, så kommer vi nok greit ut av det. Kan jo be jenta om å ta en prat med skolehelsesøster, hvis det skulle bli nødvendig.

Samme problemet vi mødre har når vi også skal fungere som "fedre" i hverdagen. Jeg må si at jeg synes det var vanskelig å lære min sønn en del ting oppgjennom ;) Men som du sier, man gjør sitt beste og kommer greit ut av det :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei du Ts, :)

Jeg tror det er viktig at du ikke blir ubekvem og flau. Mensen,pupper,utflod og slikt kommer, og da blir det lettest for jenta di om du prestenterer det som noe helt normalt, noe som ikke plager deg. Det kan tilogmed feires med at du melder henne inn i Libress-klubben etterhvert, (Eller når det blir aktuelt) så får hun jevnlige pakker i posten.

Husker som ungdom at min far ble veldig skjemt når mensen ble nevnt. Min mor ble også litt flau, noe som signaliserte til meg at jeg også burde skamme meg. Det behøver jo ikke være slik. :) (Selv om du blir flau, lat som du egentlig ikke er det)

Pass på å ha massevis av bind i hus til jenta di slik at hun skifter ofte og ikke er redd for å spare fordi det er ubehagelig å spørre etter flere pakker.

Skrevet

Døtre kommer gjerne i puberteten omtrent på samme tid som sine mødre. Kanskje du vet om moren hennes kom tidlig i puberteten? Uten at jeg kan si det for sikkert, vil jeg tro at det fortsatt vil ta litt tid før hun utvikler bryster som synes. Jeg husker i allefall at jeg var øm ganske lenge (og det var veldig ømt!) før det ble noe bryster å snakke om. Fikk vel mensen ca 2-3 år etter at jeg fikk ømme "bryster".

Skrevet

hei, jeg er ogaå alenefar til ei jente, hun er snart 15.

du har mye og glede deg til og andre ting du burde tenke smart på før du svarer, du er en mann og tenker som en mann, hun er en jente og tolker det du sier som en jente:-) har hatt mange misforståelser mellom meg og jentungen i årenes løp ja:-)

jeg tokk kontakt med helsesøster på skolen når ungen min var rundt ni år, fortalte at jeg syntes det var vanskelig og svare på mye av dette og spurte om råd.

helsesøster var på skole en dag pr uke og jentungenblei bedt opp til henne på førsten bare for og prate og bli kjent, deretter begynte hun og gå dit vær gang hun lurte på noe som jeg ikke kunne svare på eller som hun ikke fant svaret bra nokk på.

det er faktisk slik helsesøster er på skolen for:-)

lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...