Snart Frue Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Jeg skal til frisøren på bryllupsdagen og fixe hår samt sminke. Håret er jo greit, men jeg lurer litt på hvor flinke disse frisørene er på sminke? Er det vanlig at de har gått sminkekurs eller er det ofte en spesiell person på frisørsalongen som har dette som "spesialitet"? Jeg er klar over at dette heeelt sikkert varierer fra salong til salong, men er det noen av dere som har noen gode/dårlige erfaringer dere vil dele? Evt også tips? Jeg vil sminkes pent av noen som kan faget sitt, men samtidig vil jeg ikke se oversminket ut.. Pleier de feks å bruke primer under foundation og er de flinke til å finne de riktige fargene?
Spatula Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Jeg giftet meg på et lite tettsted.. Hvor det bare var en frisørsalong.. Jeg ble sminket med Mary Kay produkter :dåne: .. vel vel.. heldigvis hadde jeg vært på kurs hos make-up store - så jeg fikk rettet opp skaden hun gjorde. Spør før du bestiller time til frisøren - så får du på forhånd vite kunnskap og hva de tenker angående sminke..
Sofia Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Man får jo normalt en prøvetime hos frisøren da hår og sminke testes ut. Jeg skal til min frisør på torsdag denne uken for å klippes og prøvesminkes. Man blir jo normalt ikke klippet på selve bryllupsdagen. Det kan iallefall ikke jeg gjøre da jeg har helt kort hår og etter klipping har jeg småhår overalt!! Nesen, ørene, hals, nakke!... så jeg skal klippes nå på torsdag. Bryllup neste lørdag!
Frøken Helene Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Du MÅ ha en prøvetime for sminke. Jeg har sett mange sminket som en discodronning istedet for brud, så jeg skal sminke meg selv.
CheezDoodles Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Make-up læreren min sa en gang til meg at hvis sminken blir bra hos en frisør, så er det bare flaks...ha en prøvetime og se om du blir fornøyd. Eller bestill brudesminke i en hudpleiesalong lykke til
tina89 Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Der jeg skal fikser tror jeg at jeg skal ha 2 forskjellige personer. da hun som skal gjøre håret mitt får det alltid perfekt, men jeg vet ikke hvor god hun er med sminken. Men det er flere i den salongen som er makeupartister. Så jeg tror at min lærer (jeg er makeupartist selv) skal få lov og gjøre sminken på meg. Hvis jeg bare hadde tatt ett lite kurs så kunne jeg nok gjort det selv. Men det ser jeg når jeg skal ut på noe og skal sminke meg, jeg blir aldri fornøy selv, og hvis jeg ikke bare stopper så ødelegger jeg det til slutt.. fordeom det er fint. så derfor må noen andre gjøre det på meg. og hun læreren er veldi flink!
LindaM Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Jeg er frisør, men kan ikke sminke.. Vi har 5 frisører i salongen der jeg jobber, som sminker i tillegg til å fikse hår. De har gått make-up skolen, og tatt eksamen. Det skal ikke mer til enn en eksamen før du kan kalle deg make-up artist. Erfaringen dems er vel det viktigste! jeg skal sminkes av en frisør som også er make-up artist. Han har sminket meg en del før mens vi jobbet sammen, og jobber mye med kunder som skal ha "full pakke". Men jeg skal absolutt ha prøvetime! Tør ikke overlate det til tilfedighetene. Mange frisører er flinke med make up, men det er absolutt ikke et must for en frisør og kunne sminke. Det hører ikke med i frisørutdannelsen.
Snart Frue Skrevet 6. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2010 Jeg er frisør, men kan ikke sminke.. Vi har 5 frisører i salongen der jeg jobber, som sminker i tillegg til å fikse hår. De har gått make-up skolen, og tatt eksamen. Det skal ikke mer til enn en eksamen før du kan kalle deg make-up artist. Erfaringen dems er vel det viktigste! jeg skal sminkes av en frisør som også er make-up artist. Han har sminket meg en del før mens vi jobbet sammen, og jobber mye med kunder som skal ha "full pakke". Men jeg skal absolutt ha prøvetime! Tør ikke overlate det til tilfedighetene. Mange frisører er flinke med make up, men det er absolutt ikke et must for en frisør og kunne sminke. Det hører ikke med i frisørutdannelsen. Jeg skal ha prøvetime på både hår og makeup. Det er vel ikke "ufint" å komme med visse krav ifht hvordan de skal legge makeupen? Med det mener jeg at jeg vil at de skal legge en primer, bruke vannfast maskara osv? .. Jeg vil ikke virke frekk på noen måte på prøvetimen, men det er faktisk viktig for meg å se bra ut hele dagen og kvelden og makeupen må tåle både tårer, klemmer og kyss! (samtidig som den må se bra ut).
Gjest Pippelipp Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Jeg hadde prøvetime på begge deler og likte IKKE hva hun gjorde med sminke og jeg kommer til å avbestille sminken på bryllupsdagen og sminke meg selv. Da er det i det minste bare min skyld hvis det ikke blir bra...
gotcha Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Mange frisører er flinke med make up, men det er absolutt ikke et must for en frisør og kunne sminke. Det hører ikke med i frisørutdannelsen. Frisører skal kunne helt basic sminking, og det skal være en del av opplæringen. Jeg fikk sminke på fagprøven min... Men nå det er sagt vet jeg at mange frisører ikke er noe særlig flinke til dette.
Snart Frue Skrevet 6. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2010 Jeg hadde prøvetime på begge deler og likte IKKE hva hun gjorde med sminke og jeg kommer til å avbestille sminken på bryllupsdagen og sminke meg selv. Da er det i det minste bare min skyld hvis det ikke blir bra... Hva var det du ikke likte? Var det for mye eller for lite sminke? Eller var fargene feil?
Auri Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Jeg kommer til å sminke meg selv, rett og slett fordi jeg vet best hva slags sminke jeg vil ha. Og det får jeg helt fint til selv. Dessuten vil jeg tro at en frisør kommer til å enten insistere på å holde det helt naturlig (ikke meg i det hele tatt) eller stappe ansiktet mitt fullt av skimmer og solpudder. Ikke snakk om! Akkurat på det punktet er jeg gjennomført bridezilla: Min måte, eller ikke i det hele tatt.
Snart Frue Skrevet 6. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 6. april 2010 Hmmm... begynner å få en krypende angst-følelse for sminken jeg nå.. Vurderer å høre med en av de lokale stylist/makeupskolene i området om kanskje de kan trå til på den store dagen. Er det vanlig å ta med seg noen til frisørsalongen som sminker deg? Og hvis jeg vil sminke meg selv er det ok at jeg gjør det på salongen?? Jeg er nok ganske kontrollfreak når det gjelder sminken kjenner jeg...
Jade Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Du kan jo spørre frisøren om hun har takkekort å vise hvor du kan se makeupen hun har gjort. Om frisører er flinke å sminke er jo helt individuelt Og klart du kan komme med konkrete krav! Det er DU som bestemmer Det går fint å sminke seg selv hos frisøren. Bare si fra, slik at dere kan avtale når det passer best. Du har jo sikkert en pause eller to underveis også.
Gjest Pippelipp Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Hva var det du ikke likte? Var det for mye eller for lite sminke? Eller var fargene feil? Jeg følte det som om det var for mye, men det var nok ikke det. Jeg syntes hun kaket ned ansiktet mitt med en alt for tung og alt for mørk foundation. Grunnfargene ble for mørke og sminken ble for slurvete lagt, spesielt eyelineren. Jeg er veldig nøye med eyeliner og vil ikke ha streken for tykk og synes det er viktig å fylle inn med farge mellom øyenvippene, ellers oppstår det fort "hull" i sminken mellom eyeliner og øyenvipper. Jeg vil bruke mer energi på detaljer , det er min store dag og da vil jeg ha det ordentlig Jeg hadde følelsen av å ha fått en kake i ansiktet og det likte jeg ikke.
Sunshine Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Kjenner jeg får litt angst ang sminken selv. Jeg skal ha prøvetime bare uka før, og siden det er på et lite sted har jeg ikke sjans til å skaffe de produkter jeg trenger hvis det er krise Kanskje jeg bør stikke innom et sted og få sminketips sånn at jeg er forberedt i tilfelle krise?
Jade Skrevet 6. april 2010 #17 Skrevet 6. april 2010 Frisøren min slurvet litt med eyelineren også :/ Måtte retusjere noen av bildene mine etterpå
LindaM Skrevet 7. april 2010 #18 Skrevet 7. april 2010 Frisører skal kunne helt basic sminking, og det skal være en del av opplæringen. Jeg fikk sminke på fagprøven min... Men nå det er sagt vet jeg at mange frisører ikke er noe særlig flinke til dette. Jeg har svennebrevet i damefrisørfaget, tok det for 6 år siden. Da var ikke make-up en del av pensum. Mulig det har skjedd forandringer siden den gang. Jeg kan selvfølgelig mer om farger enn en som ikke er frisør, men har ikke peiling på hvordan jeg skal legge f.eks øyenskygge for å ramheve/skjule trekk. Så man skal ikke ta det for gitt at frisører kan make-up.
Sofia Skrevet 9. april 2010 #19 Skrevet 9. april 2010 Jeg var på min prøvetime igår. Det tok 3 timer!! Vi storkoste oss. Klippet og farget håret. Nappet bryn og sminket og sminket og sminket!! Superdeilige 3 timer i alt stresset! Jeg synes selv det ble direkte lekkert så jeg gleder meg og begynner å kjenne det litt i magen nå... Bare 8 dager igjen!!
Branna Skrevet 9. april 2010 #20 Skrevet 9. april 2010 Jeg vil også råde deg til å ha prøvetime først. For min del så var det ingen i frisørsalongen som hadde sminke som "spesialitet", så da turte jeg ikke å la noen av dem komme i nærheten av ansiktet mitt. Så jeg sminket meg selv. Det ble kjempebra , i hvert fall ifølge alle bryllupsgjestene, og jeg ser det jo på bildene i etterkant også. Mitt råd: Gå innom Esthetique og få sminketips, og kjøp produkter selv som du vet passer til huden og fargen din. Det gjorde jeg, og de var så flinke der. De sminket meg og ga meg instrukser om hvordan jeg burde gjøre det, og valgte helt riktige farget i forhold til både min hudtype, hårfarge og temaet i bryllupet. Hvis du likevel er skeptisk til å sminke deg selv, kan du jo i det minste forhøre deg med salongen om det er mulighet for at du kjøper sminke selv. Da vet du jo akkurat hvilken sminke de bruker, i det minste. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå