maritha Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Bare se på dette forumet: overtro fra én ende til en annen. Hvorfor i alle dager driter vi oss, som et kjønn, såpass mye ut? Jeg blir flau. Evner ikke kvinner å tenke logisk og rasjonelt? Er vi så hemmet av vår høyre hjernedel?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Hvis du ikke tror på dette "tullet", hvorfor driter du deg ut da? (Siden du skriver "vi") Det er jo vi som tror på "tull" som i følge deg driter oss ut, ikke du. Er det så viktig for deg å ta ansvar for andres tro at du blir flau på vegne av de som tror på det du karakteriserer som tull? Jeg tror det er mye mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare, og jeg tror på mye av det du karakteriserer som tull... ikke på alt, men på en del av det. Jeg snakker ikke på vegne av mitt kjønn, jeg snakker på vegne av meg selv, som enkeltindivid. Det er min tro, og mitt ansvar, og du trenger ikke være flau på mine vegne. Hilsen "troende"
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Hvis du ikke tror på dette "tullet", hvorfor driter du deg ut da? (Siden du skriver "vi") Det er jo vi som tror på "tull" som i følge deg driter oss ut, ikke du. Er det så viktig for deg å ta ansvar for andres tro at du blir flau på vegne av de som tror på det du karakteriserer som tull? Jeg tror det er mye mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare, og jeg tror på mye av det du karakteriserer som tull... ikke på alt, men på en del av det. Jeg snakker ikke på vegne av mitt kjønn, jeg snakker på vegne av meg selv, som enkeltindivid. Det er min tro, og mitt ansvar, og du trenger ikke være flau på mine vegne. Hilsen "troende" Vel nå får jeg svare deg slik dere pleier å svare oss skeptikere: gå og tro på tullet ditt et annet sted hvis du ikke har tenkt å svare på det trådstarter spør om. Det er nemlig ikke snakk om å ta ansvar for andres tro, men å til stadighet måtte forsvare at man ikke tror på deja vu, tarot kort, spåing i kaffegrut, engler, hjelpere, at de døde kan snakke med oss - etc. For DET blir nemlig ikke akseptert av "Da Sister Hood". Jeg kan ikke svare helt nøyaktig trådstarter hvorfor en del jenter har en hang til å tro på alle disse irrasjonelle tingene - men det er nok en sammenheng med manglende vitenskapelig utdannelse hos noen. Og så har vel vi damer kanskje en lettere evne til å gi oss hen til ønsketenkning enn menn har.
kaffekopp Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 (endret) Bare se på dette forumet: overtro fra én ende til en annen. Hvorfor i alle dager driter vi oss, som et kjønn, såpass mye ut? Jeg blir flau. Evner ikke kvinner å tenke logisk og rasjonelt? Er vi så hemmet av vår høyre hjernedel? Jeg er veldig enig med deg. Jeg har også lagt merke til at dette med å tro på det hinsidige, først og fremst er en kvinnegreie. Kjenner noen menn som tror på slikt også, men likevel...det er nok en overvekt av kvinner som tror på dette ja. Det har nok med det å gjøre, at menn generelt er mer tilbøyelige til å tenke rasjonellt og logisk enn kvinner pga genetiske og kulturelle forskjeller. Selv synes jeg alt dette åndelige har tatt helt av de siste årene. Og for meg, som forholder meg til virkeligheten slik jeg ser den, virker det helt og holdent sinnsvakt og tåpelig å tro at man kan snakke med de døde eller påkalle skytsengelen sin o.l. Den alternative tankegangen er full av logiske brister, spør du meg. Men verden vil jo bedras... Endret 5. april 2010 av kaffekopp
annamaria8 Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Kanskje kvinner tyr til alternativ religiøsitet fordi den etablerte religionen er mannsstyrt. Kvinner som er flinke innenfor new age-greia si er jo sterke, uavhengige personer. Kanskje de ønsker denne frie stillingen samtidig som de ikke vil gi opp religiøsiteten?
Gentle Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Ellers er jo alle dame-blad full av overtro, noe du ikke finner i f eks "Vi menn". (kanskje med unntak) Overtroiske kvinner påvirker andre kvinner. Ellers er det vel en kjent sak at kvinner er opptatt av trygghet, og nettopp trygghet er det overtroen kan gi. Også mange menn tror på Gud på grunn av behovet for trygghet. Det krever modenhet å innse at vi ikke har en stor sterk pappa som passer på oss og gir oss liv igjen etter at vi er døde. Det virker også skremmende å miste denne pappaen, uansett hvor lite rasjonelt det er å tro at han finnes. Vi tror fordi vi ønsker å tro. Som med mange andre ting i livet.
Jumpforjoy Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Det krever modenhet å innse at vi ikke har en stor sterk pappa som passer på oss og gir oss liv igjen etter at vi er døde. Det virker også skremmende å miste denne pappaen, uansett hvor lite rasjonelt det er å tro at han finnes. Vi tror fordi vi ønsker å tro. Som med mange andre ting i livet. Det har ikke så veldig mye med modenhet å gjøre. Å tro er nettopp å tro, ikke å vite. Det er ikke alle som har behov for logiske bevis for å klare å tro. Og personlig synes jeg de er heldige, det må føles veldig trygt i vanskelige stunder å ha noen å ty til på den måten. Er ikke selv religiøs, men ønsker innimellom jeg klarte å tro allikevel. Legger også til at det er finnes naturvitenskaplige forskere som tror på gud, i den forstand at de ikke tror det er en tilfeldighet at Big bang skjedde, ettersom det er så vanvittige små marginer for at det faktisk kunne skje.
Gentle Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Legger også til at det er finnes naturvitenskaplige forskere som tror på gud, i den forstand at de ikke tror det er en tilfeldighet at Big bang skjedde, ettersom det er så vanvittige små marginer for at det faktisk kunne skje. Ehhh, jaha? Hva konkret ved Big Bang sikter du til??
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Ehhh, jaha? Hva konkret ved Big Bang sikter du til?? Jeg ble veldig usikker på hva jeg sikta til nå, kanskje jeg har blander med noe annet. Jeg skal se om jeg finner igjen det jeg tenkte på. Uansett så var poenget at å tro på gud var forenlig med å være forsker på høyeste plan.
maritha Skrevet 6. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. april 2010 Legger også til at det er finnes naturvitenskaplige forskere som tror på gud, i den forstand at de ikke tror det er en tilfeldighet at Big bang skjedde, ettersom det er så vanvittige små marginer for at det faktisk kunne skje. Intelligent design, kalles det, og har pent lite å gjøre med naturvitenskap.
Gentle Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Jeg ble veldig usikker på hva jeg sikta til nå, kanskje jeg har blander med noe annet. Jeg skal se om jeg finner igjen det jeg tenkte på. Uansett så var poenget at å tro på gud var forenlig med å være forsker på høyeste plan. Da er vi vel enige Det er jo bare en observajon, det at mange smarte mennesker tror på noe overnaturlig. At smarte mennesker tror gjør det ikke mer sannsynlig. Det er jo også smarte mennesker som ikke tror. Tankefeilen heter "appell til autoritet" hvis jeg ikke husker feil.
Pingting Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Interessant spørsmål, og også noe jeg har lagt merke til. Inntrykket mitt er at det er langt flere kvinner som er aktive innen nyreligiøsitet, mens mannfolka heller velger litt andre retninger innen irrasjonaliteten; jeg synes for eksempel at det er en klar overvekt av mannlige konspirasjonsteoretikere. Men jeg tror kanskje også det har noe å gjøre med at mange kvinner lettere snakker åpent om ting som religion og sjelsliv, så det er mulig inntrykket blir litt skjevt av den grunn.
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Intelligent design, kalles det, og har pent lite å gjøre med naturvitenskap. Var absolutt ikke det jeg tenkte på, nei.
Gentle Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Interessant spørsmål, og også noe jeg har lagt merke til. Inntrykket mitt er at det er langt flere kvinner som er aktive innen nyreligiøsitet, mens mannfolka heller velger litt andre retninger innen irrasjonaliteten; jeg synes for eksempel at det er en klar overvekt av mannlige konspirasjonsteoretikere. Men jeg tror kanskje også det har noe å gjøre med at mange kvinner lettere snakker åpent om ting som religion og sjelsliv, så det er mulig inntrykket blir litt skjevt av den grunn. Interessant innlegg. Jeg har også merket meg at konspirasjon fasinerer menn, noe min far er meget opptatt av. Feilen er den samme som for kvinner: Tankefeil. Søk på ordet i Wiki.
Gentle Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Var absolutt ikke det jeg tenkte på, nei. Jeg lurte også et lite øyeblikk på om Big Bang kunne sies å være ID, men er det ikke akkurat det som er poenget? For hvem justerte tilfeldighetene så nøyaktig?
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Da er vi vel enige Det er jo bare en observajon, det at mange smarte mennesker tror på noe overnaturlig. At smarte mennesker tror gjør det ikke mer sannsynlig. Det er jo også smarte mennesker som ikke tror. Tankefeilen heter "appell til autoritet" hvis jeg ikke husker feil. Enige om hva? At det har med modenhet å gjøre? For det vil jeg ikke si meg enig i. Det var ikke mitt poeng at om smarte mennesker tror på det, så er det mer sannsynlig. Jeg ville bare påpeke at selv mennesker som forsker på universetets opprinnelse, type big bang og alt det medfører, altså mennesker som jeg vil tro at i utgangspunktet ikke tror en gud skapte jorda slik det står beskrevet i bibelen, de tror allikevel at "noe" må ha hatt en finger med i spillet, ettersom marginene for intelligent liv i universet er så uendelig liten. Og dermed faller påstanden om modenhet bort, ettersom disse menneskene tror på gud på en litt annen måte enn for å ha en "far" til å passe på dem.
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Jeg lurte også et lite øyeblikk på om Big Bang kunne sies å være ID, men er det ikke akkurat det som er poenget? For hvem justerte tilfeldighetene så nøyaktig? Qué? Ok ok ok, vi er ikke enige Hehe, sånn kan det gikk.
Gentle Skrevet 6. april 2010 #19 Skrevet 6. april 2010 Men jeg forstår fortsatt ikke hva med Big Bang som noen forskere skulle mene forutsatte en skaper eller Gud?? Og som ikke inngår i ID??
Gentle Skrevet 6. april 2010 #20 Skrevet 6. april 2010 (endret) Hvordan sletter man et innlegg her?? Endret 6. april 2010 av Gentle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå