Gå til innhold

Gjest i dåp?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt invitert i en barnedåp hvor vi kun er invitert til selve dåpen i kirken, og ikke til besøket etterpå. Må si at jeg aldri har hørt om noe slikt før. Er det vanlig?

(selve dåpen holdes i en egen dåpsmesse pga. mange dåpsbarn. Det er foreldrenes søsken som skal være faddere, og meg bekjent er det ingen venner som er inviter til besøket, kun familien. Men vi er altså 4-5 venner som er invitert til å være tilstede under selve dåpen).

Synes det er litt rart og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg føler jo at jeg nesten bør delta på dette, men samtidig synes jeg det er kjemperart å motta en skriftlig inbydelse til kun sermonien.

Er dette noe som er vanlig?

Jeg har ikke så mange venner med barn enda, så det er jo mulig at jeg bare er litt uvitende rett og slett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes utrolig sært ut. Virkelig. Og ikke noe jeg har vært borti.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hørtes litt rart ut ja. Når mine barn skulle døpes, så inviterte vi venner til kaffe og kaker. Og jeg vet om flere som har gjort det samme, invitert til kaffe og kaker altså :)

Skrevet

I vår familie er det ikke vanlig at alle gjestene kommer til selve dåpssermonien i kirken, det er som regel bare aller nærmeste familie og fadderne. Også kommer slekt og venner til selve selskapet etterpå. Så jeg synes det høres veldig rart ut og bare være invitert til selve sermonien.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det høres sært ut. Skal man invitere til seremonien synes jeg man også bør invitere på kaffe etterpå. Det er i hvert fall det jeg er "vant til" og ville forventet, selv om jeg ikke er så nøye på formaliteter.

Gjest Sella
Skrevet

Det er vanlig at noen bare blir invitert til selskapet, men har aldri hørt om noen som kun har blitt invitert til dåpsseremonien, så jeg vil si meg enig i at det er litt rart...

Skrevet

Det høres nesten ut som ren gavefisking..

Tror ikke jeg hadde gått hvis det ikke var en nær venn og jeg viste at det var en god grunn til at jeg bare var invitert til kirken

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, alle gudstjenester/messer i DNK er jo åpne, så man trenger ingen inbydelse dit.

Skrevet

Man inviterer da ikke til seremonien, kun selskapet. Alle som vil kan jo møte opp i kirken. Jeg er med på at de gjerne ønsker å ha dere der, men da kan de da heller ta det muntlig; "vi skal døpe **** på søndag på **** hvis dere har lyst til å komme å se på".

Og ang. gavefisking, så er det i selskapet, ikke i kirken, man pleier å gi gaver.

Gjest Smaragd
Skrevet

Hos oss er det vanlig at bare foreldre, søsken, besteforeldre og faddere er invitert i dåpen.

Noen velger og også ha noen få venner der. (men ofte er de faddere og er der på grunn av det .)

Så for meg høres det også ut som gavefisking når man inviterer noen som ikke får delta på festen :klø:

Kanskje foreldrene tenker det er lignende en konfirmasjon, der man får gavene i kirken...? :vetikke:

Jeg hadde nok ikke gått i kirka bare for dåps-seremonien.

Hadde gjort det hadde det vert et bryllup, men ikke "bare" for dåp eller konfirmasjon.

Eller kanskje det rett og slett bare er en ung mor, som ikke aner noe om hvordan en dåp pleier å vere, og ikke har spurt noe rundt for å finne det ut...? :vetikke:

.

Skrevet

Får man gavene i kirken når man konfirmerer seg? Det har jeg aldri hørt om.

Jeg hadde gått i dåp/konfirmasjon om det var venner/venners barn og jeg ikke var invitert i selskapt, hvis det passet seg sånn. Men jeg går jo gjerne i kirken uansett, så..

Gjest Smaragd
Skrevet (endret)

Får man gavene i kirken når man konfirmerer seg? Det har jeg aldri hørt om.

Jeg er fra en liten bygd på vestlandet der vi gjerne er bare 10-15 barn i hvert klassetrinn.

Her er det vanlig å få de fleste gavene i kirken.

Man stiller seg opp på rekke utenfor kirken, og så når folket kommer ut, gratulerer man konfirmantene, og gir fra seg konvoluttene/gavene

(Ikke store gaver såklart, de får man på selve festen, men pengegaver, hilsner og små smykkeesker. osv :) )

Har ikke vert i konfirmasjon andre steder, så tenkte vel at det er sånn overalt.... :fnise:

.

Endret av Smaragd
Skrevet

Jeg synes det er ganske frekt å kun invitere noen til selve seremonien, spesielt med tanke på at det gjerne forventes gave fra gjestene. Gaver i dåp er forsåvidt greit, men jeg synes det er normal høflighet å "gjengjelde" med en hyggestund sammen etterpå.

Skrevet

Jeg er fra en liten bygd på vestlandet der vi gjerne er bare 10-15 barn i hvert klassetrinn.

Her er det vanlig å få de fleste gavene i kirken.

Man stiller seg opp på rekke utenfor kirken, og så når folket kommer ut, gratulerer man konfirmantene, og gir fra seg konvoluttene/gavene

(Ikke store gaver såklart, de får man på selve festen, men pengegaver, hilsner og små smykkeesker. osv :) )

Har ikke vert i konfirmasjon andre steder, så tenkte vel at det er sånn overalt.... :fnise:

.

Jeg har vært i konfirmasjon mange steder i landet, og har aldri sett noe sånt før. Tror det lett hadde blitt masete når det er 40 konfirmanter i kullet da.. :ler:

Skrevet (endret)

Hadde jeg vært invitert kun i kirken, hadde jeg ikke sett på meg selv som barnets gjest, men heller kirkens gjest. Gave hadde de måtte sett langt etter, med mindre det ellers var opplagt at de skulle få gave fra meg - men da hadde det gjerne vært opplagt at jeg var bedt i selskapet etterpå også!

Endret av Jade
Gjest Gjest
Skrevet

Syntes det hørtes spessielt ut ja. Forøverig så opplevde kjæresten min noe av det samme for litt siden. Han fikk invitasjon til bryllup men, bare til selve sermonien i kirken og ikke festen etterpå. han gadd ikke dra...

Skrevet

Jeg synes det er ganske frekt å kun invitere noen til selve seremonien, spesielt med tanke på at det gjerne forventes gave fra gjestene. Gaver i dåp er forsåvidt greit, men jeg synes det er normal høflighet å "gjengjelde" med en hyggestund sammen etterpå.

Signerer denne!! Hadde rett og slett ikke giddi å gått i det hele tatt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Godt å høre at det ikke bare er jeg som synes dette er rart.

Dette er et nært vennepar som vi har mye med å gjøre, og som jeg ser for meg at vi kommer til å ha mye omgang med fremover også. Vi var gjester i bryllupet deres (hele bryllupet). Det er ikke plassmangel hvor selskapet skal holdes eller økonomi som gjør at de vi ikke er invitert i besøket.

Det ender vel opp med at vi går, det tar jo ikke lange tiden. Blir vel til at vi kjøper en gave også. Men håper ikke at dette blir den nye trenden.

Skrevet

Siden du sier at dette er et nært vennepar så tenker jeg at de har lyst til å dele denne begivenheten med dere, men at det er vanlig å bare ha familien i selskapet i deres familie.

Når vi skulle arrangere dåp kom både tanter og oldeforeldre på banen og fortalte om hvordan man skulle arrangere dåp i vår/svigers familie... Masse tradisjoner som skulle bli ivaretatt. Endte med at vi laget vår egen lille vri, som en av oldeforeldrene ikke taklet. Endte med at hun kom i kirken og ikke kom i selskapet. Synes det var toppen av frekkhet, men det kan jo være noe sånt deres venner er borte i også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...