Gjest lillian- Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 (endret) Hvis man drar på jobb og finner ut at man ikke er i stand til å jobbe ( for syk )....kan man dra hjem Da? Må man bruke egenmelding, eller går det greit å bare dra hjem og få lønn for den dagen? Endret 5. april 2010 av lillian-
Kanutte Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Hos oss varierer det om vi går hjem før eller etter lunsj, tror jeg. Jeg jobber som lærer og går hjem hvis jeg ikke er i stand til å ivareta elevene mine, men det har bare skjedd en gang, da fikk jeg omgangssyken. Jeg må gi beskjed til leder, i allefall hvis jeg har mer undervisning den dagen for jeg må ha vikar før jeg kan gå. Det samme gjelder hvis barna blir syke eller skader seg. Da må jeg også gi beskjed til leder slik at hun finner noen som tar klassen resten av dagen. Er jeg ferdig med undervisningen kan jeg bare gå hjem bortsett fra på onsdag og torsdag hvor vi har møter.
naerin Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Jeg jobber også som lærer, og det har hendt at jeg har gått hjem både tidlig og sent i arbeidsdagen pga sykdom. Jeg har ikke måtte brukt egenmeldinger til dette, min arbeidsplass bruker kun det hvis man er borte hele dager. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg skal ikke klage! Men en ting jeg er i stuss på, er når jeg har hatt undersøkelser o.l. på sykehus som har tatt hele dagen, da må jeg skrive egenmelding. Selv om jeg ikke er syk, fraværet skyldes som sagt undersøkelse og lang vei til undersøkelsessted....
Gjest lillian- Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Jeg jobber også som lærer, og det har hendt at jeg har gått hjem både tidlig og sent i arbeidsdagen pga sykdom. Jeg har ikke måtte brukt egenmeldinger til dette, min arbeidsplass bruker kun det hvis man er borte hele dager. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg skal ikke klage! Men en ting jeg er i stuss på, er når jeg har hatt undersøkelser o.l. på sykehus som har tatt hele dagen, da må jeg skrive egenmelding. Selv om jeg ikke er syk, fraværet skyldes som sagt undersøkelse og lang vei til undersøkelsessted.... Hmmm, du skal ikke måtte bruke egenmelding når du skal til lege/undersøkelse.... Det går under velferdspermisjon.
naerin Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Hmmm, du skal ikke måtte bruke egenmelding når du skal til lege/undersøkelse.... Det går under velferdspermisjon. Kanskje jeg skal klage alikevel da? Men jeg er ikke sikker på de faktisk har trekt meg i egenmeldingsdager, eller om jeg bare måtte fylle ut egenmeldingsskjema fordi de ikke har noe annet? Skal høre med admin i morgen jeg, for jeg kan jo virkelig ikke noe for lang vei til sykehus og dumme tidspunkt?
Gjest lillian- Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 De skal helst tas utenom arbeidstid. Lar det seg ikke gjøre skal det gå under velferdspermisjon. Man har 10 hele dager i året med velferdspermisjon, eller 20 halve dager, hvis jeg husker rett.
Gjest yojo Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Jeg har ikke skrevet egenmelding om jeg har gått hjem fra jobb grunnet sykdom.
Gjest Smaragd Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 De stedene jeg har jobbet har hatt litt forskjellige måter å gjøre dette på. Et sted var de rause på det, og lot deg få lønn hele dagen om du prøvde å komme på jobb - men så du ikke greide det og måtte dra hjem. (Men de passet på så det ikke ble misbrukt Et annet sted måtte en bruke egenmelding for en hel dag selv om man bare var borte i noen timer. Kommunale arbeidsplasser var de verste. Der måtte vi levere skjema i hytt og pine om man skulle til lege, tannlege, kiropraktor....osv. Selv om man hadde rett på en time fri med lønn til desse, så fulgte det med et permisjons-skjema. (var man borte mer enn en time ble det trekt fra lønna) Så har jeg også jobbet på et sted der de stolte såpass mye på sine ansatte at de ikke brukte egenmeldinger i det hele tatt! De hadde faktisk heller ikke noe synlig misbruk av dette, så det viser seg at tillit til sine ansatte lønner seg .
naerin Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 De skal helst tas utenom arbeidstid. Lar det seg ikke gjøre skal det gå under velferdspermisjon. Man har 10 hele dager i året med velferdspermisjon, eller 20 halve dager, hvis jeg husker rett. Lett å si når det ikke er 1,5 time til nærmeste sykehus. Men da skal jeg høre med jobb, for da skal de hvertfall ikke trekke meg i egenmeldingsdager neste gang jeg får en undersøkelse midt på dagen. Sakset dette fra Utdanningsforbundet sine sider: I følge hovedtariffavtalen fellesbestemelser del 3 § 22 gis det anledning til å gi arbeidstakere permisjon med lønn når viktige velferdsgrunner foreligger. (bl.a. følge av barn til lege, tannlege eller lignende) I løpet av et skoleår kan det gis permisjon med lønn 2 uker med lønn eller 4 uker med halv lønn. Det er alikevel opp til arbeidsgiver å avgjøre om det skal gis velferdspermisjon med lønn. Kontakt ATV (arbeidstillitsvalgt) på din skole og be om å få utskrift av velferdsreglementet som gjelder for den kommune som du bor i, eller spør ATV om gjeldene regler/lover. Skjønner at jeg ikke nødvendigvis har rett på fri med lønn, men de kan jo ikke kreve at jeg skal bruke egenmeldingsdagene hvis jeg tolker dette rett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Kommunale arbeidsplasser var de verste. Der måtte vi levere skjema i hytt og pine om man skulle til lege, tannlege, kiropraktor....osv. Selv om man hadde rett på en time fri med lønn til desse, så fulgte det med et permisjons-skjema. (var man borte mer enn en time ble det trekt fra lønna) Man har rett på fri, men man har ikke rett på fri med lønn.
Susan Sto Helit Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Man har rett på fri, men man har ikke rett på fri med lønn. Tror alle kommunale arbeidsplasser har rett til fri med lønn. Og det var det det var snakk om her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå