Gå til innhold

Legge gulv, male vegger og tak! TIPS MOTTAS MED STOOOR TAKK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver å bygger nytt hus. Når den tid kommer, vil vi få 2mnd "selvarbeidstid". Jeg ønsker å være mest mulig forberedt, men har ALT for lite erfaring!! Lurte derfor på om noen av dere der ute kan dele gode råd med meg angående dette?!

Huset blir levert med gipsplater på vegger/ tak. Jeg ser for meg at at vi må sparkle og eve grunne før vi tapetserer og maler, dette gir vel et bedre resultat enn å male direkte på veggen?? Bør vi bytte ut gipsen på noen av rommene med ferdigmalt panel?? Panelet må vi nok betale selv i så fall, men har hørt at vi bør isolere mellom rommene om man bruker panel. Dette fordi det visstnok blir veldi lytt. Stemmer dette?

Når det kommer til gulv, ser vi for oss at vi legger noe rimelig, laminat av noe slag. Men dettet er veldig gulvkaldt, hva kan vi gjøre med det? Er det noen matter vi kan legge under gulvet slik at det er lunere å gå på? Hva er pris på dette??

Når det kommer til taket, ser jeg for meg at vi maler gipsplatene hvite. Noen tanker rundt dette? Kommer det til å funke?

Andre råd og tips angående slikt atbeid mottas med STOOR TAKK!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Gips er lydisolerende i seg selv. Bytter dere til panel må dere derfor isolere dersom det har betydning for rommene i nærheten. Hvis f.eks. rommet dere bytter til panel i er en gang inn til soverommene så vil det være et stort poeng å gjøre det. Hvis dere derimot velger en vegg i stuen som går mot kjøkkenet er det vel ikke noe poeng.

Ja det finnes matter som både isolerer trinnlyd og varmeisolerer til å ha under parkett/laminat. Disse rulles ut og er enkle å legge og gir god effekt!

Gipsplatene sparkles, deretter males de med en grunning og så males de. Ved tapetsering tror jeg ikke grunning er nødvendig.

Malte gipsplater i tak er vel noe av det mest vanlige som finnes, men her er det også nødvendig med sparkling og grunning først.

Når det gjelder priser og materialer så snakk med de støreste byggevarekjedene. Byggmakker, Maxbo, etc (link til Maxbo grunnet svært gode guider til hvordan gjøre det ene eller det andre).

Gjest Stavangermamma78
Skrevet

Du får også en varmefolie som du legger rett under parkett/laminat. Tror bare den bygger noen få milimeter. Og ellers skal tak helst være helt hvite og helt matte :) Det er hvertfall vanligst.

Er ikke sikkert dere trenger å tapetsere oppå gipsen. Det kommer helt an på hvor flinke dere er med sparklingen og pussingen. Helsparklete vegger man maler rett på, kan være kjempefint :) Og du trenger forresten ikke en egen grunning til gipsplater. Det er helt bortkastet, for du kan kjøpe den aller billigste møkkamalingen du kan finne til første strøket, og så bruke en du blir anbefalt til de to øverste strøkene :)

Isolere mellom rommene er nok smart uansett om dere velger gips eller panel, for SÅ lyddempende er ikke gips i seg selv. Velger dere ferdigmalt panel, så får dere de både i enkelbord, og i plater. Platene sparer dere mye tid på å sette opp :) Og maling til treverk er også dyrere enn vanlig maling til f.eks gips.

Om du har en byggevarehandel i nærheten, kan du dra dit og be om noen råd? Men du må se an personen du snakker med, fordi ikke alle kan like mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...