Gå til innhold

Ønskeliste og antrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer litt på å legge ved et lite ark sammen med innbydelsen der det står at "ønskeliste er lagt ut på følgende steder"...

Tror de fleste ville sette pris på det, men det er kanskje noen son vil reagere! :-?

Hva syns dere?

En ting til...Skriver dere antrekk i innbydelsen?

Hadde tenkt det, men har hørt kommentarer som "jeg hadde ikke kommet hvis de krevde at jeg hadde det eller det på meg.." og "det er bare sånne som skal være fine og tror de er noe som har det med i invitasjonen"..

Vi hadde tenkt å skrive mørk dress og det kan da vel ikke være så ille!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at noen synes det er alreit at det ligger med ei ønskeliste. VI gjorde ike det for jeg synes det virker litt "vi vil ha" -om du forstår. Vi har heller delt ut og sendt ønskeliste til de som har spurt. I tillegg har vi lagt inn på tilbords. Foreldrene var de første som fikk ønskeliste så de hadde liggende ved telefonen når folk svarte på innbydelsen. Da var det visst mange som spurte samtidig.

Vi skrev heller ikke antrekk i innbydelsen. Det får folk bestemme selv. Jeg tenker sånn at folk vet vel at de skal pynte seg til et bryllup?

Skrevet

Vi skal absolutt ikke legge ved noen form for gave-oppfordring til våre innvitasjoiner.

Vi skal skrive antrekkskode.

Skrevet

Jeg tror de fleste setter pris på at en skriver " Antrekk": ...........

Da vet en hvordan de fleste vil kle seg ( Lange kjoler/bunad/drakter etc...)

Ingen liker å komme underdressed eller overdressed til et bryllup.

Når det gjelder gavelist, har vi gjort det på en lit spesiell måt:

BC ( BryllupsCompagniet ) tar seg av vår ønskelist,men vi ønsker oss ikke materielle ting. Vi er begge over 30, og synest at det er bedre å kjøp saker selv, da kjøper vi det vi vil ha - og syns det er mer comfortable at ikke andre skal kjøp alt mulig trash og "velmente" ting. Vi føler ikke at vi trenger noe spesielt, som vi ikke kan kjøpe selv.

Istendefor gaver på vanlig måte, ønsker vi at de donerer penger til et veldedig formål. Vi har funnet et formål som vi begge har lyst til å gi noe til ( faktisk veldig vanskeli å velge! ), og skriver dette i invitationer at " istedenfor gaver, ønsker vi at det gis pengegave til .....................................................................

Da føler vi at vi får gjort noe positive for andre, og det er en god følels.

Sån gjør vi det!

Bride'en

Skrevet

Den følelsen jeg sitter igjen med etter våre invitasjoer, er at folk liker å vite på hvilken list vi legger kleskodene. For meg var det ett fett, for min svigermor skulle det vært galla... Det ble mørk dress - på middagsinvitasjonene. Tenk om det er noen gode, men fattige, venner som er bedt på kaffe og må leie dress "bare" for kaffeinvitasjoneen... Greit, at en mann i sin beste alder virkelig burde ha en dress i skapet sitt, men noen har det ikke (en arbeidskollega av meg droppet sin venns bryllup fordi de hadde dresskode på kaffeinvitasjonene - og ville IKKE ha avvik). At folk kommer er vel viktigere enn hvordan de er kledd (sånn tenkt at det er normale oppegående personer vi snakker om)?

Angående ønskelistene, så hadde ikke vi dette med i invitasjonen. Men vi hadde et ekstra ark ved siden av invitasjonen. Der var det informasjon på begge sider(A4). Det var veibeskrivelse med kart, ønskelinformasjon, link til mine websider hvor historien om min kjære og meg sto - og enda mer spesifik veibeskrivelse. Vi hadde også med informasjon om overnatting/hotell. En del rotet bort dette arket og mange spurte etter ønskelisten siste uka (den lå jo på nett), men den var allikevel til god hjelp så lenge folk ikke rota den bort.

På denne måten ble ønskelisten en del av den praktiske informasjonen - og ikke noe press av noe som helst slag (vi hadde jo gaver ned i 100kroners klassen).

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke reagert på et ark hvor det står hvor ønskelistene ligger. Selv kommer vi likevel ikke til å gjøre det sånn, alle som måtte lure på hva vi ønsker oss, kommer helt sikkert til å ta kontakt med oss direkte eller med foreldrene våre. Vi har også lagt ved hjemmesideadressen vår på invitasjonene, hvor folk kan gå inn for mere informasjon, og hvor vi mest sannsynlig kommer til å legge ut ønskeliste også.

Vi har skrevet antrekkskode, fordi det er greit å vite hvor pyntet bryllupet skal være.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Vi lurer litt på å legge ved et lite ark sammen med innbydelsen der det står at "ønskeliste er lagt ut på følgende steder"...

Tror de fleste ville sette pris på det, men det er kanskje noen son vil reagere! :-?  

Hva syns dere?

En ting til...Skriver dere antrekk i innbydelsen?  

Hadde tenkt det, men har hørt kommentarer som "jeg hadde ikke kommet hvis de krevde at jeg hadde det eller det på meg.." og "det er bare sånne som skal være fine og tror de er noe som har det med i invitasjonen"..

Vi hadde tenkt å skrive mørk dress og det kan da vel ikke være så ille!?

Hva om noen ikke har mørk dress?

Jeg synes det er for amerikanisert å skrive dresskode på invitasjonen her i Norge. En skulle tro at en ikke hadde tiltro til gjestene at de pyntet seg på dagen. Dresskode forbinder jeg med kongehuset, og bridcillaer som bare må bestemme alt.

Kunne aldri falt meg inn å bestemme hva gjestene mine skal gå med.

Skrevet

Jeg foretrekker antrekkskode, men man bør jo godta at noen kler seg etter beste evne vhis de ikke har eks dress. (Men man kan jo låne av noen da, må jo ikke leie).

Har vært i bryllupp, hvor folk har dukket opp i olabukse og flanellsskjorte, collegegenser, joggedrakt på barn osv, så det er slettes ikke alle som kan stoles på!! :ler:

Skrevet

For å være ærlig så gjør det meg faktisk ingenting hvis noen i bryllupet mitt dukker opp i lys dress eller hva det måtte være, men det er faktisk greit å ha en pekepinn for om det er et veldig pyntet bryllup eller ikke. Og det med at dette er amerikansk stil er bare tull, bare les i norske skikk-og-bruk-bøker; se på gamle invitasjoner til bryllup og annen fest. Er faktisk ganske vanlig å angi dresskode i 50-årslag invitasjoner også etc.

Skrevet

OK, så få jeg synse litt jeg også da!! :lol::lol:

Veldig greit å få en pekepin på hva man skal ha på seg synes jeg - så jeg heier på de som skal angi antrekkskode!!

:hoho:

Tror heller ikke at dette er noe typisk amerikansk...veldig vanlig her i Norge. Det har hvertfall stått på alle invitasjonene jeg har fått!

Når det gjelder ønskeliste så ville ikke jeg skrevet den i eller lagt den ved invitasjonen. I sommer var jeg invitert i et bryllup der brudeparet hadde lagt ut ønskelisten på hjemmesiden. Veldig kjekt!

Skrevet
OK, så få jeg synse litt jeg også da!! :lol:  :lol:  

Veldig greit å få en pekepin på hva man skal ha på seg synes jeg - så jeg heier på de som skal angi antrekkskode!!  

:hoho:  

Tror heller ikke at dette er noe typisk amerikansk...veldig vanlig her i Norge. Det har hvertfall stått på alle invitasjonene jeg har fått!

Når det gjelder ønskeliste så ville ikke jeg skrevet den i  eller lagt den ved invitasjonen. I sommer var jeg invitert i et bryllup der brudeparet hadde lagt ut ønskelisten på hjemmesiden. Veldig kjekt!

:enig: Tror antrekkskode er ganske vanlig her i Norge også ja, det er i allefall det jeg føler egentlig. Men syns det er greit å få litt synspunkter på det!

Har også tenkt litt på å legge ved en link til ønskelisten, problemet er bare at det er ikke så mange som har tilgang på data av de som er bedt......Men kan jo eventuelt gi ønskelisten til mamma og svigermor! Kanskje også gi ønskelisten til de som spør! Får se hva vi gjør, er jo flere muligheter... :roll:

Skrevet

Jeg ville ikke lagt ønskelisten med i innbydelsene, heller ikke hvor den ligger. Men antrekkskode blir jo mer og mer vanlig i Norge så det kan du godt ha syns jeg.

Skrevet

Synes "min" brud har valgt en grei måte:

skriver web-adressen til hjemmesiden på invitasjonene, samt oppgir vertskapets (brudens foreldre) adresser (også mail) og telefonnummer, og oppfordrer til kontakt. På hjemmesiden blir ønskelisten lagt ut.

Vedr. antrekk ville jeg ha lurt fælt og stresset om jeg ikke fikk oppgitt antrekkskode, det tror jeg ville føre til mange spørsmål. De gamle skikk-og-bruk-reglene er ikke så dumme, spør du meg.

Skrevet
Jeg ville ikke lagt ønskelisten med i innbydelsene, heller ikke hvor den ligger. Men antrekkskode blir jo mer og mer vanlig i Norge så det kan du godt ha syns jeg.

Ja, er nok enig... Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på å ikke legge ved noe ønskeliste eller link, regner med at de som lurer på den spør og da kan det jo være greit at mamma og svigermor også har ønskelisten! Kanskje vi bør begynne å se hva vi skal ønske oss, er noen som har spurt allerede! Selvom det er 9 mnd til bryllupet...

Skrevet

Dere har vel kanskje at de skal ringe til dere og foreldrene deres for å si fra om de kommer eller ikke. Da syns jeg ønskelister bør være klart, for da kommer sikkert spørsmålet opp med hva dere ønsker dere.

Og da er det mye lettere for foreldrene deres å si de ligger f.eks på tilbords.

Skrevet

Ønskeliste legger vi ikke med, men vi skal selfølgelig skrive dresscode i invitasjonen.Vi har dresscode smoking, og det kommer ingen av mine venner til å stusse ved.Det er helt normalt hos oss.

Skrevet

Personlig synes jeg det er en stor uting å si noe som helst om en ønskeliste i en invitasjon. Synes det er litt frekt egentlig. De som lurer, de spør...ellers kan foreldre bevisst fortelle familie og kjente om det.

Når det gjelder antrekk synes jeg det er greit om det står antrekk i invitasjonen. Hos oss stod det Antrekk:pent. Enkelt og greit. Det gir gjestene en pekepinn på hvor pyntet man skal være.

Skrevet

Vi kommer ikke til aa ha oenskeliste i vaar invitasjon. Jeg synes ikke det er frekt. Det gjoer det jo egentlig enklere for gjestene. Men vi velger aa ikke ha det fordi tradisjonene for det med gaver er forskjellig i forskjellige land og lar seg vanskelig kombinere...

Naar det gjelder antrekk er det en naturlig del av en invitasjon og det skal vi selvfoelgelig ha med. Det er jo faktisk en del type antrekk aa velge mellom, og det er greit for gjestene aa vite. Selv foretrekker jeg aa vite det. Hva slags antrekk har vi ikke bestemt oss for ennaa, men det blir nok enten Sjakett eller smoking og saa oppfordrer vi til bruk av bunad! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...