Gå til innhold

Fordypningsoppgave

osloelev

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal levere inn særemne oppgave(fordypningsoppgave). Men har ingen peil om hvordan det skal gjøres. Ville vært kult om noen hadde noen forslag(tips/ideer)

Og hjelp fra lærer er ikke tilgjengelig(i tilfelle noe får lyst til å foreslå det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ha tips til emne, eller til måten å strukturere oppgaven?

begge deler, alt fra hvordan jeg bør starte til hvordan jeg bør avslutte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig masse du kan velge mellom når det gjelder tema/problemstilling. Jeg leste to(tykke) bøker av Astrid Lindgren. Først fortalte jeg litt om forfatteren, så valgte jeg å fordype meg mest i en av bøkene. Jeg analyserte den ene boken grundig, fortalte litt kortere om den andre boken, og til slutt sammenlignet jeg div.ting i bøkene.

Jeg fikk en sterk 5er på resultatet, men jeg la veldig masse arbeid i det.

Jeg ante heller ikke hva et særemne var, før jeg begynte ;)

Det er å komme i gang som er det verste, når det er gjort er du fort ferdig :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M_icka

Har du bestemt deg for hva du skal skrive om?

Her er en innføring i oppgaveskriving:

Hele oppgave har tre hoveddeler:

- Innledning

- Hoveddel

- Avslutning

Innlednig:

Den skal være på ca. 1 side. Her presenterer du det du skal skrive om. Jeg har valgt å skrive om...fordi..., og hva det dreier seg om. Her skriver du også om hvilke begreper som inngår i det du skal skrive om, og definisjon på dem. Deretter skriver du kort om hva som skal stå i hoveddelen.

Hoveddel:

Som regel 7-10 sider. Her er selve "handlingen". Her gjør du det du har sagt i innledningen. Denne delen bør du dele opp med overskrifter, slik at det blir mer oversiktlig.

Avslutning:

Her kan du som regel velge om du vil kalle det konklusjon eller oppsummering, evt. begge deler. Her sammenfatter du det du har kommet fram til i hoveddelen. Sjekk at du har gjort som du "lovet" i innledningen. Denne skal være på 1/2 til 1 side.

Var det grei nok hjelp?

Endret av M_icka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har du bestemt deg for hva du skal skrive om?

Her er en innføring i oppgaveskriving:

Hele oppgave har tre hoveddeler:

- Innledning

- Hoveddel

- Avslutning

Innlednig:

Den skal være på ca. 1 side. Her presenterer du det du skal skrive om. Jeg har valgt å skrive om...fordi..., og hva det dreier seg om. Her skriver du også om hvilke begreper som inngår i det du skal skrive om, og definisjon på dem. Deretter skriver du kort om hva som skal stå i hoveddelen.

Hoveddel:

Som regel 7-10 sider. Her er selve "handlingen". Her gjør du det du har sagt i innledningen. Denne delen bør du dele opp med overskrifter, slik at det blir mer oversiktlig.

Avslutning:

Her kan du som regel velge om du vil kalle det konklusjon eller oppsummering, evt. begge deler. Her sammenfatter du det du har kommet fram til i hoveddelen. Sjekk at du har gjort som du "lovet" i innledningen. Denne skal være på 1/2 til 1 side.

Var det grei nok hjelp?

Takk for hjelpen;)...har kommet i gang, skal se på to filmer "planet of apes" og "avatar", og problemstllingen er - hvilke virkemidler har forfatteren brukt for å gi menneskelige egenskaper til dyr og skapninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...