Gå til innhold

Ny kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest annemette
Skrevet

Jeg og eksen gjorde det slutt i januar. Vi har en sønn på 2,5 år som hovedsaklig bor sammen med meg. Jeg fikk meg ny kjæreste med en gang (noe som forøvrig var medvirkende grunn til at det ble slutt med barnefaren) og sønnen min har allerede fått ett bra forhold til kjæresten min. Nå har sønnen min møtt moren til kjæresten min, og tillitsfull som sønnen min er så gikk dette også veldig bra. Kjæresten min ønsker gjerne å inkludere hans familie så mye som mulig i mitt og sønnen min sitt liv, og lurer på om det blir riktig å kalle hans mor for ''bestemor''. Jeg ønsker ikke å gå for fort frem, slik at han ikke blir skuffet senere. Hva mener dere? Hva slags titler har dere på ''nye besteforeldre'' ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen egne erfaringer på emnet, men hva med tante/onkel? Er jo egentlig "reserverte" titler dette også, men jeg har jo selv f.eks. en fadder som går under tante. Ellers er jo fornavn et alternativ. Burde ikke være noe problem at de ikke går som bestemor/bestefar. Det er jo det dere gjør det til. Hvis det er en helt naturlig og ukomplisert ting for dere at hans foreldre går som tante/onkel eller fornavn blir det helt sikkert ikke noe problem for ungen heller. :)

Skrevet

Å kalle dem ved fornavn er vel det mest naturlige? Syns ikke man skal kalle noen Bestemor eller Bestefar uten å faktisk være det. Kun navnet er best :)

Skrevet

Å kalle dem ved fornavn er vel det mest naturlige? Syns ikke man skal kalle noen Bestemor eller Bestefar uten å faktisk være det. Kun navnet er best :)

enig.

Skrevet

Syns det er aaaaaaltfor tidlig å kalle henne bestemor. Kanskje om noen år. Vi kaller stemoren min for bestemor, men hun og pappa har vært gift siden leeeeenge før ungene ble født så det blir litt annerledes. Jeg syns det også var unaturlig, men hun ønsket det så sterkt og jeg så ikke helt problemet.

Jeg syns egentlig dere går for fort frem i det hele jeg da. Du har bare hatt den nye kjæresten din i 3 måneder enda, det er jo langt fra noen garanti. Gutten din har nettopp mistet pappaen som hverdagsperson i livet sitt, men jeg syns du skal gi ham rommet til å fortsette å være den viktigste mannspersonen i guttungens dager.

Skrevet

Syns det er aaaaaaltfor tidlig å kalle henne bestemor. Kanskje om noen år. Vi kaller stemoren min for bestemor, men hun og pappa har vært gift siden leeeeenge før ungene ble født så det blir litt annerledes.

Signerer. Min (halv)brors barn kaller min far "beste". Men nå har mamma og pappa vært sammen i snart 30 år og bror har bodd sammen med faren min fra han var 6-7 år, så igjen det blir noe helt annet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heilt enig. Hadde ALDRI villa latt ungen min kalle min nye kjærestes mor (eller far for den del) for bestemor. Dere har bare vært sammen i 3 mnd, mora hans er ikkje og vil heller aldri bli bestemor til sønnen din. Hold slike titler reservert til de som faktisk er det, altså dine foreldre og barnefar sine foreldre.

Skrevet

Her i huset har ungene valgt selv, jeg er "beste", men det kom etter ca 2 år, mine barn kaller ikke min stefar bestefar, de kaller han ved fornavn. Men det er ting som har kommet av seg selv.

Og ta deg tid vennen, hvis du skal være med denne gutten for evig... Da har dere mer en nok av tid. :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, jeg er egentlig helt enig i at fornavnet holder i massevis men måtte forhøre meg allikevel. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har en stedatter, og hun kaller mine foreldre ved navn. Av og til kaller hun dem "mor" og "far", for det gjør barna mine. Men hun velger det selv.

Skrevet

Jeg synes det er mest naturlig og riktig å kalle de ved fornavn, men hvis ungene vil kalle de noe annet må de få lov til det. Her i huset har ungene mine valgt å kalle mine svigerforeldre for mor og far, min stedatter sier bestefar til min far, dette har de begynt med på helt egen hånd fordi de har tatt etter de andre. Etter at jeg og min mann fikk felles barn virker det som om det ble viktig for de andre å bruke samme tittel som vårt felles barn gjør til sine besteforeldere.

Skrevet

Åh! forstår du er forelsket.. kanskje ER dette også din siste mann :fnise:

Men.. din lille Prins har fortsatt et bilde i hodet sitt.. Han håper fortsatt på at du og pappan hans skal finne sammen igjen.

Greit kansje han har tatt skilsmissen "bra".. ja. fint!

Greit kanskje han har tatt imot din nye kjæreste på en helt flotters måte.. ja, fint!

Men.. han er jo så liten..

Han er prisgitt de omsorgsmenneskene du trekker inn i livet ditt.

Der du kan bli kjent med nye.. og velge mennesker inn i livet ditt. er han prisgitt dine valg.. og må "ta til takke med dem"!

Det er deilig å være forelsket :rødme:

Kanskje har du også savnet noe i "alle disse år".. og din nye kjæreste fyller alle dine beger fulle.. av alt du har savnet.

Men.. tenk på at det må renne noe tidevann her før man VIRKELIG kjenner hverandre..

Og det sies at jo flere voksenpersoner barna må forholde seg til i oppveksten.. (kjærester av foreldrene som forsvinner før de har kommet...) jo mer skeptiske og tillitsløse blir de..

Kommentar til spm ditt; Jeg syns din sønn kan kalle din nye kjærestes foreldre ved navn. Hva er så galt med Per og Kari?

Så kan tiden vise.. når de blir riktig godt kjent.. og deres forhold blir enda mer stabilt.. kansje dere får et felles barn.. SÅ kan dere finne ut hva det blir riktig å kalle dem..

Gjest Gjest
Skrevet

Herlighet så travelt folk har det. Synes du høres veldig romantiserende og naiv ut, ts. Beklager...

Og så skal man kalle foreldrene til en 3 mndr kjæreste for besteforeldre? Har ikke ungene egne besteforeldre? Hva kalles de? Og hvordan tror du de føler seg om deres "tittel eller posisjon" skal likestilles med disse nye? Kaller han kjæresten din for pappa også?

Når dere har bodd sammen i noen år kommer ting naturlig tror jeg - men spar ungen for dukkehusleken din en stund til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...