Gå til innhold

Dere som røyker og trener

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere som røyker fast og trener fast, hvordan gjør dere det med røykinga? Når røyker dere i forhold til trening? Får man mindre ut av treningen om man røyker rett før og rett etter trening?

Ja, jeg vet røyking er usunt men skal ikke slutte med det første.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg sluttet å røyke, men jeg røyka i nesten 4 år samtdidg som jeg trente ganske mye. Jeg røyka ikke mye, fra 5- 10 om dagen, men det var nok til at jeg var avhengig.

Jeg trener om morgenen, rundt kl 5.30, og tok ikke første røyk før jeg hadde vært på jobb en times tid, altså rundt kl 09.00. Jeg klarte aldri å røyke rett før jeg skulle trene, selv om det er akkurat like skadelig og ødeleggende på treningen om man tar den to timer etterpå. for meg føltes det bare bedre om treningen var noen timer unna :gjeiper:

Skal ikke mase på deg ang slutting ettersom det ikke var det du ønsket, men dersom du ikke trener fra før av kan godt treningen bli en god motivator for å slutte.

Det blir vanskelig å ødelegge en deilig treningsøkt med røyk når man først er blitt bitt av treningsbasillen. Jeg har alltid trent mye, var aktiv friidrettsutøver før jeg begynte å røyke, så røyken var mitt lille opprør mot min übersunne livsstil gjennom livet. Heldigvis har jeg klart å slutte, og trenger vel ikke å si hvor mye bedre jeg har det nå :)

• Liker 1
Skrevet

Får man mindre ut av treningen om man røyker rett før og rett etter trening?

Hos en som røyker transportere blodet 5-10 % kullos i stedet for oksygen rundt i kroppen. Dette gir dårligere kondisjon, du får raskere melkesyre og du får stiv muskulatur. Nikotin gjør at blodårene innsnevres, slik at tilførselen av oksygen og næringsstoffer til muskel- og beinvev reduseres. Det tar lengre tid å hente seg inn etter en hard treningsøkt. I tillegg vil det ta lengre tid å bli frisk hvis du har fått en skade eller belastningslidelse.

Sikkert ikke akkurat det du ville høre da :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Røyker aldri mindre enn 2 timer før trening og en time etter trening.

Føler at jeg liksågodt kan droppe treningen om jeg røyker rett før.

Skrevet

Jeg røyker og trener fast 3 ganger i uka. Jeg tenker ikke over om jeg røyker rett før eller rett etter trening, jeg tar en når jeg har lyst på.

Jeg har gått ned mange kilo (15) på det året jeg har trent jevnlig, MEN, kondisen er så og si like dårlig som den alltid har vært. Og det er jo selvfølgelig pga røyken.

Personlig har jeg ikke noe tro på at det er bedre å drøye røykingen før og/eller etter treningen, du ødelegger kondisen enten du tar en to timer etter eller fem minutter etter at du har trent.

Skrevet

Personlig har jeg ikke noe tro på at det er bedre å drøye røykingen før og/eller etter treningen, du ødelegger kondisen enten du tar en to timer etter eller fem minutter etter at du har trent.

Du senker lungekapasiteten betraktelig når du røyker, og den tar seg sakte opp. Aldri til topps, men den er definitivt bedre om du har røkt 2 timer før, enn 5 min før.

Prøv å gå opp en bratt bakke med de tidene. Det er lettere jo lengre det er siden du røkte :jepp:

Skrevet

Jeg røyker mye og trener mye :smoke: Røyker før og etter trening, stort sett når jeg har lyst, men ikke under trening da.

Jeg har faktisk veldig god kondis, det er vel pga mye trening og god lungkapasitet. Kan jo bare tenke meg hvor god kondis jeg ville hatt om jeg ikke hadde røyket!

Gjest Glør
Skrevet

Greier man å drøye røyken 1-2 timer før og etter trening får man mye mer igjen for det man gjør. Man får bedre oksygenopptak under treningen, og man restitueres raskere etterpå.

Skrevet

Jeg røyker mye og trener mye :smoke: Røyker før og etter trening, stort sett når jeg har lyst, men ikke under trening da.

Har til gode å se en som jogger og røker samtidig :fnise:

Skrevet

Haha Lotte! =) Ja nå ser jeg det for meg.. *ler*

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke røykere at dere "ødelegger" treningen litt ved å røyke?

Skrevet

Selvfølgelig. Men det er vel bedre å røyke og trene enn å røyke og ikke trene.

• Liker 1
Skrevet

For min del kommer det ann på målet med treningen, trener jeg for å få bedre kondis, så ja. Men jeg trener kun for å gå ned i vekt, og for å holde vekten nede, så nei.

Vekttapet hadde kanskje gått fortere om jeg stumpet røyken..., eller nei, faktisk, det tror jeg ikke når jeg tenker meg om. De fleste eks-røykere jeg kjenner har gått opp i vekt etter røykeslutt, og det er en av mine (dårlige) grunner for å ikke stumpe røyken...

Skrevet (endret)

nei.. Hvorfor tror du det? Var ikke klar over at røyking vil hemme treningen min... :gjeiper:

Så klart røyking ikke gjør treningen like effektiv, men det er som en annen sier her:

det er bedre og trene og røyke enn og bare røyke uten å trene. Og, alle vet at det beste så klart er og bare trene.

Endret av Maud
  • 5 år senere...
Skrevet

Trening har alltid en effekt på røyking derfor motvirker du treninga med røyk. Ikke bare de helseeffektene som blir utvisket men motivasjon for å trene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at det er bedre å røyke og trene, enn å røyke og ikke trene.

Med unntak av de periodene jeg var gravid og ammet, har jeg trent og røyket i 20+ år.
Da jeg sluttet røyke merket jeg at røykingen har begrenset fremgang og resultater, men treningen har garantert bidratt til å begrense skadene røykingen ellers kunne medført.

Legene har sagt at lungekapasiteten min er langt bedre enn de fleste utrente ikke-røykere på min alder.

Anonymkode: be74e...c28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyker og trener og er i mye bedre form enn mange av mine treningskamerater som ikke røyker. Min lungekapasitet er også langt bedre. 

Anonymkode: c47d5...4c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men skader på årene kan du ikke trene bort. Den langsiktige skaden på lungene kan du heller ikke trene bort

Anonymkode: f4405...845

• Liker 2
Skrevet
Den Sunday, April 04, 2010 at 18.47, Gjest AnonymBruker skrev:

Dere som røyker fast og trener fast, hvordan gjør dere det med røykinga? Når røyker dere i forhold til trening? Får man mindre ut av treningen om man røyker rett før og rett etter trening?

Ja, jeg vet røyking er usunt men skal ikke slutte med det første.

Ja, jeg løper raskere om jeg lar røyken være noen timer før et løp.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg røyker og trener og er i mye bedre form enn mange av mine treningskamerater som ikke røyker. Min lungekapasitet er også langt bedre. 

Anonymkode: c47d5...4c6

Poeng til deg , du trener nok mer enn du røyker da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...