Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Min plan var å stikke innom Narvesen for å kjøpe med meg noen interiørblader på hyttetur. Det glemte jeg, så da vi skulle på den lokale matvarebutikken for litt påfyll påskeaften sjekket jeg bladutvalget der. Utvalget var begrenset og det som var der var i en stil som ikke er helt min, så ingenting ble kjøpt. Istedet bestemte jeg meg for å utforske den store interiør-blogg-verdenen. Noen favoritter har jeg allerede, og noen flere ble det vel egentlig ikke etter et par timers surfing rundt omkring heller. Det virker som om blogglandia er delt i to - de som maler alt hvitt og vil ha det nostalgisk, og så har vi dem som syr altmulig av dynetrekk fra søttitallet. Det finnes et imponerende antall blogger i disse stilene og jeg blir litt nysgjerrig - er det dette skikkelig interiørmote for tiden, eller er det slik at disse stilene er de som er mest bloggbare fordi man stadig diller, daller og skifter ut ting? Jeg vet nemlig ikke om noen som har det slik, men som sagt - bloggene florer jo, og veldig mye er veldig likt. Hva er egentlig interiørtrenden som gjelder for tiden? Altså, hva kan vi tenke tilbake på om ti år og tenke "åh, sååå 2010!"? Vi hadde jo det oransje og brune med masse mønter på søttitallet, så kom åttitallet med pasteller og hvite veggreoler som igjen ble avløst av bondefarger og luta furu på nittitallet. På 2000-tallet engang kom store modulsofaer, gjerne i brun eller grå toner, litt sånn "bolia-stil". Men hva er trenden nå? (jeg spør ikke for at jeg skal skape et trendy hjem, jeg syntes bare emnet er interresant)
Gjest Constanze Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Det virker som om det er en trend at folk har mye bedre råd nå. Man trenger ikke være "millionær"m for å kjøpe dyre designmøbler og designlamper, ol. Flere og flere bygger vanvittig store og dyre hus og fyller disse med utsøkte dyre artikler når det gjelder alt fra TV, hvitevarer, kjøkkenutstyr, møbler, lamper, sengtøy, håndklær ... alt må være så dyrt idag. Vi liker å vise andre at vi har mye penger og tror gjerne at god smak er noe som kan kjøpes bare man betaler nok og bare "tingen" har det rette navnet på seg. Jeg tror og håper at det om ikke så altfor lenge vil komme en ny trend. En trend som sier at det er in å velge fritid framfor full dagsjobb og den stadige higen etter ting som vi ser idag. La det bli mer pop å reise på korte oppdagelsesreiser i eget land og naboland i ferien istedet for å reise jorden rundt med fly. For man må jo ha langtur med fly minst en gang i året for å henge med. Også er det bilene .. Se dere rundt, se hvor mange som kjører rundt i spinndyre drivstoff-slukere fra Audi, BMW og Mercedes ... Det finnes utrolig mange biler som er langt mer gjerrige på drivstoff og som gir både god komfort og kjøreglede. Og hvorfor trenger så mange to biler idag? Er det virkelig nødvendig? Lurer på hvor dette vil ende, jeg? Har vi det virkelig så mye bedre idag enn mine foreldre hadde det på 60-tallet? Jeg tror for eksempel at det er få idag som kan måle seg med min mor på kjøkkenet. Selvom mor hverken hadde Kitchen Aid, Miele, kaffemaskin, blender, dyre kokkekniver, spinndyre gryter, osv ... Så jeg tror at dagens trend er å vise folk at man har penger både når det gjelder hus, bil, interiør og reiser ..
Gjest Constanze Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 Må legge til at jeg tilhører denne gruppen selv også. Har bygd stort hus, har stor bensinsluker av en bil, hytte på sørlandet, AJ-stoler, Kitchen Aid, Vernon Panton-krus, designlamper, spinndyrt kjøkken og masse mer ... ... jeg elsker jo denne "luksusen" min, men jeg ser jo hvor unødvendig det egentlig er.
Fanteria Skrevet 4. april 2010 #4 Skrevet 4. april 2010 Etter som jeg har skjønt det, er personlighet det som teller innenfor interiør nå. Klikk.no har hvert kvartal en oversikt over trendene vi kan se fremover. http://www.klikk.no/bolig/interior/article342289.ece
Rosenrød Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Jeg leser også endel interiørblogger, og er enig med ts. Selv heller jeg mot den nostalgiske stilen, blander arvegodsmøbler med nyere ting. Men jeg kunne aldri hatt et helt hvitt hjem, og malt alle de fine gamle møblene jeg har arvet, hvite.
Gjest Agurkolat Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Synes så synd på dei fine gamle tremøblane som er laget av vakre tresorter som bare blir malt kvite og pussa litt på! Hmrf! Heller veldig mot gjenbruksstilen, og kjøper mesteparten av tinga mine brukt! Elsker 50-60talet, kjøper mye teak og morosame fat! Eg kunne ynsja at trenden heldte endå meir mot gjenbruk, synes folk kjøper nye ting, som er heilt unødvendige, og kaster alt for mykje. Men da er grådeg vanskeleg og sei korleis stilen er no, eller kva som er typisk for vårt ti år. Da var nok mykje forskjelligt dei andre tiåra også, men noko stikk seg fram.. Ein vert jo så forvirra når ein har så mange medier å få informasjon om trendene..
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Synes så synd på dei fine gamle tremøblane som er laget av vakre tresorter som bare blir malt kvite og pussa litt på! Hmrf! Heller veldig mot gjenbruksstilen, og kjøper mesteparten av tinga mine brukt! Elsker 50-60talet, kjøper mye teak og morosame fat! Eg kunne ynsja at trenden heldte endå meir mot gjenbruk, synes folk kjøper nye ting, som er heilt unødvendige, og kaster alt for mykje. Men da er grådeg vanskeleg og sei korleis stilen er no, eller kva som er typisk for vårt ti år. Da var nok mykje forskjelligt dei andre tiåra også, men noko stikk seg fram.. Ein vert jo så forvirra når ein har så mange medier å få informasjon om trendene.. Men du må huske at gjenbruksstilen din kan du opprettholde - nettopp pga kjøp- og kastmentaliteten i dagens samfunn. Hvis ingen hadde kastet fullt brukbare møbler så hadde du ikke hatt noe å kjøpe.
Stavangerjentå Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Shabyy er jo veldig chic for tiden, men der henger jeg ikke på. Liker moderne design ikoner blandet med enkel stil uten dilldall. Om det er rtenden, ja det strides de lærde om.
hjertesukka Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Det beste er jo å ha det som man selv liker aller best, og så gi blaffen i trender og hva andre måtte synes. Men man blir jo påvirka, helt klart. Har også med utvalget å gjøre. Det er jo ikke til å komme bort ifra at vi ofte liker det som er moderne og trendy, og som viser at vi følger med i tiden. Lommeboka bestemmer også en god del. Selv har jeg en forkjærlighet for en mix av gammelt og nytt. Noe som passer meg utmerket. Med gammelt mener jeg store skatoller og fine kister feks. Som godt kan forenes med designlamper og -vaser. Men som jeg sikkert har skrevet i en annen tråd, så vil jeg si at det er utrendy/stygt/uestetisk å ha masse skrot, krims og krams, ute og inne! Kanskje det til nød hadde vært sjarmerende hjemme hos en slik Petter Smart-type, ikke ellers. Så hva er trenden nå? Sannelig om jeg vet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Etter som jeg har skjønt det, er personlighet det som teller innenfor interiør nå. Klikk.no har hvert kvartal en oversikt over trendene vi kan se fremover. http://www.klikk.no/bolig/interior/article342289.ece Litt greit om du legger ut link fra 2010 og ikke 2008 da :-) Her er 2010 trendene hos klikk.no Chabby Chic er fremdeles nr 1.
FoxyFish Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Det virker som om det er en trend at folk har mye bedre råd nå. Man trenger ikke være "millionær"m for å kjøpe dyre designmøbler og designlamper, ol. Flere og flere bygger vanvittig store og dyre hus og fyller disse med utsøkte dyre artikler når det gjelder alt fra TV, hvitevarer, kjøkkenutstyr, møbler, lamper, sengtøy, håndklær ... alt må være så dyrt idag. Vi liker å vise andre at vi har mye penger og tror gjerne at god smak er noe som kan kjøpes bare man betaler nok og bare "tingen" har det rette navnet på seg. Jeg tror og håper at det om ikke så altfor lenge vil komme en ny trend. En trend som sier at det er in å velge fritid framfor full dagsjobb og den stadige higen etter ting som vi ser idag. La det bli mer pop å reise på korte oppdagelsesreiser i eget land og naboland i ferien istedet for å reise jorden rundt med fly. For man må jo ha langtur med fly minst en gang i året for å henge med. Også er det bilene .. Se dere rundt, se hvor mange som kjører rundt i spinndyre drivstoff-slukere fra Audi, BMW og Mercedes ... Det finnes utrolig mange biler som er langt mer gjerrige på drivstoff og som gir både god komfort og kjøreglede. Og hvorfor trenger så mange to biler idag? Er det virkelig nødvendig? Dette er faktisk ikke mitt inntrykk når det kommer til årets interiørtrender. Loppemarked er jo i vinden som aldri før, og arvegods, hjemmelaget og oppusset synes jeg er mer dominerende. Det kan virke som om mange velger å "kompensere" for enkelte dyre møbler eller gjenstander ved å blande med det gamle, brukte og unike. Jeg håper imidlertid også at det å kunne drive med gjenbruk vil gå av moten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå