Gå til innhold

Herregud.... komfen til dattera vår blir jo et nesten et minibryllup.....

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon i mai.. begynner å regne sammen priser, hva vi har betalt og hva vi skal betale.. og ser at vi kommer nærmere 40K!!! Riktignok inklusiv bunad, men likevel. Er dette virkelig vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange gjester blir det?

Gjest AnonymBruker
Skrevet (endret)

Til TS:

Det ble mye, men bunader koster jo også en del. Forresten koster komfen deres omtrent 10 ganger så mye som mitt bryllup gjorde.

Endret av Helen
Skrevet (endret)

Uansett, 40 000 kr vil jeg tro min konfirmasjon kostet også, men det skal jo ikke så mye til om man inkluderer en bunad i dette, en bunad koster jo som regel skjorta.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Helen
Skrevet

Synes ikke 40 tusen inkl. bunad var så gale jeg da, bunader er jo ofte dyrt, som regel opp mot 30.000 når sko, skjorte og alt sølvet er inkludert.

Skrevet

Konfirmasjon i mai.. begynner å regne sammen priser, hva vi har betalt og hva vi skal betale.. og ser at vi kommer nærmere 40K!!! Riktignok inklusiv bunad, men likevel. Er dette virkelig vanlig?

Ja, veldig vanlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere kunne skaffet henne en fin kjole hun kunne brukt mye mer enn en bunad til noen tusen, enten bestilt en del bra mat eller lagd den selv, invitert den nærmeste familien og holdt det hjemme. :)

Skrevet

Har hatt 3 konfirmanter.2 jenter med bunad og en gutt i fjor.

Kostet ca 10,000 kr.

vi fikk stekt og oppskåret kjøtt fint i porsjonpakker i aliminium fra slakteren.fikk kraft også til sausen.

potere bestillte vi hos en lokal potetskreller.

desset fikk jeg søstre /venniner til å lage.

hadde 8 kaker .3 ferdigkjøpt resten søstre /venniner.

vi var 55 gjester.

Skrevet

Spørs jo hvor dyr bunad datteren din skal ha da. Hvis bunaden står for 25-30K av de 40K, og dere leier lokale, skal ha ca 30 gjester i 2-retters middag pluss en konditor-kake eller to så er det fort 40K ++ for konfen, og gjerne enda mer. Inbydelser og dekorasjoner drar jo også litt... Så noe billig fest er det nok ikke1

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere kunne skaffet henne en fin kjole hun kunne brukt mye mer enn en bunad til noen tusen, enten bestilt en del bra mat eller lagd den selv, invitert den nærmeste familien og holdt det hjemme. :)

Hjelpe meg så mange anti-bunad mennesker det var her da? Her har man faktisk besluttet at barnet skal ha bunad, kanskje til og med ønsket av barnet. Da er det vel greit å kutte ut grine-kommentarer på akkurat det?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts: Vi blir 30 gjester inkl. 5 av hennes venner. Bunaden er så klart dyr, ca. 25 000. Så er det mat bestilt ca. 4-6000, tapas eller koldtbord. Duker, bordkort, pynt, lys osv. ca. 1000. Klær til oss andre, frisør til meg og jenta(ihverfall, sikkert mann og sønn også). Kaker lager vi selv via slekt og venner, fotograf og takkekort (mulig vi sløfer fotograf og tar fine bilder selv...) Er fremdeles helt sjokka jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hjelpe meg så mange anti-bunad mennesker det var her da? Her har man faktisk besluttet at barnet skal ha bunad, kanskje til og med ønsket av barnet. Da er det vel greit å kutte ut grine-kommentarer på akkurat det?

Om ungen vil ha bunad så er det jo fint at ungen får/har fått det. :) Om man derimot skal snakke om penger, kan man som sagt finne fine kjoler til noen tusenlapper som kan brukes ved mange fler anledninger.

Gjest Vilma
Skrevet

Synes ikke 15000 for mat, lokale, fotograf etc var så ille jeg. Fotograf er svindyrt, så har du mulighet til å droppe den så sparer du jo litt.

Skrevet

Ååååh så heldig hun er som får bunad da :)

Skrevet

Ta gjerne takke-kort bildene selv! Det er garantert en i familien som har speilrefleks (vanlig kamera går også bra) og bilderedigeringsprogrammer er enkle å forstå hvis dere vil fixe litt på bildene (ved å endre metning/fargetoner og litt sånn får man fort et veldig fint bilde)!

Er jo bare å bruke litt lamper og et laken inne for å få fotograf-feelingen eller ta bilde ute (noe som jeg i alle fall mener ofte blir mye penere)!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fotograf ville jeg prioritert! Koster sjelden mer enn 1500 kr, og er minner som varer livet ut! Frisør til hele familien er jo noe dere måtte gjort uansett, og holder jo i flere mnd så ville ikke tatt med det på "utregningene" Klær til resten av familien er jo også ting som kan brukes i andre bursdager, konfirmasjoner, brylluper, jul osv..

Gjest Blondie65
Skrevet

ts: Vi blir 30 gjester inkl. 5 av hennes venner. Bunaden er så klart dyr, ca. 25 000. Så er det mat bestilt ca. 4-6000, tapas eller koldtbord. Duker, bordkort, pynt, lys osv. ca. 1000. Klær til oss andre, frisør til meg og jenta(ihverfall, sikkert mann og sønn også). Kaker lager vi selv via slekt og venner, fotograf og takkekort (mulig vi sløfer fotograf og tar fine bilder selv...) Er fremdeles helt sjokka jeg.

Muligheter for innsparing:

Invitasjoner:

Med 30 gjester - lag invitasjonene svært enkle på PC og skriv ut på pene kort. Ikke decopage og styr med dette, det er bare en ren utgiftspost. Den tøffeste invitasjonen jeg har fått var skrevet for hånd på et postkort og levert personlig (!) på døren til samtlige gjester av verten!

Fotograf:

Er det noen i familien som er spesielt flink til å ta bilder - be de ta av konfirmanten. Og så oppfordrer du alle til å ta bilder. Her kan du spare 1000-lapper.

Takkekort:

Disse lager du selv når du har tatt bildene selv. I dag ser disse mye mindre "heimesnikra" ut enn i gamle dager.

Bordkort/dekorasjoner:

Her er det mye å spare på å gjøre det enkelt. Det er vel så fint med pynt som er enkelt og ikke så voldsomt forseggjort som det er med den dyre. Enkle blomster satt i en vase med strå eller grener funnet i hagen? Vi hadde en gang et rosa tema for en fest der dekoren var sølvsprayede grener og tulipaner satt i ølglass fra IKEA. I tillegg var det tulipanhoder flytende i vinglass. Enkelt, billig og utrolig pent.

Bordkort: farget papir, skriv navnet på gjesten med tusj - ferdig. Ikke gjør det så mye mer dyrt enn det. Det blir pent likevel.

Skrevet

Det er vel ingen som har kommet med grinekommentarer heller. Når man legger ut for en konfirmasjon og får bakoversveis fordi man har brukt så mye penger, ja, da er det vel bare naturlig at andre kommer med tips til hvordan det kunne ha blitt gjort billigere? Det er jo TS som klager på prisen her.

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke det var ille. Den største potten går jo til bunaden.

Skrevet

Om ungen vil ha bunad så er det jo fint at ungen får/har fått det. :) Om man derimot skal snakke om penger, kan man som sagt finne fine kjoler til noen tusenlapper som kan brukes ved mange fler anledninger.

Det tviler jeg veldig sterkt på. Kjoler er jo mote-avhengige, og kan neppe syes inn og ut etter behov resten av livet. De fleste har sin bunad til den blir arvet av barnebarn eller oldebarn, og det er et festplagg som aldri blir feil på 17. mai, julaften, bryllup, dåp og konfirmasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...