superior Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Min kjære har noen våpen (ikke mange nok til at han etter loven må ha dem i et våpenskap). Jeg lurer på hvilke muligheter som finnes til oppbevaring av disse, med unntak av våpenskap? F.eks. stativ? Han er stolt av dem, og vil gjerne vise dem frem, så jeg ser for meg at de kanskje kan brukes til "pynt" i leiligheten. Tips?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Min kjære har noen våpen (ikke mange nok til at han etter loven må ha dem i et våpenskap). Jeg lurer på hvilke muligheter som finnes til oppbevaring av disse, med unntak av våpenskap? F.eks. stativ? Han er stolt av dem, og vil gjerne vise dem frem, så jeg ser for meg at de kanskje kan brukes til "pynt" i leiligheten. Tips? Hva slags type våpen er det? (F.eks hagle/rifle til jakt eller type konkurransepistil o.l) Selv ville jeg nok ikke "pyntet" med våpen i stua, og om jeg hadde funnet på å gjøre dette, ville jeg vært kritisk med innbydelsene til et fuktig lag evt, sprit gjør mye rart med folk! Men - til spørsmålet ditt: Hva med et låsbart vegg-vitrineskap med klart glass, slik at de tydelig kan vises frem som i et/en montêr, (eller hva det heter.. slik man kan se på museum o.s.v ) Må bare si dette selv om jeg regner med dere kan reglene - siden kravet om våpenskap kommer inn når man eier flere enn 4 stk. registreringspliktige våpen, regner jeg med at antall våpen i hus ikke er høyt nok, som du sier - men følg ihvertfall kravet om å fjerne en "vital" del av våpenet slik at det ikke skulle kunne brukes om dere får noe venner på besøk som liker å "tøyse" med sånt, ulykker skjer innimellom, (mener ikke at vennene deres er skyteglade folk da, men mange finner på mye tull, likevel!)
Rosalie Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 Det er nye regler nå, og man må ha våpenskap fra våpen nr. 1.
superior Skrevet 6. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2010 Nye regler? Hm. Har du kilde? Hva om våpenet er gammelt/ikke brukbart - må det fremdeles settes i våpenskap?
Rosalie Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Plombert våpen trenger ikke å være i våpenskap, nei. Men da må det plomberes først, selv om det er ubrukelig. Man har ett år på seg fra 1. juli 2009 til å skaffe seg våpenskap for våpen dersom man ikke har det. §§ 78-80 i Våpenforskriften: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/18811011.PDF
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå