Gå til innhold

"late samboere"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er et samboerpar uten barn, og helgene slapper vi mye av og gjør ikke noe. Vi er ikke late i den forstand at ting og tang i og utenfor huset ikke blir gjort, det gjør vi :)

Jeg tenker på late i forhold til par med barn. De har alltid noe de gjør i helgene, og det syns jeg er veldig fint! Vi planlegger ikke barn ennå, men de kommer vel. Kommer da disse aktivitetene "av seg selv"? I den forstand at når man får barn så føler man det er viktig å aktivisere og finne på ting med dem, som å dra å svømme i en svømmehall, dra på lekeland o.l?

Jeg syns det virker så koselig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før vi fikk barn var søndag den store sløvedagen.

Da tok vi det med ro og slappet av.

Nå er jentungen blitt snart 3 år og søndager blir som regel fylt med en eller annen aktivitet.

Ikke fordi vi føler oss tvunget til det, men det er koselig og kunne ta henne med i svømmehallen, gå en tur, bare være ute og pusle i hagen, besøke noen, cafè...

Også merker vi at hun kjeder seg og blir rastløs om vi bare sløver en dag.

Dagens aktivitet:

Pølsegrilling med min søster og familien hennes, min bror og svoger og svigerinne med barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det kommer automatisk bre fordi man får barn. Foreldrene mine gadd aldri å finne på noe.

Gjest brutal_mann
Skrevet

He he. Ja, det er helt riktig gjest. Jeg sliter virkelig med å huske at noen av mine foreldre har gjort noe som helst med meg.

Skrevet

Hmm, kanskje det går bra siden jeg er obs på det og tenker at det er noe vi skal bli flink til når vi får barn.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Nuvel. Min mor _tror_ jo at hun er verdens beste forelder, og sier mange flotte ord om hvordan hennes barn alltid vil kunne stole på at hun vil være der for dem. Mens sannheten er mange mil fra dette... Det er vel det siste mennesket på jord jeg ville henvendt meg for å få hjelp.

Skrevet

Jeg vet ikke om det kommer automatisk det å finne på ting når en har fridager når en får barn....tror kanskje det også kommer an på hvilken livsstil en har ellers også;-)

Vi gjør mye sammens med ungene på helg og feriedager. Pakker tursekken og går på tur, drar og fisker, kino og kafebesøk av og til, skiturer på vinteren osv... Men dette gjorde jeg før jeg fikk barn også!

Broren min har barn og jeg synes de finner på ekstremt lite på helgene med barnet sitt! Som oftest er barnet plassert foran disney chanel eller cartoon, og de klager over at barnet maser! Men han har alltid vært en innaktiv type.

Da jeg var barn var det alltid faren min som dro med meg og broren min på turer og ekspidisjoner, moren vår var hjemme og "gadd" ikke...

Litt rart at jeg ble aktiv og han ikke egentlig...

Skrevet

Tror det kommer veldig an på innstillingen dere selv legger opp til og gjerne etterhvert hvilke fritidsaktiviteter barnet blir med på. Blir en med i korps/fotball/speider, o.l. kan det fort bli en del helger som går med til aktiviteter og dugnad.

Jeg er ikke så voldsomt aktiv i helgene (nyter litt det å ta ting med ro) men husker med glede helgeturer med familien og familiesvømming fra jeg var liten, og det er absolutt noe jeg kunne tenke meg å ta med videre.

Skrevet

Vi er nok litt som dere - er gjerne hjemme og slapper av i helgene. Men det hender vi reiser bort (vi bor i utlandet, borte fra begge familiene). Og når vi reiser hjem til enten hans hjemsted eller mitt, arrangerer vi som regel så vi får møtt både familie og venner.

Jeg tror nok at det kommer an på hva man legger opp til selv - aktiviteter kommer jo ikke akkurat av seg selv, men når man har et barn å aktivisere, er det vel mer sannsynlig at man finner på noe enn når man bare er seg selv og samboeren.

Men man trenger jo ikke alltid å dra ut på ting heller - ofte er det nok å sette av tid til å leke med barnet hjemme -f.eks. spille spill, eller gjøre noe kreativt sammen (bake, lage trolldeig, tegne, osv). Så kan man heller ha "utflukter" til skøytebanen eller svømmehallen innimellom. Det er jo ikke nødvendig å slite seg ut helt heller. Barn liker ikke stress noe mer enn vi voksne gjør.

Skrevet

For meg kom det litt av seg selv, med barna kom behovet for stimulans, men det er ikke alltid vi trenger å gjøre noe, noen ganger har vi kino kveld med ungene, vi popper popcorn og koser oss med å se en hel film sammen. Men barn blir rastløse av å sitte stille, så rett som det er reiser vi ut å finner på noe, syntes det er kos jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...