Arwen Skrevet 13. september 2003 #1 Skrevet 13. september 2003 Kommer dere til å slutte å laste ned musikk hvis det blir ulovlig? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=76136
Piñacolada Skrevet 13. september 2003 #4 Skrevet 13. september 2003 Kommer an på hvor stor sjansen er for å bli tatt... :oops:
Gjest Zirine Skrevet 13. september 2003 #5 Skrevet 13. september 2003 Selvfølgelig ikke. Og ikke fatter jeg hva disse folkene i musikkbransjen syter over - jeg har aldri kjøpt så mye musikk som etter jeg begynte å laste ned mp3, og det tror jeg ikke gjelder bare for meg.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2003 #6 Skrevet 13. september 2003 Selvfølgelig ikke. Og ikke fatter jeg hva disse folkene i musikkbransjen syter over - jeg har aldri kjøpt så mye musikk som etter jeg begynte å laste ned mp3, og det tror jeg ikke gjelder bare for meg. Jeg sier det samme. Jeg vet at det er mange tenåringer som laster ned musikk og legger inn på mp3-spillere eller brenner på CD'er, og at de ikke kjøper CD'ene, men slik har det alltid vært. Før Internet og MP3'er var det radio og kassetter. Det er veldig praktisk å kunne laste ned en MP3-fil eller to hvis det er en artist man ikke kjenner så godt fra før. Hvis jeg da liker det jeg hører, kjøper jeg ALLTID CD'en. Både fordi jeg liker helheten, ikke bare døgnfluene/hitlåtene, og fordi jeg liker god lyd og det stort sett er lett å høre forskjell på kvaliteten på en CD og en MP3-fil. Musikkbransjen er uenig; de dokumenterte ovenfor det amerikanske senatet at platesalget hadde sunket med 26 prosent siden fildeling på nettet først tok av (da Napster gikk online). Det viser seg i ettertid at selskapene som presenterte tallene, i samme periode hadde redusert sin katalog av tilgjengelig musikk med 26 prosent (søk på nettet og du vil finne det dokumentert). Pussig at de to tallene er identiske, hva? Senatet kjøpte argumentasjonen, og underholdningsbransjens lobbyvirksomhet er en direkte årsak til at USA idag har DMCA, en ekstrem lov som gjør omtrent all slags duplikering av copyright-beskyttet materiale ulovlig, også til privat bruk. Vi får nok den samme lovgivningen her i Norge også. Våre politikere har tidligere vist seg som teknologiske imbeciller som er fullstendig i lommen på lobbygruppene, f.eks. i tilfellet med paralellimport av CD'er og videogrammer. Plateselskapene i Norge fikk stortinget til å forby dette, og påsto at det skadet selskapenes evne til å satse på norske artister. De "lovet" samtidig at prisene på CD'er ikke ville gå opp som et resultat av at det ble innført et de facto monopol på import av musikk og video. Prisene steg selvsagt nærmest over natten (til tross for at produksjonskostnadene har sunket), og argumentasjonen om satsing på norske artister var rent oppspinn, ettersom de alltid har gått med overskudd og ikke trenger subsidiering fra inntekter på import-CD'er o.l. Blæh.
Barbie Skrevet 13. september 2003 #7 Skrevet 13. september 2003 Nei! Sitter forresten og lytter til Lene Marlins siste CD nå. Og den er enda ikke ute på markedet. Lastet den ned fra Win MX tidligere i dag,og den er knall-bra!
14062003 Skrevet 13. september 2003 #8 Skrevet 13. september 2003 Selvfølgelig ikke. Og ikke fatter jeg hva disse folkene i musikkbransjen syter over - jeg har aldri kjøpt så mye musikk som etter jeg begynte å laste ned mp3, og det tror jeg ikke gjelder bare for meg.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 14. september 2003 #9 Skrevet 14. september 2003 Hvis de endelig får en hjemmel for å lage det surt for nedlasting, da kan du være sikker på at jeg slutter. Ikke søren om jeg gidder risikere hjemmebesøk og beslag, bare for noen hundrelapper. Og jo, jeg vet at det er et problem - det handler ikke bare om det dere ser hjemme hos dere selv. Så jeg forstår til dels musikkbransjen.
Crazee Skrevet 14. september 2003 #10 Skrevet 14. september 2003 Om eg forstår musikkbransjen? Tja... jo - eg gjer det. Men eg meinar dei har andre grunnar enn det dei seier. (Dei taper ikkje pengar, som dei seier er grunnen - dei taper kontroll. Dei måtte gi ut mindre musikk for at salget skulle gå ned... Og singel-salget aukar, men det vil visst ikkje alle selgja, kun heile album...) Les heller ein artikkel av Janis Ian om dette temaet: Internet Debacle, ein oppfølgjingsartikkel der ho er enno meir overbevist, og til slutt kan de laste ned gratis mp3-melodiar av ho (ein ny song pr. veke.) I første artikkelen lenkar ho òg til Baen Free Library, der nett same situasjon - berre med bøker - er dokumentert med tal og fakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå