Snop Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 I begynnelsen av juni skal jeg til New York for å være med i et bryllup. I den forbindelse ønsker jeg å ha med mamma og lillesøster sånn at jeg slipper å være i storbyen alene. De skal med andre ord ikke være med i bryllupet, men bare på turen. Men vi er usikre i forhold til dette med å få fritak fra skolen for ferie, ettersom de hadde tatt opp på forrige foreldremøte at de skulle slutte med fritak på ungdomsskolen for å reise på ferier... men vet dere hvor strengt det egentlig er, om de mener det helt bokstavelig eller om man fortsatt har lov til å prøve seg på å spørre, siden datoen er fastlåst pga bryllupet og vi ikke kan sette det til sommerferien? Det er snakk om en og en halv uke.
Gjest Stavangermamma78 Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Om lillesøsteren din ikke er mye borte fra skolen, kan jeg virkelig ikke se problemet. Men skolen kan nok sette seg på bakbeina om hun har vært en del syk og borte pga tidligere ferier. Men om det ikke er tilfellet, så si til skolen dere har bestilt biletter, og hun skal bli med. Sånn er det bare. Hva skal de si? I Juni er det da kun repetisjon og sløve dager uansett, så hva er det egentlig å gå glipp av?
-hild Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Fravær over en uke må dere søke om - og på de skolene jeg kjenner til er det litt ulik praksis ift hvem som avgjør, enten rektor eller en i adm på vegne av rektor. (men det er ikke bare opp til kontaktlærer) Men søk - det ordner seg helt sikkert!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 På den skolen jeg jobber på, har vi blitt informert om at det nå (i praksis fra neste skoleår hos oss pga. grei rektor) ikke r lov til å ta barna ut av skolen mer enn ei uke. Er det pga. flytider snakk om noen timer (!!!) ekstra, skal vi være snille og godta det. Hvis det er snakk om lengre tidsrom, blir barnet utskrevet fra skolen og foreldrene må skrive det inn igjen. Ikke noe de fleste av oss er så begeistret for, men noe vi må forholde oss til. Så om det gjelder inneværende skoleår, spørs det litt på hvor strengt rektor tolker de nye reglene. Det dere eventuelt kan gjøre, er å be om en uke permisjon, og så tilfeldigvis få noen dager sykt hjemme i tillegg. Når dett er sagt, er det ofte et problem for elever på ungdomstrinnet at de blir tatt ut fra skolen en stund. De går faktisk glipp av endel den tiden de er borte, og særlig mot slutten på ungdomstrinnet kan dette ha mye å si.
Snop Skrevet 4. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2010 Ja, jeg husker jo at det alltid var en periode i slutten av skoleåret hvor det ikke var noe som helst igjen å gjøre fordi vi hadde gått gjennom alt av pensum. Men var det i hele juni eller er det fortsatt tentamener igjen i denne perioden? For 8. klasse har vel tentamen, eller husker jeg feil? :klø:
naerin Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 På skolen hvor jeg jobber er det rektor som innvigler søknader om fravær over 1 uke. Det er sjelden et problem på vår skole, med mindre fraværet vil finne sted under viktige prøver/tentamener o.l. Men det er foreldre som får ansvaret for at barnet ikke går glipp av læring under fraværet, og din lillesøster må nok påberegne seg å gjøre litt skolearbeid selv om hun er på tur. En liten pris å betale, syns nå jeg! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå