Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så vondt i korsryggen når jeg tar push-ups! Hva kan grunnen være?

Jeg er helt rett i kroppen når jeg tar dem, og går ned med brystet i gulvet så det er en liten cm mellom..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå så langt ned, evt prøv å legge bena på en lav benk e.l.

Skrevet

takk for tips! skal prøve det:)

Skrevet

Armhevinger er en ganske så krevende øvelse for ryggen, og du vil merke det godt hvis du er svak i ryggmuskulatur og/eller er for svai/for rett i korsryggen. Dermed må det mer kjernetrening inn, samt ta en føler på om du er sterk nok i magen for at ryggsøylen holdes i en sterk, korrekt kurve også når du blir sliten. En ryggsøyle skal aldri være rett, men beholde den s-kurven som bestemt av din kropp når den vedlikeholdes av sterk kjernemuskulatur.

De fleste som setter igang med armhevinger, spesielt jenter, har det med å senke brystparti og hode mer enn noe annet, slik at skulderbladene presses sammen, uten at pectoralis og triceps aktiveres (avhengig av bredde) eller at vinkelen i albuen endres noe særlig.

Heller ta færre armhevinger, men med mer presisjon og korrekt utførelse, enn kvantitet hvor rygg og skulderparti blir skadelidende :)

Skrevet

Jeg får så vondt i korsryggen når jeg tar push-ups! Hva kan grunnen være?

Jeg er helt rett i kroppen når jeg tar dem, og går ned med brystet i gulvet så det er en liten cm mellom..

Når du tar pushups skal det være en liten knekk i hofteleddet. Hvis du strekker det leddet helt ut vil du svaie i ryggen og mer av kroppsvekten vil bli båret av korsryggen.

Skrevet

Når du tar pushups skal det være en liten knekk i hofteleddet. Hvis du strekker det leddet helt ut vil du svaie i ryggen og mer av kroppsvekten vil bli båret av korsryggen.

Hvorfor har jeg hørt hele veien at ryggen skal være rett osv? Mange elendige gymlærere ute å går tydeligvis..

Takker for tips,skal prøve meg litt fram på andre måter enn jeg lærte på ungdomsskolen :P

Får også forresten vondt i korsryggen når jeg står planke..kan det ha en sammenheng?

Har ikke hatt vondt i korsryggen før jeg faktisk begynte å trene rygg for noen mnd. siden..Har jeg overbelastet korsryggen?

Skrevet

Hvorfor har jeg hørt hele veien at ryggen skal være rett osv? Mange elendige gymlærere ute å går tydeligvis..

Takker for tips,skal prøve meg litt fram på andre måter enn jeg lærte på ungdomsskolen :P

Får også forresten vondt i korsryggen når jeg står planke..kan det ha en sammenheng?

Har ikke hatt vondt i korsryggen før jeg faktisk begynte å trene rygg for noen mnd. siden..Har jeg overbelastet korsryggen?

Ryggen skal jo forsåvidt være rett da. Men du skal ha rumpen en anelse opp i luften. Ikke mye.

Men som andre påpeker kan det være at du ikke er så sterk i kjernemuskulaturen. En fin korsryggøvelse er å ligge på magen. Løft armene litt opp fra gulvet og strekk dem så langt du kan fremover. Samtidig løfter du beina litt opp. Hold i 5sekunder. Gjenta feks 10 ganger.

Gjest Coolaid
Skrevet

Skal du gjøre push ups må du lære dem korrekt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...