Gå til innhold

Zirius regnskap

Solros

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestilt abonnement på ett nytt regnskapsprogram som jeg tenkte å prøve ut i påska uten noe kurs bakgrunn. Ser ikke som det funker så greit. Min bakgrunn i føre regnskap er ikke så stor og til nå så har jeg brukt bare datax. Ført for små firmaer og ikke tidligere ført mot leverandører. Så mitt spørsmål er, hvis jeg får inn på firmakonto (1920) kr 1200 som skal føres mot f.eks Komplett AS og konto 6810 som er datautstyr hvordan skal dette føres da?

Må jeg først føre debet leverandør kr 1200 deretter kredit 1920 kr 1200(firmakonto), deretter ny post hvor jeg fører kredit leverandør og så 6810 datautstyr? Dette blir jo isåfall to bilag og virker for meg noe rotete.

I datax så førte jeg bare debet 6810 og kredit 1920, men da fikk jeg selvsagt ikke mulighet for å få en egen oversikt over hvor mange transaksjoner vi hadde hatt i løpet av ett år via ett firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hvis du skal ha leverandørregnskap også så gjøres det sånn:

Første postering

Debet 6810 kr 1200

Kreditt Komplett kr 1200

Når denne betales føres det

Debet Komplett kr 1200

Kreditt 1920 kr 1200

Ja det blir et ekstra bilag. Men dette er helt nødvendig hvis du skal ha leverandørregnskap. Hvis du ikke har behov for det ville jeg sløyfet det og ført:

Debet 6810 kr 1200

Kreditt 1920 kr 1200

som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha leverandørregnskap også så gjøres det sånn:

Første postering

Debet 6810 kr 1200

Kreditt Komplett kr 1200

Når denne betales føres det

Debet Komplett kr 1200

Kreditt 1920 kr 1200

Ja det blir et ekstra bilag. Men dette er helt nødvendig hvis du skal ha leverandørregnskap. Hvis du ikke har behov for det ville jeg sløyfet det og ført:

Debet 6810 kr 1200

Kreditt 1920 kr 1200

som før.

Tusen takk Blondie65, da hadde jeg både tenkt og gjort det riktig. Har meldt meg på brukerkurs i Zirius, men ser ut som jeg kunne ha tatt ett intensivt kurs i regnskap også :(. Kjenner ikke til noen firmaer som gjør det billig i og rundt Oslo vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tusen takk Blondie65, da hadde jeg både tenkt og gjort det riktig. Har meldt meg på brukerkurs i Zirius, men ser ut som jeg kunne ha tatt ett intensivt kurs i regnskap også :(. Kjenner ikke til noen firmaer som gjør det billig i og rundt Oslo vel?

Nei kjenner ikke til kurs i regnskap som er billige.

Men du er jo ikke så borte da og jeg vil jo tro at du får god kunnskap på kurset du skal på.

Nå vet ikke jeg om du bruker nettbank eller brevgiro for betalingene dine, men er det ikke vanlig at banken samler alle betalingene i en sum ut av banken hvis det er betalt samme dag?

La oss si at du har følgende transaksjoner i banken den dagen:

Komplett kr 1200

Telenor kr 500

Lokal Avisa kr 300

Totalt kr 2000

Hvis dette går ut av banken som en transaksjon kan du føre dette på et bilag, slik:

Kreditt bank: kr 2000

Debet Komplett: kr 1200

Debet Telenor: kr 500

Debet Lokal Avisa: kr 300

Eller hvis bilaget ikke går inn som en sum, så kan du fremdeles føre det som et bilag, men da må alle posteringene i banken være med også.

(Det er for at du skal kunne avstemme banken mot kontoutskriften du må postere det beløpet som går i bank, dette vet du sikkert allerede, jeg bare nevner det ...)

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...