Gjest nbp Skrevet 3. april 2010 #1 Del Skrevet 3. april 2010 det er så sykt vondt! spesielt etter at du har spist, ligger på gulvet og vrir meg i smerte. våknet ca 4 i natt og måtte gå rundt i stua i en time før det roa seg. symptomene er krammpe vondt på venstre side av magen, virker som smertene går lit bak mellom hofta og ryggen. mye luft i magen( så mye at jeg først trudde det var kollik)som ikke vil ut og avføringen bytter mellom steinhard og vanlig, normal farge og kull-svart. etter et smerte-annfall er det bra i noen timer før det kommer igjen. leita litt rundt og funnet ut at dette stemmer med irritabel tykktarm eller colon irritabile som det også pent kalles. noen her med erfaring og/eller råd om hvordan mann kan dempe dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 3. april 2010 #2 Del Skrevet 3. april 2010 Personlig har følgende tiltak bedret min tilstand: - Regelmessig trening - Seloljekapsler - Kutte ut hvetemel TOTALT. Blitt kreativ når det gjelder baking - Generelt kutte ut posemat og andre ferdigprodukter. Spise så rent som mulig, lage alt selv fra bunnen. - Kutte ned på mat med tilsatt sukker Jeg er i en "forskningsfase" ennå, de sier f.eks at spelt er sunnere enn vanlig hvete, men jeg tror jeg reagerer på det og. Og havre er litt for tungt for meg. Rug går fint. Alt dette er veldig individuelt, men gjengangeren er hvete, rett og slett fordi det er så beahandlet at det er for "hardt" for kroppen vår å håndtere. Mange som reagerer på det. Dette tar lang tid å finne ut av, man må ta en matvare av gangen, kutte den ut et par uker, og så innføre den for å se om man reagerer. I begynnelsen er det veldig vanskelig, man reagerer jo på nesten alt, og så er det ikke lett å vite hva man skal begynne med. Du kan høre med fastlegen din, og få hjelp i denne prosessen. Det står litt om kost nederst på denne siden: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/irritabeltykktarm.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nbp Skrevet 3. april 2010 #3 Del Skrevet 3. april 2010 takk, ser ut som det første jeg må gjøre er og ta en prat med doktor dyregod da, så får vi se hvilken tortur han vil utsette meg for. kan ikke si jeg gleder meg til koloskopi og masse rart oppi rommpa... kutte mat med tilsatt sukker, ferdigprodukter og mel? hva kan mann egentlig spise da a? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crohniker Skrevet 3. april 2010 #4 Del Skrevet 3. april 2010 avføringen bytter mellom steinhard og vanlig, normal farge og kull-svart. Ta deg en tur til legen, og be om en FeCal-test, og en test for å sjekke blod i avføringen. Kull-svart avføring kan (jeg understreker kan) være et symptom på blødning i tynntarmen/øverste del av tykktarm, og dette igjen kan tyde på IBD, som symtpommessig ligner på irritabel tarm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 3. april 2010 #5 Del Skrevet 3. april 2010 Du kan spise en god del Jeg spiser mye kjøtt og fisk. Heldigvis reagerer jeg ikke på melkeprodukter, da hadde det blitt vanskelig. Så jeg spiser mye kesam og cottage cheese til frokost og lunch. Og det blir en god del egg Som søtning bruker jeg Stevia. Flere typer grønnsaker er det mange som ikke tåler pga fiberinnholdet, og andre igjen tåler det hvis det er varmebehandlet. Noen reagerer også på frukt. Jeg tror jeg er heldig, som kan spise frukt og grønt uten problemer. Når det gjelder fiber, er det kornsortene som er roten til alt vondt hos meg. Når du har de plagene du har, er det gjerne greit å få hjelp av lege. Luftsmerter har jeg hatt min del av, det er helt jævlig. Hvis du vil, kan du jo ramse opp det du spiser i løpet av et par dager, så får du sikkert flere tips her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nbp Skrevet 3. april 2010 #6 Del Skrevet 3. april 2010 takker, du har hvert til stor hjelp. nå må jeg bare mane meg opp til å besøke legen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå