Gå til innhold

Lammesteik

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å steke lammesteik i ovnen. Noen sa til meg at steiken ikke kunne stekes i en ildfast form, fordi den da ville bli tørr. Og at jeg måtte bruke langpanne og evnt. rist.

Tidligere har jeg brukt ildfast form til å steke kjøtt, blant annet kylling, kalkun osv. Det skal vel gå an å bruke det til lammestek også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler rist enten over en langpanne eller over en ildfast form, med grønnsaker og litt rødvin/vann, så får du en kjempegod kraft du kan bruke i sausen :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men det går an å kun la den steke i den ildfaste formen?

Skrevet

Jeg ble servert en nydelig lammestek her en dag. Den var stekt i ildfast form med masse løk, rødløk og hvitløk og litt kraft av en eller annen slag. Fantes ikke tørr og smakte alldeles nydelig!

Skrevet

Jeg skal steke lammemørbrad i ildfast form i dag (etter å ha brunet den i panna først), men jeg vet ikke helt om det blir det samme.

Mener også at jeg har sett en oppskrift på lammestek hvor steika stekes i langpanne på en seng av grønnsaker/poteter. Så jeg tror det er mulig :)

Skrevet

Det er faktisk motsatt. Hvis steken baker i en ildfast form, gjerne med lokk eller alufolie over vil den trekke i sin egen kraft. Jo lengre steketid på lav varme, jo bedre og mørere, og langt fra tørr.

Bruk helst et steketermometer for å få rett kjernetemperatur.

Kraften er ypperlig som basis for en god saus.

Man kan også la poteter og grønnsaker bake i formen i lag med, men da få alt en karakteristisk og litt lik smak.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Flott. Da forsøker jeg meg på det. Takker for all hjelp folkens! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...