Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 Hei! Jeg har tenkt å steke lammesteik i ovnen. Noen sa til meg at steiken ikke kunne stekes i en ildfast form, fordi den da ville bli tørr. Og at jeg måtte bruke langpanne og evnt. rist. Tidligere har jeg brukt ildfast form til å steke kjøtt, blant annet kylling, kalkun osv. Det skal vel gå an å bruke det til lammestek også?
Serenity88 Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Anbefaler rist enten over en langpanne eller over en ildfast form, med grønnsaker og litt rødvin/vann, så får du en kjempegod kraft du kan bruke i sausen
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Men det går an å kun la den steke i den ildfaste formen?
Brunhilde Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Jeg ble servert en nydelig lammestek her en dag. Den var stekt i ildfast form med masse løk, rødløk og hvitløk og litt kraft av en eller annen slag. Fantes ikke tørr og smakte alldeles nydelig!
zuperduper Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Jeg skal steke lammemørbrad i ildfast form i dag (etter å ha brunet den i panna først), men jeg vet ikke helt om det blir det samme. Mener også at jeg har sett en oppskrift på lammestek hvor steika stekes i langpanne på en seng av grønnsaker/poteter. Så jeg tror det er mulig
Dark Star Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Det er faktisk motsatt. Hvis steken baker i en ildfast form, gjerne med lokk eller alufolie over vil den trekke i sin egen kraft. Jo lengre steketid på lav varme, jo bedre og mørere, og langt fra tørr. Bruk helst et steketermometer for å få rett kjernetemperatur. Kraften er ypperlig som basis for en god saus. Man kan også la poteter og grønnsaker bake i formen i lag med, men da få alt en karakteristisk og litt lik smak.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Flott. Da forsøker jeg meg på det. Takker for all hjelp folkens!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 Litt sent til kveldens lam, kanskje, men absolutt verd å prøve en annen gang: Langtidsstekt lammekølle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå