Gjest Coolaid Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 Bare lurer på en ting. Ser av og til at moderator sletter innlegg og det står "Tråden er ryddet"..... Også noen ganger står det pga avsporinger eller lignende. Det kan også være henvist til forumregler. Jeg har en følelse/mening om at dersom en tråd "avsporer" eller noen har meninger som enkelte moderatorer oppfatter som usakelig, så kan det virke som om moderator sletter utifra sitt eget ønske og/eller fordi moderator har en personlig mening om at noe er usakelig. Selv har jeg vært moderator på forum ,og mine innlegg her på kg har aldri vært "offer" for å bli slettes eller endret av moderator. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg syns det er noe herk at innlegg blir slettet fordi de oppfattes som usakelig osv. Jeg lurer bare på hva dere andre syns om slikt. (Mitt innlegg er ikke rettet mot klare brudd på reglene som krenkende adferd osv, men heller et spørsmål om enkelte moderatorer er litt kjapp på avtrekkeren pga andres meninger...)
Zzyzx Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Kan du konkretisere litt mer? Det er litt vanskelig å si noe om det uten konkretisering. Jeg har selv blitt moderert her, men det er fordi jeg har vært utenfor det akseptable. Jeg har aldri opplevd at mine kontroversielle meninger har blitt moderert fordi en moderator ikke liker det jeg sier. Og du da, som har vært moderator selv, vet jo veldig godt at det ofte er snakk om fine linjer og at enhver avgjørelse vil kunne misoppfattes av brukere, nettopp fordi folkj er så forskjellige.
Gjest kenneth Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Moderering er stort sett bare et problem for kidsa. At en moderator fra tid til annen kan bli litt triggerhappy og male med litt for bred pensel, er nok bare et resultat at de har vel mye å fare over. Forumet er tross alt (også) en dumpingplass for en type materie en viss kroppsåpning nedentil egentlig har monopol på. Moderator er en del av "naturens gang". De svake individene lukes ut, til beste for øvrig flora og fauna. Kjør på! Lad Jordan-penselen med halvblank og vanntynnbar Butinox og sørg for at kidsas "tags" og "pieces" viskes ut.
Gjest Coolaid Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Spørsmålet her er vel egentlig hvorfor det reageres på det moderatore muligens mener er avsporinger eller usakligheter... da blir vel moderators ord lov... Jeg syns at folk bør få ha meninger og ytre disse selv om en moderator mener at det er litt utenfor diskusjonen. Jeg syns det er trasig når man leser i en tråd at feks innlegget er slettet av moderator pga at moderator syns at en ikke holder seg til tema, eller kommer med usakligheter osv. Syns det bør være mye som skal til før en moderator hindrer ytringsfriheten. Det jeg mener er at det ikke er moderators mening som skal føre til at innlegg blir slettet, men heller at regler blir brutt...
Tabris Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Jeg synes det er riktig at moderator endrer eller fjerner innlegg som er utenfor temaet. Enda mer riktig er det om man kommer med usakligheter. Slike ting ødelegger bare trådene. Og dette har da ingenting med begrensning av ytringsfrihet å gjøre.
Zzyzx Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Syns det bør være mye som skal til før en moderator hindrer ytringsfriheten. Det finnes ikke noe som heter ytringsfrihet på et privateid forum. Og jeg virkelig misliker at ytringsfrihet blir brukt som argument hver gang man ikke er enige i noe, for som de fleste vet er ytringsfriheten noe som trengs for at demokratiet skal virke. Ikke en allmenngyldig "rettighet" enhver tulling med tilgang til internett kan påberope seg for å unngå alle mulige represalier. Det blir omtrent det samme som å rope "urettfeigt" hver gang noen er uenige. Selvsagt skal avsporinger og usakligheter ryddes vekk, det står i reglene, det. At du ikke liker det betyr ikke at moderatorne rydder etter egne meninger, det er det bare du (og noen få andre) som tror.
Gjest Coolaid Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Jeg synes det er riktig at moderator endrer eller fjerner innlegg som er utenfor temaet. Enda mer riktig er det om man kommer med usakligheter. Slike ting ødelegger bare trådene. Og dette har da ingenting med begrensning av ytringsfrihet å gjøre. Så klart det har med ytringsfrihet å gjøre. Det skal være gode grunner til å begrense noens meninger på et offentlig forum. Da skal det være klare brudd på regler. Men spørsmålet blir hva som er utefor tema og hva er usakgligeter. I en diskusjon vil man ofte mene at andre er usakelig. Andre vil mene at du er usakelig. Jeg prøver å sette fokus på om det er moderators personlige meninger som avgjør hva og hvem som blir sensuret, noe som det enkelte ganger kan virke som. Jeg personlig vil ha moderatore som håndhever regler på en fornuftig måte. Jeg vil ikke ha moderatorer som lar sine meninger over hva som er usakligheter påvirke andres ytringsfrihet. Bør ikke moderatorene vise til spesifikke regler hver gang de sletter innlegget til noen? Å slette innlegg til noen er ganske alvorlig, men kan virke noen ganger som om det er helt tilfeldig hvorfor noe blir slettet. Hvem moderere moderatorene?, eller er det bare å få seg moderatoroppgave og kjøre på etter hva en selv syns er greit ?
Tabris Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 For det første bør du lese deg litt opp på hva ytringsfrihet er og ikke er. Som Zzyzx sier, så er dette et begrep som lett blir misbrukt. For det andre så sier det seg selv at på et forum som dette så blir moderatorenes avgjørelser subjektive, men de følger retningslinjene og handler utfra det de tolker som riktig utfra det. Jeg tror ikke det er et utbredt problem at moderatorer sletter poster etter personlige meninger. Men selvsagt utfra personlige tolkninger av retningslinjene. Så, nei, de kan ikke bare kjøre på etter hva de selv synes er greit, de har retningslinjer å holde seg etter.
Gjest kenneth Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Så klart det har med ytringsfrihet å gjøre. Det skal være gode grunner til å begrense noens meninger på et offentlig forum.(...)Jeg personlig vil ha moderatore som håndhever regler på en fornuftig måte. Jeg vil ikke ha moderatorer som lar sine meninger over hva som er usakligheter påvirke andres ytringsfrihet. Bør ikke moderatorene vise til spesifikke regler hver gang de sletter innlegget til noen? Å slette innlegg til noen er ganske alvorlig, men kan virke noen ganger som om det er helt tilfeldig hvorfor noe blir slettet. Hvem moderere moderatorene?, eller er det bare å få seg moderatoroppgave og kjøre på etter hva en selv syns er greit ?Ytringsfrihet er et relativt tungt begrep, som ikke bør besudles på denne måten. På min blogg har jeg en moderatorfunksjon som gjør at jeg må godkjenne kommentarer før de kommer "på trykk". Er dette da også brudd med ytringsfriheten? Min blogg er også offentlig. Nå skal det sies at det ikke er så lett å diskutere regelbrudd, da prosaen blir borte. Man skal uansett være ganske konspiratorisk anlagt for å mene at det er ens meninger som blir sensurert. Jeg føler meg ganske sikker på at ytringsfrihetsindignasjonen på KG er synonymt med enten slurv eller drittungetakter. Før man begynner å skyve ytringsfriheten foran seg i sin argumentasjon, bør man være noenlunde tørr bak ørene. Er det rimelig at moderator skal bruke så mye tid på å forklare kidsa at de er på bærtur? Hvorfor ikke bare ta hintet? "Seriøst", liksom... En digresjon: Husker dere Lethal weapon 2 og diplomaten Arjen Rudd? Hans bruk av "diplomatic immunity" kan på en god dag sammenlignes med hvordan man misbruker ytringsfrihetsbegrepet. Se på denne videosnutten. Fremfor å vise til et regelverk, foreslår jeg at moderator viser til Roger Murtaugh neste gang de trår til: Ærede (såkalte) debattant. Din (såkalte) ytringsfrihet? It's just been revoked. (Up yours!).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå