Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og vhis du flytter til Bergen, så legg litt penger i en ordentlig paraply. Det finnes en fin liten butikk på Galleriet som heter Sol og Regn, om jeg ikek tar helt feil, de selger gode paraplyer. Jeg kjøpte en i 2004 for 300 kroner, den har jeg enda og den tåler alt. Til og med stiv kuling. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Invicta
Skrevet

Ja, det regner mye her i Bergen. Men jeg tror du vil bli vant til det. Det er så klart guffent å være ute når det kommer en uventet regnbyge, men da er det deilig å komme seg innomhus, ta en varm dusj og tulle seg inn i et teppe i sofaen med litt kakao :jepp:

Og aldri før har vel så mange bergensere vært glad i regn, som da snøen regnet vekk for et par uker siden :ler:

Gjest hogwash
Skrevet

Det regner til tider i Bergen ja... Dog, byen og folkene veier glatt opp, beste byen i Norge. (Og det sier litt når det kommer fra en trønder!)

Skrevet

Forstår jeg godt. Om du flytter til Bergen, bør du virkelig finne deg et par støvler (f.eks Ilse Jacobsen), som du kan ha på hver dag frem og tilbake til skolen, og en trenchcoat-aktig jakke i glatt regnværsstoff med hette?

Så kan det heller vente et par mer lekre og behagelige sko på deg under de timene du befinner deg på skolen?

For oss som er lettpåvirkelig av været, er planlegging alt: skotøy, paraplyer, solbriller og jevnlig fysisk trening.

Gummistøver? Skrekk! Men smart å ha et par sko liggende på skolen. Det tipset skal jeg ta med meg videre.

Og vhis du flytter til Bergen, så legg litt penger i en ordentlig paraply. Det finnes en fin liten butikk på Galleriet som heter Sol og Regn, om jeg ikek tar helt feil, de selger gode paraplyer. Jeg kjøpte en i 2004 for 300 kroner, den har jeg enda og den tåler alt. Til og med stiv kuling. :)

Så flott med et konkret tips! Paraply som tåler litt er sjelden vare, så det høres veldig bra ut.

Og aldri før har vel så mange bergensere vært glad i regn, som da snøen regnet vekk for et par uker siden :ler:

Det gjelder ikke bare bergensere, hehe.

Det regner til tider i Bergen ja... Dog, byen og folkene veier glatt opp, beste byen i Norge. (Og det sier litt når det kommer fra en trønder!)

Det er nemlig akkurat det jeg mistenker. Har et veldig bra inntrykk av Bergen som by, og menneskene der (til tross for hva som av og til blir sagt om bergensere (håper ingen føler seg støtt nå?)). Så jeg tror du har rett, det kan godt være beste byen i Norge. ^^

Skrevet

Jeg er østlending, og har riktignok ikke bodd i Bergen, men flyttet til Exeter i Sør-England for noen år tilbake. Jeg bekymret meg for dét med været (samme mengden regn som vestlandet, men ikke så mye vind), men det gikk veldig bra! Husk at du er der for faget, og du kommer til å treffe masse ålreite mennesker. Og så blir luften så god og frisk med alt det været. Det er ikke alltid like merkbart på østlandet.

Løsningen for meg var å gå mye på café/pub, fokusere på det faglige og alltid ha en paraply i vesken og sko som tåler vann. Og alltid gå ut fra at det kommer til å regne den dagen. Dessuten var det så mange ting å glede seg over ved å være der at regnet kom helt i bakgrunnen.

Da jeg flyttet dit, ankom jeg stasjonen i en rulletrapp der det sto "enjoy the weather. It's the last time you know what it's going to be like". :)

Gjest Blondie65
Skrevet

:yvonne:

Det varmer ...

(Jeg har så langt ikke hatt anledning til å besøke Trondheim, noe som er flaut å innrømme, men jeg kan si såpass at jeg arbeider med å rette opp i skjevheten ...)

Gjest Blondie65
Skrevet

Angående gummistøvler:

Jeg hater dem og. Dvs. jeg hatet dem FØR jeg kjøpte mine Ilse Jacobsen i 2004. De holder fremdeles! De ser kule ut fremdeles! Og de holder føttene både varm og tørr fremdeles!

Skrevet

Jeg er østlending, og har riktignok ikke bodd i Bergen, men flyttet til Exeter i Sør-England for noen år tilbake. Jeg bekymret meg for dét med været (samme mengden regn som vestlandet, men ikke så mye vind), men det gikk veldig bra! Husk at du er der for faget, og du kommer til å treffe masse ålreite mennesker. Og så blir luften så god og frisk med alt det været. Det er ikke alltid like merkbart på østlandet.

Løsningen for meg var å gå mye på café/pub, fokusere på det faglige og alltid ha en paraply i vesken og sko som tåler vann. Og alltid gå ut fra at det kommer til å regne den dagen. Dessuten var det så mange ting å glede seg over ved å være der at regnet kom helt i bakgrunnen.

Da jeg flyttet dit, ankom jeg stasjonen i en rulletrapp der det sto "enjoy the weather. It's the last time you know what it's going to be like". :)

Godt poeng med lufta. Jeg kommenterte akkurat det seinest på onsdag på en tur med ei venninne, da regna det nemlig her. Kunne godt tenkt meg å ha en sånn god luft oftere.

Og angående skiltet: engelskmenn kan være vittig de også, gitt. ^^

Angående gummistøvler:

Jeg hater dem og. Dvs. jeg hatet dem FØR jeg kjøpte mine Ilse Jacobsen i 2004. De holder fremdeles! De ser kule ut fremdeles! Og de holder føttene både varm og tørr fremdeles!

Jeg er innstilt på at det er noen ting i livet man bare må takle, og for meg blir støvler en sånn ting, hehe. Men jeg får sjekke ut merket du nevner, kanskje jeg blir en fan jeg også.

Skrevet

Glad i mine I. Jacobsen-støvler jeg også, selv om de ikke er direkte vakre, er de fine til å være gummistøvler. En fin regnkåpe kan også anbefales, selv om jeg brukte ordentlig regntøy når jeg syklet til og fra skolen.

Skrevet

Hjelper ikke å ha en paraply som tåler et snev av kuling om du ikke også kan manøvrere den. Som student blir det sannsynligvis en del trakking rundt i sentrumsområdet, og hele strekningen Torget - Torgallmenningen - Johanneskirken blir fort en eneste gigantisk vindtunnel. Øv mens det er bris og lett regn, så er du klar for galskapen i oktober/november.

Skrevet

Øv mens det er bris og lett regn, så er du klar for galskapen i oktober/november.

Haha, skal jammen ikke være lett å bo i Bergen. Men takk for info. Jeg kjenner til den grunnleggende kunnskapen for paraplybruk, men om vinden angriper fra alle retninger, så vil naturligvis paraplyen bli mer i veien enn nyttig. Med mindre det finnes en hemmelighet ved paraplybruk jeg ikke kjenner til?

Gjest Blondie65
Skrevet

Haha, skal jammen ikke være lett å bo i Bergen. Men takk for info. Jeg kjenner til den grunnleggende kunnskapen for paraplybruk, men om vinden angriper fra alle retninger, så vil naturligvis paraplyen bli mer i veien enn nyttig. Med mindre det finnes en hemmelighet ved paraplybruk jeg ikke kjenner til?

Min hemmelighet: paraply er ut, regntøy er tingen. Jeg har prøvd nær sagt alt fra de helt billige til de dyre paraplyene. Ingenting tåler Norli hjørnet på Torgallmenningen. Noe stedet også bærer preg av på en blåstig dag - paraplyene ligger strødd.

Skrevet

Kunsten å manøvrere en paraply i Bergensvær kan sikkert læres. Ofte må den brukes som skjold mot vannrett regn, å holde den pent over hodet nytter ikke. :regn:

Skrevet

Åh, det er en annen ting med østlendinger, de burde ha sertifikat for å bære paraply! Paraplyene dukker fram ved den minste antydning til duskregn, og folk kan jo ikke føre dem skikkelig. Her risikerer jeg å få stukket ut øynene på en dag det regner såpass lite at bergensere ikke engang gidder å ta fram paraplyen.

*sukk*

Sånn, nok avsporing. ;)

Skrevet (endret)

Her risikerer jeg å få stukket ut øynene på en dag det regner såpass lite at bergensere ikke engang gidder å ta fram paraplyen.

Jeg _lover_ at jeg aldri skal stikke ut noen av øynene deres, selv ikke på dagene det regner masse!

Endret av Jumpforjoy
Skrevet

Du lærer deg fort hvordan det gjøres. :)

• 11 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Zzyzx skrev (På 3.4.2010 den 19.41):

Hva med å kjøpe seg en fin regnkåpe pluss regnbukse? Da forblir man varm og tørr uansett :) . 

Anonymkode: 58190...669

AnonymBruker
Skrevet
Jumpforjoy skrev (På 3.4.2010 den 9.00):

(Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men forsøker her, jeg.)

Jeg har planer om å flytte til Bergen for å studere, men jeg lurer litt på været og slikt. Jeg har i grunn ikke tenkt så veldig hardt på at det regner mye der, men jeg er ganske så værsyk, og påvirkes veldig av dårlig vær spesielt. Så jeg lurer i grunn på hvordan været i Bergen oppleves? Er fra østlandet, så er jo ikke akkurat vant til lange perioder med dårlig vær (forutenom i fjor sommer, hoho). Er det eventuelt noen andre østlendinger som har flytta til Bergen og vil dele noen erfaringer? Kan godt være hele vær-greia blåses opp, men mamma (såklart) synes jeg burde forhøre meg.

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/bergen-er-ikke-den-regnbyen-folk-tror/s/12-95-3423579074

Anonymkode: 58190...669

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i noen år pendlet mellom Oslo og Bergen, og jo- det regner MYE i Bergen. Det kan selvsagt regne i Oslo også, men forskjellen er at regnet i Oslo stopper etter en stund også blir det opphold og fint vær. Hvis det er regn over hele landet så er mitt inntrykk at det regner hele uka i Bergen, mens i Oslo regner det en dag (av den samme uka). Så man må regne med en 3-4 regndager mer per 1 regndag i Oslo.

I Oslo bruker vi paraply når det regner, i Bergen nytter det ikke med paraply. Der må man ha regntøy. Dessverre er mitt inntrykk at det er lettere og bedre å bo i Oslo fordi her er det ordentlig vinter så man kan stå på ski, og ordentlig sommer så man kan være ute og sole seg. I Bergen får man ikke helt de samme mulighetene.

Men- bergensere er utrolig flotte folk, og ja- det er utrolig vakkert i Bergen når det er fint vær. Fløien i fint vær er nydelig! Og Bergen er en finere by enn Oslo sånn rent visuelt.

Anonymkode: b0b0d...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...