Jumpforjoy Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 (Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men forsøker her, jeg.) Jeg har planer om å flytte til Bergen for å studere, men jeg lurer litt på været og slikt. Jeg har i grunn ikke tenkt så veldig hardt på at det regner mye der, men jeg er ganske så værsyk, og påvirkes veldig av dårlig vær spesielt. Så jeg lurer i grunn på hvordan været i Bergen oppleves? Er fra østlandet, så er jo ikke akkurat vant til lange perioder med dårlig vær (forutenom i fjor sommer, hoho). Er det eventuelt noen andre østlendinger som har flytta til Bergen og vil dele noen erfaringer? Kan godt være hele vær-greia blåses opp, men mamma (såklart) synes jeg burde forhøre meg.
Zzyzx Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Hvis du mener at i fjor sommer var en lang periode med dårlig vær, så fraråder jeg deg sterkt å flytte til Bergen. Bergen har langt over 200 regndager i året. Det betyr ikke nødvendigvis at det regner hele dagen, men det regner iallfall på faste måletidspunkt. Det kan også være verd å merke seg at hvis det først regner i Bergen, så kan du ikke anta at det slutter de nærmeste timene eller dagene. Eller kanskje til og med månedene. Jeg er ikke østlending, men jeg har bodd i Bergen i seks år og bor i Oslo nå og kan vel egentlig si noe om været der. For min del er ikke regnet plagsomt, men det er fordi jeg ikke blir særlig værsyk. Dessuten, vår og sommer i Bergen, når været først er fint, er noe av det fineste i hele verden. Garantert! Når det er sagt så kan jeg legge til at Oslo-folk generelt sett er skikkelige værpyser.
AngeliqueW Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Jeg er bergenser som har bodd østafjells de siste femten årene. Jeg er ekstremt værsyk, og savner ikke været i Bergen. Regnet som bare siper ned dager i strekk... Men jeg kunne faktisk tenke meg å flytte tilbake, jeg vet jeg hadde vennet meg til det ganske kjapt igjen. Og som det er nevnt over, så er det ingenting som er så vakkert som Bergen når det er finvær!
Wonders Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Det vil nok påvirke deg en stor del, så du bør overveie andre alternativer først.
Gjest Iril Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Jeg er opprinnelig østlending, har bodd fem år i Bergen (og flere år andre steder i landet også), og ingen steder er sensommeren så fin som i Bergen.
Harlekin Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Jeg er bergenser, og jeg må innrømme at jeg blir litt værsyk når det har regnet og vært gråvær mer enn et par dager. Så det KAN påvirke deg, ja. Men Bergen er fantastisk flott når det er fint vær, og det er det ofte i mai og om (sen)sommeren. Så det er verdt litt dårlig vær! Forøvrig har det vært snø i omtrent tre måneder nå, så vi har hatt lite regn hittil i år.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Jeg har planer om å flytte til Bergen for å studere, men jeg lurer litt på været og slikt. Jeg har i grunn ikke tenkt så veldig hardt på at det regner mye der, men jeg er ganske så værsyk, og påvirkes veldig av dårlig vær spesielt. Så jeg lurer i grunn på hvordan været i Bergen oppleves? Er fra østlandet, så er jo ikke akkurat vant til lange perioder med dårlig vær (forutenom i fjor sommer, hoho). Om du skal studere eller jobbe i Bergen og er østlending er det klart du vil merke værforskjellen på vestlandet kontra på østlandet. Jeg lar meg også påvirke av været, og må si jeg ikke ønsker å bo over lengre tid på vestlandet, blant annet på grunn av været. Det regner hele tiden, og været skifter hyppig- Været har litt å si for humøret for enkelte av oss, så det å bo i en by der det alltid er overskyet, grått og regner er bare kjipt. Det er selvsagt blå himmel og sol på vestlandet også, men det varer ikke lenge. Som student kan du bare forsøke så godt du kan å ikke la været ødelegge for deg. Du kan jo sørge for å trene jevnlig...og finne et hyggelig studentmiljø.
Gjest Frosk Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 *kikker ut vinduet* - her i Bergen er det jo alltid sol og flott vær Neida, men når det er sol og fint ute har bergensere gjerne en tendens til å glemme alle dagene med grått og trist vær. Klart man blir lei når det sipregner hele dagen mange dager i strekk - men det gjør det jo ikke SÅ ofte, egentlig.
juliane Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Jeg tok bachelor i Bergen og endte med å stikke tilbake over fjellet og ta masteren min i Oslo. Været hade 60% av "skylda", for jeg ble skikkelig værsjuk av å bo i Bergen. Som student bodde jeg jo hjemme om sommeren for å spare penger, så jeg fikk ikke med meg de fine sommerdagene heller.
LilleTulla Skrevet 3. april 2010 #10 Skrevet 3. april 2010 I dag er det sooool og flott vær i Bergen! Og det er sant det som ble sagt, at alle regnværsdagene blir glemt når du ser hvor fantastisk fint det er. ^_^ Men ja, sannheten er at det regner ekstremt mye her, men hva har vi ikke støvler og paraplyer til da? :D
Tanna Skrevet 3. april 2010 #11 Skrevet 3. april 2010 Det blir nok tungt i begynnelsen, men jeg har ikke inntrykk av at østlenningene på mitt studium har veldig store problemer med været her i Bergen og det er en ganske god andel av dem her. Etter min mening er det hele kraftig oppskrytt. Jeg legger ikke merke til været mesteparten av tiden, men jeg legger merke til når det er pent vær og lever lenge på det. Jeg tror ikke du skal tenke noe særlig på det.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2010 #12 Skrevet 3. april 2010 For å si det veldig enkelt: I Bergen planlegger man ikke en grillfest lørdag uten å ta høyde for at været kan være av det ublide slaget. Aller helst planlegger vi ikke grillfester, det har en lei tendens til å trigge regn ... Grillfest i Bergen er sånn sms: Nordnesparken, nå, ta med engangsgrill, pølser og pils. Løp. Jeg må også innrømme at vi er fantastisk flinke til å psyke oss selv ned. Jeg ser det slik at enhver regnværsdag i vinter betydde en snøfri en. Men jeg skal også innrømme at mai, juni og juli uten mer enn en dag i strekk med sol og resten i sydvestens tegn er tungt, selv for en innfødt.
Jumpforjoy Skrevet 3. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2010 Når det er sagt så kan jeg legge til at Oslo-folk generelt sett er skikkelige værpyser. Haha, ja, det er ikke reint sjeldent vi får høre det. Men det har vel å gjøre med hva man er vant til. Som student kan du bare forsøke så godt du kan å ikke la været ødelegge for deg. Du kan jo sørge for å trene jevnlig...og finne et hyggelig studentmiljø. Det har jeg også tenkt på, at jeg må ta visse "forhåndsregler" som f.eks trening. For å si det veldig enkelt: I Bergen planlegger man ikke en grillfest lørdag uten å ta høyde for at været kan være av det ublide slaget. Aller helst planlegger vi ikke grillfester, det har en lei tendens til å trigge regn ... Grillfest i Bergen er sånn sms: Nordnesparken, nå, ta med engangsgrill, pølser og pils. Løp. Jeg må også innrømme at vi er fantastisk flinke til å psyke oss selv ned. Jeg ser det slik at enhver regnværsdag i vinter betydde en snøfri en. Hehe, kjekt å vite det med grillfester, jeg skal ta det til meg. Men hva mener du med å psyke seg selv ned? Forøvrig, takk for all innspill. Ser ut som det er litt delte meninger her, men noe annet var ikke å vente. Jeg har i alle fall fått bekreta at været er en karakter i seg selv, og det er jo noe. Jeg har enda tid til å ombestemme meg angående å flytte dit, men hittil har jeg ikke blitt avskrekka. Forresten, er det riktig at det som regel bare duskregner i Bergen når det regner?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2010 #14 Skrevet 3. april 2010 Hehe, kjekt å vite det med grillfester, jeg skal ta det til meg. Men hva mener du med å psyke seg selv ned? Hvis man bor i Bergen kan man ikke gå og tenke over hvor ille det er at det regner eller la være å gå tur eller for den slags skyld grille - fordi det regner. For et par år siden hadde vi nesten regnrekord - da hadde Bergens Tidende daglig sorte tall først på siden som viste hvor mange dager i strekk det hadde regnet. Det er ikke så veldig oppmuntrende å se dette tallet nærme seg 90 ... Forresten, er det riktig at det som regel bare duskregner i Bergen når det regner? Å kjære - hvem er det som sprer slike løgner? Tror det er en god skrøne fra en som prøver å psyke seg opp. Men det som KAN være en utfordring er at dagen begynner med regn, så er det opphold noen timer og så regner det igjen. Ikke noe sol - bare grå himmel. Det er ikke helt for ingenting vi har uttrykket "Eg såg solen i dag, å Gu' kor eg kvapp".
Jumpforjoy Skrevet 3. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2010 (endret) Det er ikke helt for ingenting vi har uttrykket "Eg såg solen i dag, å Gu' kor eg kvapp". Haha, fantastisk uttrykk! Bare dét er nesten grunn nok til å flytte. ^^ Endret 3. april 2010 av Jumpforjoy
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. april 2010 #16 Skrevet 3. april 2010 Klart man blir lei når det sipregner hele dagen mange dager i strekk - men det gjør det jo ikke SÅ ofte, egentlig. For en østlending kan vestlandsværet bli "ofte nok". I løpet av en dag kan været fortone seg slik: Står opp: det er regn og blåser masse, ved lunchtider er det blå himmel og sol og man kan tenke "å, så fint", for så å se at etter jobb når man skal hjem, er det regn igjen og masse vind. Så kommer man hjem og før det mørkner ser man litt blå himmel igjen. Slike værforhold kan ta knekken på mang en østlending, og mange lar seg påvirke av været...Været i Norge er et kapittel for seg generelt, og vestlandet stiller med et eget underkapittel. Jeg har også bodd et år i Nord-Norge og for meg fortoner den landsdelen seg som en eneste stor værdepresjon. Lyslampe er et must. Man kan ikke gjøre noe med været, men man kan sørge for å gjøre seg selv så robust mot det som overhode mulig.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2010 #17 Skrevet 3. april 2010 Man kan ikke gjøre noe med været, men man kan sørge for å gjøre seg selv så robust mot det som overhode mulig. Vel talt. Og kle seg skikkelig. En utfordring når morgenen begynner med sol og man tenker "sneakersvær - endelig etter 3 mnd med snø" for så å ende i sjøstøvlevær. Eller omvendt: "Idag skal jeg i allefall ikke gå i sneakersfellen" og så ender man først på jobb og deretter ut med venner i Ilse Jacobsen. Akk ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #18 Skrevet 3. april 2010 Men jeg skal også innrømme at mai, juni og juli uten mer enn en dag i strekk med sol og resten i sydvestens tegn er tungt, selv for en innfødt. Dette stemmer jo ikke. Jeg er østlending og har bodd i Bergen i ni år og synes det ofte er lange perioder med bare sol om sommeren. Som andre har sagt, er våren og sommeren i Bergen ofte helt utrolig fine. Når solen kommer frem ligger folk strødd rundt om på hver minste lille grasflekk i hele byen, man griller og leker i parkene, går tur opp til Fløyen... Herlig, rett og slett! Men, ja, det er mye regn ellers, og det kan selvfølgelig være at sommeren blir regnfull. Hvis regnet er noe som gjør det værsyk, bør du kanskje vurdere alternativer. Jeg har forbannet regnet mange ganger, særlig det at det virker som det alltid regner når man skal ut og har fikset håret. To sekunder ute, så er det ødelagt. Men jeg husker selvfølgelig ikke alle de gangene dette ikke skjer... Man venner seg raskt til å ha med en liten paraply i vesken nesten uansett hvordan været er når du går ut, og generelt vil jeg si at man venner seg til regnet også. Bergen er iallfall en flott by å studere og bo i, men ja, det regner mye. Det er en faktor man må ta hensyn til. For meg har det iallfall gått kjempefint og jeg ble faktisk glad da det begynte å regne etter den lange oppholdsperioden vi har hatt i vinter.
Jumpforjoy Skrevet 3. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 3. april 2010 Man kan ikke gjøre noe med været, men man kan sørge for å gjøre seg selv så robust mot det som overhode mulig. True, true. Jeg undrer bare på om jeg er robust nok i utgangspunktet. Det er vel i grunn ingen her som kan fortelle meg om jeg er det heller, jeg bare ønsket meg synspunkter. Og det fikk jeg i massevis. ^^ Vel talt. Og kle seg skikkelig. En utfordring når morgenen begynner med sol og man tenker "sneakersvær - endelig etter 3 mnd med snø" for så å ende i sjøstøvlevær. Eller omvendt: "Idag skal jeg i allefall ikke gå i sneakersfellen" og så ender man først på jobb og deretter ut med venner i Ilse Jacobsen. Akk ... Praktisk sett, så blir denne en utfordring. Jeg foretrekker tøysko framfor noe annet, er redd jeg kommer til å ende opp våt på beina mang en gang før det faktisk synker inn. Men, våte klær og sko er ikke det verste en kan oppleve, så den skal jeg fint klare å takle. ^^
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. april 2010 #20 Skrevet 3. april 2010 (endret) True, true. Jeg undrer bare på om jeg er robust nok i utgangspunktet. Det er vel i grunn ingen her som kan fortelle meg om jeg er det heller, jeg bare ønsket meg synspunkter. Og det fikk jeg i massevis. Forstår jeg godt. Om du flytter til Bergen, bør du virkelig finne deg et par støvler (f.eks Ilse Jacobsen), som du kan ha på hver dag frem og tilbake til skolen, og en trenchcoat-aktig jakke i glatt regnværsstoff med hette? Så kan det heller vente et par mer lekre og behagelige sko på deg under de timene du befinner deg på skolen? For oss som er lettpåvirkelig av været, er planlegging alt: skotøy, paraplyer, solbriller og jevnlig fysisk trening. Endret 3. april 2010 av gjestdeluxe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå