Gå til innhold

Forslag til planter til å ha ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er stolte eiere av en bitteliten bakgård, som jeg gjerne har lyst å pynte opp litt, gjerne med noen fine planter eller blomster. Derfor spør jeg de kloke damene her om hjelp :) Foreløpig har jeg kun en eføy (i potte), men gjenstår å se om den har overlevd vinteren :fnise:

Kriteriene er:

- må ikke trenge sol (bakgården ligger "gjemt" mellom husene)

- må kunne vokse i potter/verandakasser

- må tåle en del, ettersom jeg ikke eier grønne fingre

- må tåle mye regn (bor i Bergen :regn: )

- ikke være giftige for katter

Ser nå at jeg har en del krav, men vi får håpe noen har tips ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan jo prøve med praktmarikåpe, den toler alt og blomstrar med lekre lysegrønne blomar. Geranium og perlargonium kan også overleve greitt i potter. Pelargonium blomstrar lengre, geranium kjem att år etter år. Du kan jo sette løk (tulipanar, påskeliljer) i pottene til hausten, så kjem det løk først. Så kan du fjerne løken etter 17. mai, ca, og så plante sommarblomar, som petunia, femtunge og margerittar.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Nå skal jeg snoke litt på plantasjen.no og se hva jeg finner.

Bare å svare om noen andre har forslag!

Skrevet

Jeg eier ikke grønne fingre, men har allikevel bestemt meg for å prøve å få noe til å overleve i krukker ute på terassen, og fikk anbefalt ulike stauder og stemorsblomster av ei dame på plantasjen - skal visstnok tåle mye (eller lite, kommer an på hvordan du ser det:p) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...