Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Kasta pillebrettet 10.desember og har siden det hatt to blødninger. En mens 20.januar og en 4.mars. Hadde el i går (slim borte i dag) og regner derfor med ikm 15.mai. Jeg har altså regelmessige sykluser med merkbar eggløsning (masse slim og stikkinger 14 dager før mens), men de er så lange! Jeg har el på dag 27/29.

Er det noen som vet hvorfor noen har lange sykluser? Jeg er ganske sikker på at jeg har eggløsning, selv om jeg leste et sted at om man har sykluser på over 35 dager så har man ufungerende el.

Jeg tror heller ikke jeg har psco (eller hvordan det staves;)), jeg er 180 høy og 60 kg, altså heller komplekser for "for lite kjøtt på beina" enn det motsatte, ikke sjenerende hårvekst eller acne. Men kanskje man kan ha ulike "hormonsykdommer" selv om man ikke har disse karakteristikaene?

Om det er andre her med lange sykluser og erafringer med dette, gi en lyd! =)

Er så redd noe er galt og at jeg ikke kommer til å få det til=/

Endret av mildri
Videoannonse
Annonse
Gjest ~Milla~
Skrevet

Hei.

Jeg sluttet på pillen i juli/august ifjor. Vi ble ikke aktive prøvere før fra 1.januar iår. Men jeg har selv slitt med lange sykluser på opptil 50-60dager siden slutten av november. Det er noe skikkelig hærk.

Nevnte det for legen min og like før påske ble det tatt blodprøver som jeg får svar på neste uke. De tar hormonbalanser etc etc. Så hvis det vedvarer, kan du nevne det for legen din.

Så jeg forstår veldig godt frustrasjonen din.

:klemmer:

Skrevet

Om det er andre her med lange sykluser og erafringer med dette, gi en lyd! =)

Er så redd noe er galt og at jeg ikke kommer til å få det til=/

hei! :)

dette var nesten som å lese om meg selv ;)

jeg slet selv med lange sykluser etter pilleslutt, hvor den lengste var på ca. 60 dager og den korteste (den vi ble gravide i) var på ca. 40. hos meg ble heldigvis syklusen kortere (da mener jeg med ett par dager) for hver PP (foruten om ett par unntak), noe som jo var bra! men jeg forstår frustrasjonen din, lang syklus er ikke noe gøy når man er prøver! en klar fordel, som både du og jeg har, er jo at kroppen vår (er så snill) at den sier tydelig ifra når EL er- dette er ikke en selvfølge for alle! :)

du skriver videre at du har "regelmessige sykluser", hva baserer du dette på? hvordan det var før du begynte med p-piller? jeg mener, du har jo kun vært uten hormonell prevensjon siden desember og hatt mens to ganger, så det er vel litt tidlig å si om den er regelmessig enda? kanskje syklusen din blir kortere etterhvert?

hos meg tok det iallfall ett år før vi ble gravide, men syklusen min var på "bedringens vei", selv om den fortsatt var lang.

jeg kommer iallfall ikke til å begynne på hormonell prevensjon før jeg har fått alle de barna vi vil ha. orker ikke tanken på å måtte "vente" på at syklusen stabiliserer seg igjen ;)

det er vel det siste du vil høre, men du må nok nesten ta tiden til hjelp. forhåpentligvis vil syklusen din bli litt kortere etterhvert :) klarer du ikke slappe av kan du jo gå til legen og be om henvisning til gynekolog, men vær klar over at noen utredning ikke er vanlig før dere har prøvd ett år. du kan eventuelt bestille time hos en privat klinikk, som blandt annet kan ta en innvendig UL (se etter cyster osv). vær også klar over at det er forskjell på PCO og PCOS. PCO er forbigående cyster på eggstokk, mens PCOS er en alvorligere utgave av PCO (mange blander dette).

masse lykke til!! :klem:

Skrevet

Jeg regner med det er 15. april du har ikm, i og med at lutealfasen er like lang uansett hvor lang syklus en har. ;) Selv har jeg veldig uregelmessige sykluser, har ikke pco(s). Min varierer fra 32 dager til 60+ dager. Allikevel ble da jeg gravid på første EL etter jeg sluttet på hormonprevensjon. Første EL kom til orientering etter et halvt år.

Legen min ville hatt meg inn til kontroll dersom syklusene ikke hadde stabilisert seg etter ett år uten hormonprevensjon. Som du skjønner, så slapp jeg denne kontrollen. Jeg kommer ikke til å ta noen sjekk nå heller. Jeg har alltid vært uregelmessig, så sånn er det bare her. ;) Skulle vi med tid og stunder ønske flere barn, får vi vurdere en sjekk dersom syklusene er like tullete.

Vi planla ikke dette barnet. Det var en positiv overraskelse. (Jeg tåler ikke hormonprevensjon, derfor sluttet jeg på det.)

Skrevet

Det er ikke uvanlig at kroppen bruker opptil et år på å stabilisere seg etter at man slutter med hormonprevensjon. Irriterende, men sånn er det dessverre.

Mine korteste (naturlige) sykluser er på 32 dager, noe som ikke er så ille, det er jo bare 4 dager mer enn normalen. Men de lengste har vært så lange at jeg ikke har giddet å telle engang, det var før jeg begynte å prøve.

Man kan forøvrig godt ha PCO(S) selv om man er normalvektig, men det synes jeg ikke du skal bekymre deg over så tidlig etter p-pilleslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...