Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Først må jeg nevne at dette ikke gjelder absolutt alle, dette kommer fra mine erfaringer, da _generelt_. Det er alltid unntak.

Så til poenget, i går satt jeg på et venterom. Ved siden av meg sitter det en mann på ca 50-60 år med en svær feit mage. Han fikler på mobilen. Greit nok. Men han har på lyden på max, og det høres ut som bruddstykker fra et eller annet youtube-klipp, og det koste han seg med i minst 10 minutter. Merket jeg ble flau på mannens vegne. Var han kry over at han hadde en tøtsj-mobil? Hehe. :fnise: Jaja, merkelige greier.

Jeg kunne aldri tenke meg å plage andre med lyd fra min mobil, og hvis jeg får en telefonsamtale prøver jeg å gå litt vekk fra andre. Tar ikke telefonen hvis jeg spiser ute, og har den omtrent alltid på lydløs profil og vibrasjon.

Så egentlig synes jeg at det virker som at flest unge har på lydløs/vibrasjon, mens de eldre har ringetone på full guffe, og de MÅ ta den! Og helst vise til alle andre at de totalt mangler mobiletikette, og enkelte innbiller seg nok at de er "viktige".

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg er vel en av de "eldre" som har på full styrke, og som ta telefonen når den ringer, og det er ikke fordi jeg føler meg "viktig", men fordi jeg regner med at samtalen er viktig.

Når mobilen min ringer, vet jeg at det i 99,9% av tilfellene er fordi de som ringer har prøvd å få tak i meg på hjemmetelefonen, og som ringer mobilen etterpå fordi det haster.

Jeg går riktignok bort fra andre når jeg snakker, jeg hater å snakke i telefonen når andre lytter, men andre kan nok oppleve det som forstyrrende likevel.

Haster det ikke, ringer de ikke på mobilen. Da venter de til jeg kommer hjem, ser at de har ringt, og ringer dem tilbake.

Og det er vel slik for de fleste "eldre" med mobil.

Jeg kjenner bare noen få over 40 som ikke har hustelefon som "hovedtelefon", og mobilen er en "hastetelefon".

Men det du kaller manglende mobiletikette er ikke et eldrefenomen, det gjelder for mennesker i alle aldre.

Det er ikke få samtaler jeg har overhørt på bussen av folk i alderen 13-25.

Det var en gang jeg snudde meg i setet (etter 45 min) for å be en yngre jente (ca 20 år) snakke høyere, fordi jeg fikk ikke med meg alt hun sa... jeg kan ikke skjønne hvorfor hun avsluttet samtalen så raskt etter det. :ler:

Endret av Rosemor
Skrevet

Dette har jeg opplevd flere ganger når jeg har sittet på buss, tog og lignende. Men, dette er ikke noe fenomen som kun gjelder eldre, synes de som er yngre er like ille. Sist jeg satt på bussen mellom Kristiansand og Oslo, var en gjeng med fjortisjenter og gutter som spilte musikk høyt fra sin mobil og forstyrret bussen. Til slutt måtte bussjåføren si i fra. Mange som ble rimelig sure. Også de som ikke hører når telefonen ringer, og telefonen står på høyeste volum, er ganske irriterende og telefonen ringer og ringer og ringer osv. Det er også irriterende når man sitter på buss, og den som sitter ved siden av deg, eller ikke så langt unna, prater HØYT i én time på telefon. Spesielt når man kjører buss sent om natta og man gjerne vil prøve å sove litt. Hva med å ta hensyn til folk rundt seg?

Ellers blir også jeg flau når jeg opplever mennesker som står på busstopp, på venterom etc og hører på musikk eller videoklipp slik at alle rundt får være med opplevelsen. Hva med å ta med høretelefoner, eventuelt vente til man er for seg selv og ikke plager alle andre?

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Synes heller ikke dette er noe "eldrefenomen". Så vidt jeg kan se er alle aldersgrupper representert når det gjelder høye ringetoner og høyt stemmevolum. Men synes samtidig at det er færre som er høylytte nå enn det var i mobilens spede barndom.

Tror forøvrig jeg er en av de heldige som ikke så lett lar meg irritere av andres mobilbruk (med mindre jeg er på konsert eller kino eller restaurant der man forventer det skal være rolig).

Gjest Violently Happy
Skrevet

Så lenge man ikke prater høyt i mobilen på kino eller et annet sted det bør være "stille" så er det egentlig greit. Men, helst spar intime detaljer for ørene mine. At man har hatt sex oppi blomsterbedet mens naboens bikkje var i nærheten vil jeg helst ikke høre om. >.<

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det virker som det alltid er de med høye og irriterende ringelyder som bruker lengst tid på å rote frem mobilen. Og så har man de som roper høyt i mobilen og tydeligvis tror de må det, siden den i andre enden er i en annen by eller kanskje til og med et annet land. Og da må man såklart rope for å bli hørt, helt logisk det ;)

Folk for stadig færre sperrer når det kommer til mobilbruk dessverre. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte første gang jeg opplevde at noen svarte på en oppringning midt i kinosalen. Men siden har jeg opplevd det flere ganger. En gang satt jeg på en restaurant der en dame satt og tastet inn en sms - og hun hadde HØY pipelyd for hvert tastetrykk. Sånn at meldingene hennes hørtes ut som en slags sær melodi. Folk snudde seg og glodde, men hun merket ingenting.

Jeg synes absolutt det er de unge som har flest mobiluvaner. Kan ikke komme på et eneste tilfelle der jeg har hørt en eldre person bråke med mobilen eller vise manglende mobilvett.

Skrevet

Det mest irriterende synes jeg folk som skriver sms (eller roter inne på telefonen sin) med tastelyden på... Irriterende!!!

Eller de som finner ut at tiden på t-banen om morgene er en fin tid for å teste ringetoner... :nei:

Skrevet

Tastelyd er det verste når det kommer til mobiltelefon, hvorfor i all verden skrur ikke alle av tastelyden? Det er alltid det første jeg gjør når jeg får meg ny telefon, for den er jo bare til plage.

Skrevet

Er det lov å si noe til damen på nabobordet når hun skriver ørten meldinger og mottar ørten meldinger med tastelyd på?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tastelyd er det verste når det kommer til mobiltelefon, hvorfor i all verden skrur ikke alle av tastelyden? Det er alltid det første jeg gjør når jeg får meg ny telefon, for den er jo bare til plage.

Ja jeg har aldri skjønt poenget med tastelyd. Det er noe av det første jeg skrur av også. Jeg vil gjette på at mange ikke vet hvordan de skal skru den av, eller ikke har tatt seg bryet å finne det ut.

Skrevet

Tastelyd er noe av det verste ja, kan ikke forstå at folk ikke merker det selv! Ellers så bor jeg i et land der alle duppeditter og dingser skal pipe og lage lyd, gjerne spille en liten trall hver gang du trykker på den, så føler jeg har blitt litt rundere i kantene etterhvert... Dørlåsen spiller en sang når jeg trykker riktig kode, feil kode, låser opp, lukker døra, venter for lenge med å lukke døra, når det begynner å bli dårlig batteri OG den har selvfølgelig tastelyd og blinkende lys... Hjelpes :fnise:

Skrevet

Så langt virker det som at det kan forkortes til en liten setning:

Vis hensyn når du bruker mobiltelefon.

Andre trenger ikke høre telefonen din, din samtale eller overvære din bruk av mobiltelefonen.

--Og egentlig er dette elementer folkeskikk---

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så til poenget, i går satt jeg på et venterom. Ved siden av meg sitter det en mann på ca 50-60 år med en svær feit mage. Han fikler på mobilen. G

Hvorfor følte du det var relevant?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer på fagskole for tiden og ei i klassen min er helt håpløs når det gjelder mobilbruk. Til tross for at vi flere ganger har fått klar beskjed om at mobilen skal være avslått eller på lydløs i timene så har hun den på fullt volum og telefonen ringer stort sett en til to ganger per dag. Dette er svært forstyrrende, men uansett hvor klar beskjed hun får klarer hun ikke å endre oppførsel. Hvor vanskelig er det for et voksent menneske å forstå sånne elementære ting? Det burde ikke være så vanskelig...?

Skrevet

Syns det er rart at så få har fått med seg at man behøver ikke snakke særlig høyt i en mobiltelefon. Det er vondt å høre på både for mottaker og de som sitter ringside.

Noen ganger minner det meg om slike gamle sketsjer fra krigen og deromkring. Da måtte folk skrike i telefonen, men det var jo en grunn til det.

Teknikken er kommet litt videre, så idag holder det lenge med lav innestemme.

Ellers er lydløs en fin oppfinnelse. Og som regel er det ikke så viktig at man ikke kan ringe folk opp igjen.

Skrevet

Tastelyd er noe av det verste ja, kan ikke forstå at folk ikke merker det selv! Ellers så bor jeg i et land der alle duppeditter og dingser skal pipe og lage lyd, gjerne spille en liten trall hver gang du trykker på den, så føler jeg har blitt litt rundere i kantene etterhvert... Dørlåsen spiller en sang når jeg trykker riktig kode, feil kode, låser opp, lukker døra, venter for lenge med å lukke døra, når det begynner å bli dårlig batteri OG den har selvfølgelig tastelyd og blinkende lys... Hjelpes :fnise:

Hahaha, du bor i Japan? Jeg holdt på å dø da jeg var der av alle trudeluttene. Av latter :)

Men i Norge er vi jo så få mennesker, og vant til å ha det stille. Jeg blir mest forstyrret av de som prater høyt, og av de som spiller musikk for alle. Heldigvis ser det ut til at de fleste nå har skaffet seg høretelefoner.

Skrevet

Hahaha, du bor i Japan?

Nei, Sør-Korea, men de er nok ganske like når det gjelder duppeditter, vil jeg tro ;)

Gjest Violently Happy
Skrevet

Teknikken er kommet litt videre, så idag holder det lenge med lav innestemme.

Jeg hørte en for noen dager siden som skravlet ekstremt høyt i sin mobil. Jeg fikk vite alt for mye som jeg helst ikke ville høre- passet bedre innenfor husets fire vegger, men det virker litt som (av og til) at det er pop å snakke om alt og ingenting slik at alle får vite alt.

Jeg sier ikke høyt i mobilen at "kjæresten min og jeg hadde sex på gulvet foran hennes døvblinde tante" for eksempel. <.<

Skrevet

Hehehe! Satt på bussen i dag, på siden av en høylytt fyr. "ÆKKE TOMMY SAMMEN MED VIBEKE LENGRE? NEI Æ HAR SETT PÅ FACEBOOK FØRST VA DE I FORHOLD SÅ VA DE FORLOVA SÅ VADDE KOMPLIKEITED, Å NÅ Æ AN SINGLE NEI FAEN HELLÅR HAR VEL MED RETTSAGEN Å GJØR VÆTTU Å MANGE ÅR AN FIKK? JAJA JO JA NEI SÅ JA!"

Jeg vet dette var mitt eget problem da, siden jeg ikke la i mer hjerte og sjel til å finne mp3-ladern i dag morges ;)

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Jeg er 18 år og ivrig bruker av mobilen min.

Jeg blir ikke så irritert av folk som snakker høyt i mobilen eller lager lyder og hører på sanger. Enten hører jeg på musikk selv(med ørepropper) eller så er det veldig underholdende å høre om deres helg på fylla :ler:

Selv prøver jeg å vise litt hensyn. Jeg har på lyd når jeg ikke er på skolen, og den er forholdsvis høy ettersom det gjerne er så mye bråk at jeg ikke hører den ellers. Men jeg har den som regel i hånda og svarer så fort jeg hører at det ringer/jeg får melding.

Men er jeg på den vanlige lokalbussen, den som bare kjører i Sandvika og rundt det området, eller ute generelt pleier jeg ikke å ta like mye hensyn som om jeg hadde vært på toget eller på de mer spesielle bussene, som timeekspressen. Jeg har selvfølgelig et normalt toneleie, men på toget og timeekspressen er det som regel mer stille enn på andre busser/ute.

Uansett går det mest i beskjeder, eller hvis noen bare MÅ fortelle meg noe akkurat da. Jeg liker ikke at andre hører på hva jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...