Gå til innhold

Dere som har reist i Mellom (og Sør)-Amerika

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi holder på å planlegge en 5-måneders tur (juli-november) i Mellom- og Sør-Amerika, og planen er foreløpig slik:

Juli - 1 mnd. på Cuba: Havana, Trinidad (språkkurs), Santiago.

August - Oktober - Fra Mexico til Panama.

Beg./midten av oktober - 2-3 uker i Peru: Inkastien til Machu Picchu, + noe sol og bad??

November - Ecuador

Cuba er bestilt og ordnet alt; hotell, familie vi skal bo hos osv.

Etter Cuba starter vi i Cancun og blir der noen dager og får med oss Chichen Itza osv.

Så trenger vi tips til hva som er verdt å få med seg i Mellom-Amerika. Vi har litt over 2 mnd. vi skal busse oss fra Mexico til Panama, før vi flyr til Peru i beg. av oktober.

Hvilke land er verdt å besøke?

Hva er verdt å oppleve?

På disse mnd. er vi intr. i en del sol og bad, dykking, surfing osv., men vi har også snakket om frivillig arbeid på f.eks. barnehjem.

I Peru blir Inkastien hovedbegivenheten, men hva annet kan være verdt å få med seg i Peru? Hvor kan det være mulighet for noen dager med badeferie?

Vi avslutter hele turen vår i Ecuador, men har ikke laget noen planer her ennå. Kom gjerne med tips om du har!

Setter stor pris på svar :)

Endret av Netten
Videoannonse
Annonse
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke vært i Peru men var i fjor i Mexico, Panama og Brazil. Mexico var favoritten, helt fantastisk! Anbefaler Isla Mujeres (en øy ca 30 min med båt fra Cancun) som har flotte strender og er veldig laidback. Og Chichen Itza selvfølgelig.

I Panama var jeg på noen øyer som kalles Las Bocas, Bocas del Toro. Veldig bra bade/dykkemuligheter. Brazil er også veldig fint, men her må man være veldig forsiktig pga mye kriminalitet. Jeg og venninna mi var f.eks ikke så sent ute på barer og sånt, og unngikk spesielt å drikke for mye. Lett å bli ranet. Men Rio og Paraty er veldig flotte byer, fikk med oss Sukkertoppen, fotballkamp og badet også masse.

Jeg er sååå misunnelig, Latin-Amerika er fantastisk!!!

Skrevet

Så trenger vi tips til hva som er verdt å få med seg i Mellom-Amerika. Vi har litt over 2 mnd. vi skal busse oss fra Mexico til Panama, før vi flyr til Peru i beg. av oktober.

Hvilke land er verdt å besøke?

Hva er verdt å oppleve?

På disse mnd. er vi intr. i en del sol og bad, dykking, surfing osv., men vi har også snakket om frivillig arbeid på f.eks. barnehjem.

Jeg har vært i alle landene fra Mexico til og med Panama.

Det er mye som er verdt å få med seg i Mellom-Amerika! Mine favorittland er Mexico, Guatemala og Nicaragua (ja, nesten halvparten, hehe...)

Sole og bade kan du gjøre i alle landene :)

Dykke har jeg gjort på Utila (øy i karibien tilhørende Honduras) og Little corn island (superidyllisk karibisk øy tilhørende Nicaragua). Begge steder kan jeg anbefale å dykke! Utila er veldig billig å dykke, ta dykkerlappen osv.

Surfing vet jeg er bra i El Salvador og Costa Rica, men har ikke surfet selv.

Og hvis dere har lyst til å fylle på med enda litt mer språkkurs (regner med dere skal lære spansk) er det veldig billig og bra i San Pedro (de Attitlan) i Guatemala, en plass jeg har tilbrakt mange uker og trives veldig godt.

Frivillig arbeid har jeg ikke gjort i mellom-amerika, men det er mange muligheter. Men dere har jo ikke så god tid da, til å rekke alt sammen hvis dere også skal jobbe som frivillige...Mellom-Amerika har så mye å by på å mange steder verdt å besøke!

Lykke til med planleggingen!!! :)

Gjest Koala
Skrevet

Argentina er et fint land selv om det er litt ute av kurs i forhold til der dere reiser. Hyggelig velordnet land med høy standard på det meste. Man merker ikke at det har vært et junta-land en gang i tiden.

Chile er også greit :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bolivia :kghjerte: fantastisk land. Likte det mye bedre enn Peru f.eks. Musts i Boliva: La Paz, Titicaka sjøen (nattbuss fra Cusco, tar sikkert 15ish timer?) og Salar de Uyumi (saltørkenen). Google det siste for å se noen helt fantastiske bilder!!

Skrevet

Når det er snakk om dykking må jeg bare få nevne Galapagos siden dere skal til Equador.. Det må jo nesten være en selvfølge!!:) For dykkeentusiaster er vel dette kjent for noe av det råste man kan oppleve!:) Jeg har dessverre ikke vært her selv, men jeg har hørt fantastiske historier! Søk det opp på dykkesiden.com, eller www.galapagosdive.com.

Da jeg var på Cuba tok vi buss fra Havana og helt ut på vestspissen til en liten plass som heter Maria la Gorda. Vi tok bussen til Piñar del Rio, og taxi videre herfra. Det tok noen timer, men kostet omtrent ingenting, og var en kjempeartig opplevelse. På Maria la Gorda er det en dykkeresort, og det er stort sett dykkere som reiser hit. Kjempefine grottedykk, og en helt nydelig plass! Anbefales!

Skrevet

Det høres ut som en kjempefin rute! Jeg er nesten ferdig med Mexico til Panama nå. Er på Bocas del Toro øyene nå faktisk ;)

Noe av det som har vært veldig spennende med mellom-Amerika er jo så klart alle Mayaruinene, så om du er litt interessert i historie, er det mange fine mayaruiner å besøke. Guidene er også stort sett flinke, så man lærer masse spennende.

Mexico er veldig fint for strandliv, men mye turister oppe ved Cancun. Guatemala er helt annerledes. Jeg var tre uker i Antigua på spanskkurs. Veldig fin by. Artig sted å lære salsa og, og besøke vulkanen Pacaya som har rennende lava.

Utila er fint for dykking osv, og om du ønsker å være litt for deg selv et par dager, kan man prate med Captain Morgan dykkerskole som har et lite hotell ute på noen småøyer, der det bare bor noen fiskefamilier. Her kan man snorkle rett utenfor døra, padle ut til noen øde øyer, eller bare slappe av... anbefales!

I Costa Rica må du få med deg noe av den utrolige fine regnskogen. Jeg var i La Fortuna for et par dager siden og så lava fra vulkanen, bada i hot springs og gikk tur i jungelen. Masse spennende dyr og fine fossefall!

Vi skulle egentlig ned til Peru vi og, men vi venta litt for lenge med å bestille flybillett, så den ble så dyr - så bestill en stund i forveien for å få den til en grei pris. Ha en super tur! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når det er snakk om dykking må jeg bare få nevne Galapagos siden dere skal til Equador.. Det må jo nesten være en selvfølge!!:) For dykkeentusiaster er vel dette kjent for noe av det råste man kan oppleve!:) Jeg har dessverre ikke vært her selv, men jeg har hørt fantastiske historier! Søk det opp på dykkesiden.com, eller www.galapagosdive.com.

Da jeg var på Cuba tok vi buss fra Havana og helt ut på vestspissen til en liten plass som heter Maria la Gorda. Vi tok bussen til Piñar del Rio, og taxi videre herfra. Det tok noen timer, men kostet omtrent ingenting, og var en kjempeartig opplevelse. På Maria la Gorda er det en dykkeresort, og det er stort sett dykkere som reiser hit. Kjempefine grottedykk, og en helt nydelig plass! Anbefales!

Jeg var på Galapagos. Veldig vaktert men det gjør et kraftig innhugg i budsjettet. Jeg hadde råd til et dykk. Flott, men det var feldig fint å snorkle også (og mye billigere...). Jeg skulle heller ha spart Galapagos til jeg er litt eldre og litt rikere :-) Jeg hadde uansett en mye bedre dykkeopplevelse på Cuba; Maria la Gorda men også Grisebukta. Nydelig!! Anbefaler også Viñales i Cuba. Tror ikke det var så langt fra Piñar del Rio. Veldig flott plass.

Skrevet

Jeg var på Galapagos. Veldig vaktert men det gjør et kraftig innhugg i budsjettet. Jeg hadde råd til et dykk. Flott, men det var feldig fint å snorkle også (og mye billigere...). Jeg skulle heller ha spart Galapagos til jeg er litt eldre og litt rikere :-) Jeg hadde uansett en mye bedre dykkeopplevelse på Cuba; Maria la Gorda men også Grisebukta. Nydelig!! Anbefaler også Viñales i Cuba. Tror ikke det var så langt fra Piñar del Rio. Veldig flott plass.

Ja, det har du helt sikkert rett i, at det er veldig dyrt. Har som sagt, ikke vært der selv, bare hørt fantastiske historier. Men med de turistrestriksjonene de har må det jo nesten bli dyrt..:)

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke vært i Peru men var i fjor i Mexico, Panama og Brazil. Mexico var favoritten, helt fantastisk! Anbefaler Isla Mujeres (en øy ca 30 min med båt fra Cancun) som har flotte strender og er veldig laidback. Og Chichen Itza selvfølgelig.

I Panama var jeg på noen øyer som kalles Las Bocas, Bocas del Toro. Veldig bra bade/dykkemuligheter. Brazil er også veldig fint, men her må man være veldig forsiktig pga mye kriminalitet. Jeg og venninna mi var f.eks ikke så sent ute på barer og sånt, og unngikk spesielt å drikke for mye. Lett å bli ranet. Men Rio og Paraty er veldig flotte byer, fikk med oss Sukkertoppen, fotballkamp og badet også masse.

Jeg er sååå misunnelig, Latin-Amerika er fantastisk!!!

Tusen takk for tips! Isla Mujeres og Las Bocas må prøves ut! Vi skal ikke til Brasil - skulle egentlig, men det ble for dyrt i tillegg til alt det andre.

Skrevet

Peru er fantastisk. Gikk inkastien selv i desember 2009=) Om dere har tre uker i Peru ville jeg dratt innom Puno og Lake Titicaca. Utrolig stilig! Så anbefales Arequipa. Nydelig by med et utrolig koselig sentrum, men også med muligheter til å utforske stilige fjeller og natur i nærheten. Når det gjelder sol og bading, så prøvde jeg ikke ut kysten selv. Hørt at både nord og sør er fint. God tur!

Skrevet

Jeg har vært i alle landene fra Mexico til og med Panama.

Det er mye som er verdt å få med seg i Mellom-Amerika! Mine favorittland er Mexico, Guatemala og Nicaragua (ja, nesten halvparten, hehe...)

Sole og bade kan du gjøre i alle landene :)

Dykke har jeg gjort på Utila (øy i karibien tilhørende Honduras) og Little corn island (superidyllisk karibisk øy tilhørende Nicaragua). Begge steder kan jeg anbefale å dykke! Utila er veldig billig å dykke, ta dykkerlappen osv.

Surfing vet jeg er bra i El Salvador og Costa Rica, men har ikke surfet selv.

Og hvis dere har lyst til å fylle på med enda litt mer språkkurs (regner med dere skal lære spansk) er det veldig billig og bra i San Pedro (de Attitlan) i Guatemala, en plass jeg har tilbrakt mange uker og trives veldig godt.

Frivillig arbeid har jeg ikke gjort i mellom-amerika, men det er mange muligheter. Men dere har jo ikke så god tid da, til å rekke alt sammen hvis dere også skal jobbe som frivillige...Mellom-Amerika har så mye å by på å mange steder verdt å besøke!

Lykke til med planleggingen!!! :)

Tusen takk for svar! Nå har vi bestilt fly til Mexico, + fly fra Panama til Peru, så det blir nøyaktig 2 mnd. å reise gjennom landene på (Mexico - Panama). Hvor ville du anbefale å bruke mest tid? Og er det greit å ta buss fra land til land? Vi har nok ikke råd til å fly. Er det lange avstander?

Skrevet

Galapagos høres fristende ut, men spørs om vi har råd. Må sjekke ut litt :)

Skrevet

Det høres ut som en kjempefin rute! Jeg er nesten ferdig med Mexico til Panama nå. Er på Bocas del Toro øyene nå faktisk ;)

Noe av det som har vært veldig spennende med mellom-Amerika er jo så klart alle Mayaruinene, så om du er litt interessert i historie, er det mange fine mayaruiner å besøke. Guidene er også stort sett flinke, så man lærer masse spennende.

Mexico er veldig fint for strandliv, men mye turister oppe ved Cancun. Guatemala er helt annerledes. Jeg var tre uker i Antigua på spanskkurs. Veldig fin by. Artig sted å lære salsa og, og besøke vulkanen Pacaya som har rennende lava.

Utila er fint for dykking osv, og om du ønsker å være litt for deg selv et par dager, kan man prate med Captain Morgan dykkerskole som har et lite hotell ute på noen småøyer, der det bare bor noen fiskefamilier. Her kan man snorkle rett utenfor døra, padle ut til noen øde øyer, eller bare slappe av... anbefales!

I Costa Rica må du få med deg noe av den utrolige fine regnskogen. Jeg var i La Fortuna for et par dager siden og så lava fra vulkanen, bada i hot springs og gikk tur i jungelen. Masse spennende dyr og fine fossefall!

Vi skulle egentlig ned til Peru vi og, men vi venta litt for lenge med å bestille flybillett, så den ble så dyr - så bestill en stund i forveien for å få den til en grei pris. Ha en super tur! :)

Tusen takk for masse god info! Vi har allerede kjøpt de fleste flybillettene, så nå har vi 2 mnd. på oss fra Mexico til Panama: Hele august og september. Etterpå flyr vi til Peru. Reiste du med buss fra land til land? Hvordan var det? Og hvor lenge varte reisen din? Vet ikke om vi får med oss alle landene på bare 2 mnd., så hvis vi må velge ut noen - hva tenker du er mest verdt å få med seg?

Skrevet

Hva kostet det å reise til Galapagos? Vi skal være 1 mnd. i Ecuador, så kunne kanskje vært aktuelt. Er det verdt å besøke Galapagos for annet enn dykking?

Skrevet

Jeg forguder Belize, Costa Rica og Guatemala. Hver til sitt bruk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I likhet med en over her anbefaler jeg Salar de Uyuni i Bolivia, fantasktisk opplevelse og absolutt verdt å få med seg.Se bilder her.

Husk å kjøpe billett tidlig hvis dere skal til Machu Picchu, og husk at det ligger høyt oppe og at ikke alle tåler høyden så godt...

Skrevet

Tusen takk for masse god info! Vi har allerede kjøpt de fleste flybillettene, så nå har vi 2 mnd. på oss fra Mexico til Panama: Hele august og september. Etterpå flyr vi til Peru. Reiste du med buss fra land til land? Hvordan var det? Og hvor lenge varte reisen din? Vet ikke om vi får med oss alle landene på bare 2 mnd., så hvis vi må velge ut noen - hva tenker du er mest verdt å få med seg?

Reiser med buss hele veien ja. Var først 1,5 mnd i Asia, nesten en mnd i Australia og litt i USA. Bruker nå til sammen 3 mnd i Mellom-Amerika (alle landa unntatt El Salvador), og det synes jeg er mer enn nok. Når jeg var i Guatemala brukte jeg jo også 3 uker på spanskkurs, men siden du ikke skal gjøre det, vil jeg tro du får grei tid i hvert land om du vil det. Landa er jo ganske små, så blir at man bøsker 3-4 steder i hvert land, også videre til neste.

Bussene her er ganske så dårlige, og mange ganger bruker de veldig lang tid, men sånn er det bare. Ofte overlassa med folk, så bagasjen må ligge på taket. Men man kan jo unne seg å ta en av de dyre bussene en gang i blant også.

Guatemala er et av landa jeg har likt best. Her er det mye kultur og mange fine steder. Belize er godt et lang jeg kunne droppet. Var dyrt å komme inn og folk er veldig slitsomme. Byene er slitne og er en del skumle strøk. Var ikke utpå øyene da, har hørt de er fine. Ellers har det både vært fine og mindre fine steder ned igjennom. Nicaragua er nok det billigste landet, mens Costa Rica det dyreste.

Skrevet

Jeg forguder Belize, Costa Rica og Guatemala. Hver til sitt bruk.

Og hvilket bruk er det? :) *nysgjerrig*

Skrevet

I likhet med en over her anbefaler jeg Salar de Uyuni i Bolivia, fantasktisk opplevelse og absolutt verdt å få med seg.Se bilder her.

Husk å kjøpe billett tidlig hvis dere skal til Machu Picchu, og husk at det ligger høyt oppe og at ikke alle tåler høyden så godt...

Hei! De fleste flybillettene er bestilt, så Bolivia blir det nok ikke på denne turen. Måtte velge ut noen land - selv om det var vanskelig! Machu Picchu turen er bestilt og betalt, og vi skal være noen dager i Cuzco før selve turen. Tror det er lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...