Gå til innhold

Skal kjøpe hvitevarer: kan dette gjøres?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte inn i leilighet og skal kjøpe alt nytt av hvitevarer. Komfyr, kombiskap, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Regner med å bruke 15 - 17 000 kr, ganske mye penger å legge igjen i en butikk med andre ord. Kan se for meg at butikkene er interessert i at vi kjøper alt der for å tjene penger?

Går det an å skrive en liste med hva vi trenger med kriterier, og levere den i butikken og be dem om å gi oss best mulig pris? Regner med det går an å spørre om litt rabatter når man handler for så mye, og evt stille pristilbudene opp mot hverandre i de forskjellige butikkende? Eller er dette helt på jordet?

Har aldri handlet hvitevarer før, og vet ikke helt hvordan dette fungerer, samtidig som vi gjerne vil ha best mulig til minst mulig :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle vil ha mest mulig for minst mulig.

Det er ikke en stor sum for butikken så tviler på at dere kan regne med spesielt store rabatter. Folks behov er forskjellige anbefaler derfor at dere går til alle butikkene og får en "ordre" finner de tingene som passer dere best i den aktuelle butikken, si i fra at dere har tenkt å sjekke priser også hos andre og at der håper på litt rabatter siden dere handler mye samtidig.

Kan fort bli billigere å kjøpe det billigste i hver enkelt butikk.

Ikke si hvor mye penger dere har og IKKE handle på kreditt, ja også lar dere være å kjøpe dyre ekstra forsikringer.

Skrevet

Jeg hadde heller undersøkt selv. Og spurt om et tilbud, på utvalgte produkter, de slår sikkert av en symbolsk sum, men ingenting nevneverdig.

Gjest Flode
Skrevet

Store avslaget får dere nok ikke på 16-17.000,-, men klart det er verdt et forsøk... 16-17.000 for fire produkter er det ikke akkurat topproduktene dere kjemper om.

Når dere har fått tilbud tar dere med det beste til de andre butikkene igj, og spør om dere kan få et enda bedre tilbud... De fleste butikker har mulighet til å gi ganske mye avslag og fortsatt tjene på det, spørsmålet er bare om de er villige til å gi det til akkurat dere...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg handlet komfyr, vaskemaskin og mikro for 3 år siden. Kom vel på en 13-14.000 kr. Fikk 1.500 i avslag uten engang å ha spurt. Var i en Expert Bonus forretning.

Skrevet

Om du går til de store kjeden (Elkjøp, Expert, Lefdal etc.) kan du nok ikke regne med de store rabattene, det er sjelden de som arbeider der har mulighet til å gi store prisavslag.

Da vi skulle ha nye hvitevarer sjekket vi helt tilfeldig på finn.no, det er en del mindre butikker som har nettbutikk der. Vi fant en komfyr fra Siemens som kostet ca 10.000 kr på Elkjøp, den kostet 7.500 kr for hos en liten kjøkkenbutikk utenfor Oslo. Vi sendte en mail der vi ga en oversikt over hvilke hvitevarer vi ønsket og fikk en pakkepris. Den endte ca 4.500 kr under den laveste prisen vi hadde fått i en kjedebutikk. Selv med ca 1.000 kr i frakt sparte vi nesten 3.500 kr. Servicen var upåklagelig og vi kommer definitivt til å kontakte den butikken neste gang vi skal ha hvitevarer. Send meg en PM om du ønsker mer informasjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det var oppklarende :) Synes 1000 kr avslag er mye og jeg da, man kan jo få mye for 1000 kr :sjenert: Var ikke utrolig store avslag jeg regnet med å få, altså :)

Takk for hjelpen!

Skrevet

syns dette var veldig godt tenkt jeg! en veldig smart måte å handle den slags på. Selvfølgelig går det ann å be om rabatter, det varierer sikkert hvor mye dere får, men likvel. jeg syns også at 1000-1500 kr er mye penger :)

lykke til med kjøpet!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS; ikke hør på de mange uvitende sjelene lenger oppe. Du kan fp rabatt, KLART du kan fp rabatt! Supersmart måte å gjøre det på, synes jeg :)

Jeg pruter ofte, og har flere ganger fått store avslag både hos elkjøp og expert, selv om jeg bare har kjøpt EN ting, for eksempel prutet jeg ned en komfyr fra 5000 til 4000, jeg prutet ned en fryser fra 3.000 til 2.300,. et kamera fra 5800 til 4900. Det er bare å spørre! Den som hevder at de store kjedene ikke gir rabatt, er helt på jordet.

Skrevet

Vi ber om rabatter også, og det får vi, hos kjedene. Hver gang.

Skrevet

Kjøpte et kamera hos elkjøp for litt siden, og fikk prutet det ned 800 kr fra 2000 kr :) Er nesten halv pris det. Så da fikk de jammen solgt meg et minnekort utenom også. Jeg var fornøyd og selgeren virket fornøyd.

Så det skal nok gå an å prøve! :)

Skrevet

Jeg sier ikke at man ikke kan få rabatt hos de store kjedene. Vi stort sett handlet der når det har vært snakk om både TV, hjemmekino, PC/Mac etc. og har stort sett alltid greid å få litt rabatt når vi har handlet for større beløp, men sist vi handlet hos Elkjøp fikk vi ikke et øre i rabatt, til tross for at vi handlet for nesten 40.000 kr og ingen av produktene var kampanjevarer. Selgeren var ikke engang villig til å gi med en HDMI kabel og skjermrens til flatskjermen (totalt ca 400 kr) på kjøpet. Derfor bestemte vi oss for at når vi skulle bytte ut hvitevarene mine ville vi sjekke litt andre muligheter og har vært fornøyd med butikken vi endte med å handle hos. Vi fikk en bedre pris enn vi ville fått hos Elkjøp og servicen har vært langt bedre enn hos Elkjøp også.

Gjest Glør
Skrevet

Sist gang jeg kjøpte hvitevarer skulle vi ha ha flere ulike ting, og vi reiste innom fire forskjellige steder og sjekket pris, og bad om tilbud på alt. Og det fikk vi mye igjen for. I forhold til det billigste alternativet i den dyreste butikken sparte vi ca 2000 i pris, i tilegg til at vi fikk vesentlig bedre spesifikasjoner. Så fikk vi også ca 1000 kroner til i rabatt, fordi vi handlet alle tre tingene på samme sted. Jeg synes i utgangspunktet at å spare ca 3000 kroner når man handler for 10k er verdt å å bruke ett par ekstra timer i ulike butikker, men det viktigste for meg var også at vi fikk bedre hvitevarer enn de aller billigste på denne måten.

Husk å ta støy og energibruk med når dere vurderer de ulike prisene og spesifikasjonene. Dette er noe som ofte påvirker prisen, men som betjeningen ikke alltid er like flinke til å opplyse om.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jmen sist vi handlet hos Elkjøp fikk vi ikke et øre i rabatt, til tross for at vi handlet for nesten 40.000 kr og ingen av produktene var kampanjevarer.

Men kjære deg, det er da vel ikke elkjøps feil at du ikke vet hvordan du skal prute? Du kan ikke begynne prutinga når du har lagt alle varene på disken og skal betale, det er for sent, da får du ikke engang en billig kabel på kjøpet. Du prutet altsp ETTER at du hadde plukket varene du skulle ha, det blir feil rekkefølge! Du må si konkret hva slags varer du har tenkt å kjøpe, men at du ønsker en bedre pris på dem, da ordner det seg vettu ;)

Skrevet

Jeg har fått rabatt når jeg har handlet flere hvitevarer på et sted. Gikk innom flere butikker, sa hva jeg var interessert i og ba om et tilbud. Fikk vel ca 2000 kr i rabatt hos den butikken jeg endte opp med å handle hos.

Skrevet

Ha også i bakhodet at det kan være mye å spare på bruktkjøp også.

Nye hvitevarer blir som ny bil. Det store verditapet skjer når du triller varene ut butikkdøra.

Finnes bruktbutikker som selger med garanti på opptil 24 mnd.

Kjøpte en tørketrommel fra bruktbutikken oppe ved Bogstad i Oslo (låve?).

Plukka en tørketrommel med med bulk i siden. Betalte 2400 for en ca 2 år gammel modell med 24 mnd garanti. Bulk i skroget er ikke noe alle kan godta, men på et vaskerom ga jeg blaffen i det. Kona ikke helt begeistra, men ga seg etter hvert.

Her om dagen røyk vaskemaskinen. ca 6 år gammel Aeg dyr modell (kosta 8.000,-). Denne måtte få garantirep i fjor da elektronikken var ustabil. Nå for et par uker siden skramla og romla det midt i vaskinga og det viste seg at selve trommelen hadde løsna fra opphengsfjærene inni.

Irritert oppdaget jeg at selve trommelens utside er av plast og fjærene har gnaget i stykker festene. Som teknisk geni (haha) fiksa jeg dette selv, så det holder kanskje noen år til hvis elektronikken ikke går ad undas.

Så selv om man kjøper dyrt og nytt så er det kun 5 år reklamasjonsrett. Det betaler man dyrt for.

Skrevet

Dette er altså AEG-maskin som kosta 8000,- i 2004. Se bilde...

Et trommelfeste skal naturligvis ikke være i plast som kan gnages over.

Det er altså ikke noe jeg kjøper igjen.

Hadde en ganske dyr Asko forrige gang. Kanskje jeg kjøper det om igjen, men da med børsteløs motor. Dør og pakning er veldig elegant og minimal i forhold til den digre glasstut-døra på AEG'en hvor de også har en alt for diger gummibelg som er umulig å holde rein. Askoen var så minimal og smart at det ikke var plass til å ligge noe lo og skitt fra vask til vask. På AEG er det ei dyp grøft i gummibelgen som fyller seg med dritt og er omtrent umulig å rense.

post-34925-1270314934,3734_thumb.jpg

post-34925-1270315155,2102_thumb.jpg

Skrevet

Men kjære deg, det er da vel ikke elkjøps feil at du ikke vet hvordan du skal prute? Du kan ikke begynne prutinga når du har lagt alle varene på disken og skal betale, det er for sent, da får du ikke engang en billig kabel på kjøpet. Du prutet altsp ETTER at du hadde plukket varene du skulle ha, det blir feil rekkefølge! Du må si konkret hva slags varer du har tenkt å kjøpe, men at du ønsker en bedre pris på dem, da ordner det seg vettu ;)

Jeg har da aldri sagt noe om NÅR jeg "prutet", så vær så snill å la vær å kommentere mine pruteferdigheter. Vi ba faktisk om et pristilbud på en liste med åtte produkter med oppgitte spesifikasjoner/krav til egenskaper. Da vi fikk pristilbudet var det ikke lagt inn en krone i rabatt, alle prisene tilsvarte de som var oppgitt ute i butikk. Da vi forsøkte å prute litt kom vi ingen vei, de hadde visstnok så små marginer på de varene vi ønsket at det absolutt ikke var mulig for dem å gi noe rabatt.

Vi kunne selvsagt latt vær å handle der, men av diverse årsaker ble vi "nødt" til å handle der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har da aldri sagt noe om NÅR jeg "prutet",

Joda det har du, du er bare ikke smart nok til å skjønne det ;) Du skrev nemlig "Selgeren var ikke engang villig til å gi med en HDMI kabel og skjermrens til flatskjermen (totalt ca 400 kr) på kjøpet."

Alle forstår at du ikke gikk inn i butikken og skulle handle kabel og skjermrens, dette ble først et tema da du sto ved disken og prøvde å få et avslag. Det du må forstå, er at da er det for SENT! Pruting må du gjøre FØR du kommer til disken, lær deg nå det istedet for å argumentere imot når du vet jeg har avslørt deg og mangelen på pruteferdigheter ;)Neste gang gjør du som jeg sier, så sparer du masse penger! :kgbaby:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du går til de store kjeden (Elkjøp, Expert, Lefdal etc.) kan du nok ikke regne med de store rabattene, det er sjelden de som arbeider der har mulighet til å gi store prisavslag.

Har en i familien som jobber på expert og jobbet selv på elkjøp for 2 år siden. Når det kom til rabatter var det ikke værre enn å skrive inn ett nytt tall om du hadde brukt det som salgsargument. Om kunden sier noe slikt som "Hva får jeg i rabatt om jeg kjøper alt her" så kommer du mest sannsynlig til å sjekke det ut. Runde av til nærmeste 500 eller tusenlapp er ingenting, om kunden kjøper varer som har stått en stund i butikken kan du gi langt mer (og det gjør ikke nødvendigvis varene noe dårligere, men butikkene vil alltid ha ut varer de har veldig få igjen av slik at de får dem ut av systemet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...