Gå til innhold

Staffordshire bullterrier

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en slik en som kan fortelle litt om den?

Hvor mye tur og mental stimuli trenger den?

Jeg har en hannhund fra før, burde jeg kjøpe en tispe da?

Hvis man er flink med sosialisering når den er valp, slipper man kjønnsagressjon da? Hvis man er virkelig konsekvens?

Er dette en hund som orker en dag inne hvis det regner eller jeg er sliten? Eller flyr den på veggen om den ikke får tur hver dag?

Ja, har vært innom forumet, men hører litt rundt over alt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Vi har ei lita jente på 4 måneder nå, og hun er herlig! :) Jeg er oppvokst med schæfere, og dette er litt av en annen rase, ja.

Først og fremst valpebiter hun ikke så mye som min erfaring med schæfervalper er (gjeterhunder, vøtt). Derimot har hun utrolig sterke kjever, og det er jo morsomt å bite hardere og hardere for å se hvor høy smerteterskel matmor har. ;)

Siden vi kun har hatt henne i 2 måneder, har jeg ikke så mye personlig svar til deg enda. Men ettersom jeg har lest, trenger de massevis av mental stimuli, og det merker vi godt på vår tulle. Hun er utrolig lærevillig, og kan allerede 'sitt', 'ligg', 'gi labb', 'rull rundt' og kan bjeffe på kommando (noe jeg har fått høre er greit om man har en terrier, slik at de kan få utløp for sin trang til å bjeffe, men under kontrollerte forhold). Hun er også kjempeflink på innkalling (noe denne rasen er kjent for å ikke nødvendigvis være), men da må jeg ha noe godt på lur. ;)

Da vi snakket med oppdretterne, sa de turbehovet til hunden var helt opp til oss. De fortalte om en situasjon hvor det ene barnet deres var sjukt, og hunden ikke rørte seg bort fra sengen til barnet i det hele tatt, så det er nok litt opp til eierne. Min erfaring er at hun liker å gå tur, men om det regner (pingle! :P) eller hun har lekt med en annen hund, orker hun ikke mye tur, men hun er jo bare 4 måneder. ;)

Å være konsekvent med sosialisering av denne rasen er ekstremt viktig! Min staffe er kjempeflink med andre hunder, men så har vi også sosialisert henne gjennomsnittlig en gang pr. dag med andre hunder siden vi fikk henne. Jeg har vært borti staffer på samme alder som min, og de har vært gneldrete og direkte ubehagelige, så det er viktig å sosialisere dem, ja. Om kjønnsaggresjonen kommer til å fremtre ettersom hun blir eldre, kan jeg ikke svare på, men vi ser ihvertfall ingen som helst tegn på det nå. :)

Om du burde kjøpe en tispe eller ikke, er det nok mange svar på. Men min erfaring er at to hannhunder lett kan begynne å krangle om dominans og lederrollen, så jeg ville ihvertfall ha satset på en tispe, ja.

Lykke til med valget ditt! Dette er min første erfaring med staffe, men jeg har forelsket meg helt og komplett i rasen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...