Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Euroen er nede i 8 kr nå, så jeg lurer på om vi bør begynne å veksle litt? Vi skal til Kreta i sommer, og har ikke spesielt god råd, så dette er på alle måter en budsjettferie. Hva tror du? Er det litt hysterisk, eller er det lurt å begynne å veksle nå? Hvor kan dette i det heletatt gjøres, i banken? Eller er det billigere å ta ut penger når en kommer til Kreta?
ism85 Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Den koster 8 kroner fordi den er forventet å koste ca det framover. om forventningene stiger synker så stiger synker også prisen. Om du ikke vet noe som andre som jobber med dette ikke vet er det i bestefall gambling å kjøpe nå.
Østlandet Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Ja, Dette er i aller høyeste grad hysterisk. Ingen kan si hvor Euroen går. Dessuten. Veksle i bank, må da være en utrolig dyr måte å gjøre det på. Vet ikke hva du besitter av kort. Men litt cash og resten på et (billig) kort, er sannsynligvis det aller billigste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #4 Skrevet 2. april 2010 [quote name='Østlandet' date='02 april 2010 - 20:54' Vet ikke hva du besitter av kort. Men litt cash og resten på et (billig) kort, er sannsynligvis det aller billigste.
Gjest Smaragd Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 Litt cash er alltid greit å ha, så er lurt å veksle litt i banken før en drar. Resten tar en ut i minibanker der nede, det er det greieste. ikke spesiellt mye gebyr.
Mermaid Blues Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Hvis du reiser fra Gardermoen går det fint an å ta ut litt euro i minibankene der også, hvis du ikke vil vente til du ankommer flyplassen på Kreta Jeg pleier vanligvis å ta ut når jeg kommer frem til bestemmelsesstedet, alle flyplasser har minibank.
Amys Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Som flere andre her har sagt, det billigste er å bare bruke visa/mastercard + ta ut litt "lommepenger" i minibankene der nede. Men de fleste kortene har et gebyr på 20-30kr for å ta ut penger i minibank, så det lønner seg å unngå masse småuttak De gangene jeg har hatt behov for å veksle noe i banken her hjemme har kursen vært dårlig + de tar høye gebyrer.
Gjest navnelapp Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Eg trudde det var heilt slutt på "veksling". Ein går jo berre i minibank på Gardermoen og tek ut euro. Du kan også ta ut euro i mange minibankar, som t.d. DnbNor i kirkegata i Oslo, på oslo s osv.. Det finst heilt sikkert slike minibankar i andre byar og.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Eg trudde det var heilt slutt på "veksling". Ein går jo berre i minibank på Gardermoen og tek ut euro. Du kan også ta ut euro i mange minibankar, som t.d. DnbNor i kirkegata i Oslo, på oslo s osv.. Det finst heilt sikkert slike minibankar i andre byar og. Takk for svar. Ved nærmere ettertanke er det muligheter for valutauttak i en minibank her jeg bor ja. Men hvordan er gebyrene på dette? Bør jeg ta ut med Visa eller Mastercard?
Gjest navnelapp Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Når du tek ut i seriøse minibankar i europeiske land/Nord-Europa ville eg brukt visa.Då har du betre oversikt over kva du har til ei kvar tid. I meir "dogdy" strøk brukar eg master/eurocard, det går ikkje direkte frå din konto. Då kan du få pengane tilbake dersom det skjer noko uregelmessig. Gebyra varierer frå bank til bank og frå kort til kort, stort sett er dei mindre med visauttak enn med master/euro.
Østlandet Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Når du tek ut i seriøse minibankar i europeiske land/Nord-Europa ville eg brukt visa.Då har du betre oversikt over kva du har til ei kvar tid. I meir "dogdy" strøk brukar eg master/eurocard, det går ikkje direkte frå din konto. Då kan du få pengane tilbake dersom det skjer noko uregelmessig. Gebyra varierer frå bank til bank og frå kort til kort, stort sett er dei mindre med visauttak enn med master/euro. Tror nok du har misforstått forskjellen mellom euro/master card og visa. Et visa kort kan gjerne være et kredittkort. På akkurat samme måte som et mastercard. Du mener vel i så fall debet kontra kreditkort? I minibanker lønner det seg med debetkort. Til omtrent alt annet, ville jeg brukt kredittkort, på grunn av i praksis mye bedre sikkerhet og langt billigere. (om man betaler ved forfall da)
Gjest navnelapp Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Eg har ikkje misforstått det, men mitt visakort er eit debetkort. Beklagar, skulle ha presisert det. Bruk debetkort når du vil ha oversikt over kva du har til ei kvar tid, og ikkje vil bruke for mykje. Bruk kredittkort elles, men det er høgare gebyr på kredittkort enn på debetkort.
Amys Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Det er ikke meningen å pirke, men på de kortene jeg har hatt har det vært samme pris på bruk av visa og mastercard, både når det gjelder kjøp av varer og uttak i minibank
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå