miss daisy Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Som emnetittelen sier, jeg malte mine heltre furu innedører for 5 - 6 år siden, og nå ser jeg at de utvider seg. Noen begynner å bli vanskelige å lukke igjen, blitt for store til karmen, mens andre lukkes fint, men på selve døra i de tre speilene ( heter det det?) i døra, er det nå noen milimeter tykkk kant umalt furu der det har utvidet seg! Hva skjer / har jeg gjort galt / hva kan jeg gjøre?
Gjest Smaragd Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Tre er et levende materiale, som utvider seg og trekker seg sammen alt etter luftfuktighet og temperaturer over lengre tid. Det har vert en eksepsjonell tørr vinter i år og det kan muligens vere forklaringen. Vi har malt panel i taket og den sprekker mye mer i år enn den har gjort tidligere, men nå når plussgradene og regnet har kommet, begynner det å trekke seg tilbake igjen. Jeg ville avventet til våren kommer skikkelig, og sett om dørene dine da retter seg igjen. Viss ikke må du nok kontakte en snekker og høre om råd Lykke til .
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Feil grunning, eller ingen grunning høres ut som problemet.
tralletonetroll Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Finnes det grunning som kan kompensere for disse bevegelsene?
Hedda-78 Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Dørene vil utvide seg og trekke seg sammen gjennom sesongene. Hvis dørene er vanskelige å lukke hele året, går det an å høvle eller pusse litt akkurat der døren "tar". Pass på å ikke høvle for mye, da blir det jo glipper når dørene har trekt seg sammen...
Gjest padawan Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 dette har nok ingenting med feil bruk av grunning å gjøre men at treverket utvider seg på grunn av økt luftfuktighet.
tineline Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Ja, det er luftfuktighet som gjør det - uansett om treverket er oljet, lakkert, tjærebredd eller malt, vil det utvide seg og trekke seg sammen ved endringer i luftfuktigheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå