Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 I fjor var ikke et vanlig år for oss, og den forhåndsutfylte selvangivelsen mangler mange poster. Jeg er redd for å gjøre noen feil, og vil gjerne ha litt hjelp for å sjekke om jeg gjør det rett. Hvor kan jeg henvende meg?
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Et hvert regnskapskontor kan hjelpe. Men det kan også skatteetaten. Ring dem. Så vil jeg også gjerne gjøre oppmerksom på at det du oppgir på selvangivelsen er etter beste evne og i god tro. Hvis selvangivelsen blir så komplisert at vanlige folk ikke klarer det selv da er det noe galt. Og ja jeg vet at det kan bli det med aksjer og sånt dritt ... Jeg ville gjort den så ferdig så mulig og sett hvordan det ble, deretter ville jeg ringt skatteetaten for å se hva de sa.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Problemet mitt er at vi flyttet til Norge i fjor. I landet vi bodde før, ble jeg skattet sammen med mannen min. Jeg ble regnet som selvstendig næringsdrivende, og betalte der skatt på etterskudd, så jeg har ikke fått skatteregningen fra i fjor der ennå, men den kommer etter at den norske fristen er utløpt. Så er det bilen. Den står oppført i selvangivelsen, men verdien står ikke. Hva skal jeg oppgi? Jeg vet ikke hva den koster som ny, siden jeg overtok (ikke kjøpte) den brukt. Den tok vi med til Norge, og Tollvesenet fikk en kopi av et papir som viste hvor mye bilen var verdt på det tidspunktet i landet vi bodde i. Kan jeg bruke den verdien? I tillegg har jeg en lønnskonto i det landet, hvor jeg ca. har en månedslønn med penger stående.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #4 Skrevet 2. april 2010 Er det forresten mulig å føre opp flytteutgiftene?
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 Bilen: bruk den verdien som er oppgitt til tollvesenet. De andre tingene: spør skatteetaten - de er der for å hjelpe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Så er det bilen. Den står oppført i selvangivelsen, men verdien står ikke. Hva skal jeg oppgi? Jeg vet ikke hva den koster som ny, siden jeg overtok (ikke kjøpte) den brukt. Den tok vi med til Norge, og Tollvesenet fikk en kopi av et papir som viste hvor mye bilen var verdt på det tidspunktet i landet vi bodde i. Kan jeg bruke den verdien? Bilens formuesverdi beregnes som angitt i denne lenken. Her er oversikt over listepris på biler. Vil tro du finner bilen der. Jeg regner med at du vet året den er kjøpt (det står vel i vognkort), og merke? Flytting får du vel kun fradrag for hvis du har flyttet pga. av jobb, og dette må vel da overstige minstefradraget. Lønnskontoen må du oppgi som bankinnskudd/formue til verdien (går ut fra at det er utenlansk valuta) pr. 31.12 dersom denne ikke er kommet med på ferdigutfylt selvangivelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå