Gå til innhold

Finne igjen bilder på formatert minnebrikke?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En venninne sa at man alltid kan finne bilder som er slettet eller formatert på en minnebrikke, jeg ble glad og jeg ble litt flau på en dårlig måte..For en gang i tiden har jo de fleste tatt noen lekre bilder av seg selv med digitalt kamera heh.. Jeg husker ihvertfall det var veldig morro når de første digitale kameraene kom på markedet hehe :P Det minnekortet som ble brukt til de første kameraene var stort og i dag kan det fortsatt brukes, men dog kun til speilrefleks. Jeg lette febrilsk etter dette minnekortet og ble litt stressa da jeg ikke fant det igjen. Jeg tenkte på det venninnen min sa, at det er mulig å finne igjen alle bilder. Er det virkelig det?! Jeg har lett overalt og det er ikke å finne.. Jeg husker at jeg har formatert det og jeg har tatt bilder med det i ettertid men om det har noe å si vet jeg ikke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du formaterer skal alt slettes, men jeg har hørt at det finnes programer som klarer og finne noen av de, men saken er den at de bildene du tar i ettertid blir lagdt over de gammle bildene på brikken, så om du har tatt 200 bilder i ettertid er de første mest sansynlig borte.

Skrevet

Du kan prøve Recuva, som er et gjennopprettingsprogram for filer. Hvorvidt det er bra\det beste vet jeg ikke, men det er gratis i alle fall og har gjort nytten for meg.

Når du har installert Recuva får du en veiviser som både spør deg om filtype så vel som plassering, så det skal gå rimelig greit tror jeg. Husk selvsagt på å ha kortet i minnekortleseren/kameraet ;)

Generelt fungerer sletting av filer slik:

- når du sletter f.eks. et bilde bra maskina blir det ikke slettet, det blir bare ikke vist for deg.

- bildet blir først slettet dersom plassen det låg på blir overskrevet. F.eks. om bildet låg på sektor 143 på harddisken din blir det ikke borte før den sektoren blir brukt til en annen fil.

Det er altså ingen grunn til virkelig panikk om noe slettes, bare man sørger for å ikke bruke minnekortet etterpå, eller lagre noe på harddisken etterpå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ja leste et sted at dersom man tar bilder etter at man har formatert så vil det ikke være mulig å finne igjen bildene, fordi de legger seg over. Det jeg blir stresset av er at jeg ikke finner igjen minnekortet. Tenk om noen finner minnebrikken og søker opp bilder :/ :P

Skrevet

trur vel 99,9% av de som finner en slik brikke ser etter hva slags bilder det er på den nå, ikke leiter med spesiel programmer for og finne noe.

og som jeg sier, har du tatt flere bilder etter at de gammle var slettaså er de garantert borte nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...