Gå til innhold

Ubehagelig å bevege seg utenfor døren

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo i fire år. Er ei vanlig jente i 20-årene, blondt hår, blå øyne, typsik nordisk utseende. Men ikke noe særlig å se på, helt plain. Problemet mitt er at jeg ikke kan gå utenfor døren uten å bli plaget av utenlandske menn. Det er omtrent overalt hvor jeg går. De stirrer, prøver å kontakte meg, skriker etter meg, plystrer etter meg, roper og værst av alt, så tar de tak i meg.

Jeg har ved et par anledninger blitt holdt fast av guttegjenger, hvor en eller to av de har fulgt etter meg etterpå, inn på bussen og satt seg ovenfor meg, og gått av på samme stopp som meg. Da har jeg ringt venninner som har kunnet møte meg så det ikke skal skje noe. Da har de to ganger fulgt etter på avstand. Ulike folk begge gangene.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg føler meg konstant utrygg. Dette skjer jo midt på dagen, for om kvelden tørr jeg ikke gå ut alene mer.

Jeg kler meg aldri i korte skjørt eller noe gjennomsiktig. I hele vinter har jeg gått rundt i tidenes største parkas, jeg har aldri utringning, jeg oppmuntrer de aldri, ber de pent om å la meg være i fred. Men det hjelper jo ikke! Jeg blir så lei meg av å ikke kunne få gå i fred en vanlig dag. Ute på byen må jeg stadig få "hjelp" av norske menn eller dørvakter for at de ikke skal rive meg i klærne. Kan jeg ikke få lov til å gjøre noe mer?

Hva kan jeg gjøre? Er dere flere som opplever dette? Og er det noen utenlandske menn som kan forklare meg hvorfor NOEN av dere gjør slike ting?

Jeg er ikke rasistisk overhodet, har mange venner i ulike miljøer. Og vet at dette ikke gjelder alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd dette i mildere grad, ei venninne som bodde i sentrum øst, opplevde det samme som deg. Hun flyttet etterhvert. Har dessverre ikke noen gode tips til hva man skal gjøre, men om det er midt på dagen går det ihvertfall an å lage litt spetakkel slik at du får oppmerksomheten til folk rundt deg. Og kjøp deg sånn overfallsalarm, du drar ut en liten bit av den og så piper den infernalsk, det kan skremme de bort. Sånn liksom pepperspray er ikke noe særlig, da du likesågodt kan oppleve at den blir brukt mot deg. Og så er det alltid greit å ringe noen mens man går alene, man føler seg litt tryggere og det gjør det vel kanskje litt mer usannsynlig at de skal gjøre noe. Dessverre har jeg ingen bedre tips som kan få slutt på det hele, men du er ihvertfall ikke den eneste som har opplevd dette...

Gjest navnelapp
Skrevet

I alle dagar, kvar bur du hen? Dette høyrest i overkant dramatisk ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo. Det er ikke spesielt der jeg bor, det skjer de fleste steder. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg får uønsket oppmerksomhet nesten hver gang jeg er ute. Om det er Oslo city, Majorstuen eller Karl Johan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...