Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det gått over 1/2 år siden vi begynte å prøve. Vi er begge unge, 20 år. Vi forventet at det skulle ta litt tid, men..

Nå er gleden over prøvingen borte og jeg er sliten av tanken på å bli skuffet gang på gang ved at mensen kommer. Blir frustrert og noen ganger deppa. Mange rundt meg har nå blitt gravide, og jeg burde være glad for dem. Men blir heller trist fordi jeg har så lyst til å bli gravid selv.

Har ekstremt lange sykluser. de er på 38-39 dager :sukk:

Burde jeg begynne på p-piller, og så slutte igjen etter 1-2 måneder? Har hørt at folk har blitt gravide så fort etter de har gjort det.

Eller er det noe annet jeg kan prøve for å fortgang i prosessen?

Takker for alle forslag og meninger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst vil jeg gi deg en :klem:

Personlig ville jeg ikke klusset til for kroppen med hormonprevensjon, jeg ville heller fortsatt å prøve. Dere er jo "bare" halvveis til det er tid for å søke hjelp hos legen, selv om jeg kan forstå at det er frustrerende å ikke bli gravid når en helst skulle vært det i går.

De aller fleste klarer jo å bli gravid etter ett års aktiv prøving, det er viktig å huske på. Det er kjedelig med lange sykluser, har selv lange og uregelmessige. Du har ikke ekstremt lange sykluser i seg selv, men det er klart de nok kan føles slik når en ønsker å få EL, slik at en kan bli gravid. ;). Men prøv å ikke fortvile helt enda. Ha sex når dere har lyst, og ikke bare når dere føler dere må.

Lykke til videre!

Skrevet

Forstår godt at det føles lenge. Det er alltid litt surt når "alle" andre blir gravid og det virker som det går så lett for de, og så sliter en selv - selv om en ønsker så inderlig...

Tror ikke jeg ville spist P-piller for å se om det hjelper... Det må i allefall ha vært i samråd med lege.

Er du sikker på at du har EL og vet du når den er slik at dere klarer å time :sengekos: ? Annen hver dag i omkring EL er nok :)

Håper det klaffer for dere snart!

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar begge to :)

Saeria: Takk for klemmen!! Jeg burde vel ikke fortvile helt enda, men merker at tålmodigheten blir satt på prøve! :lete:

Jeg har vært gravid før ved et uhell, men det endte i en XU. (graviditet utenfor livmora) så håper ikke jeg er blitt steril på den ene siden eller noe. Huff, nei jeg håper ikke det altså!!

Phobaeticus:

Jeg bruker EL test, så jeg pleier å få positiv test sånn ca 16 dager før IKM og de er positive i 2-3 dager.

Vi har hoppet til sengs alle disse dagene vi, for å være sikre på at vi har truffet eggløsningsdagen!

Men er det sikkert at jeg har EL selv om jeg får positive tester?

Hostesaft hjalp for ei venninne, de hadde prøvd lenge og klaffet på første med bruk av slimløsende hostesaft. Så kanskje jeg bør prøve det?

Neeei jeg får vel bare bite tennene sammen ser det ut som, for ingenting kommer lett her i gården :popcorn:

Endret av Janec
Skrevet

Jeg forstår at det er frustrende - vi trengte 8 mnd første gang, denne gang har det gått 6, og det har fortsatt ikke klaffet. Det er ganske naturlig at man mister motet. Samtidig må du huske at det er helt normalt at det tar litt tid. Det er jo veldig fint at du får utslag på EL-tester. Husk at sædceller kan leve i kroppen din en stund (opptil 5 dager), så det kan være lurt å å sex litt før man forventer EL, og heller redusere til annenhver dag den perioden.

Lykke til! Prøv å gled deg over god søvn, vin og friheten dere har før graviditet og baby kommer.

Skrevet

Men er det sikkert at jeg har EL selv om jeg får positive tester?

Nei, helt sikkert er det ikke, men sannsynlig, spesielt siden de kommer i "passende tid" før mensen. For å vite helt sikkert må du kjøpe deg et BBT-termometer og måle temp. hver morgen før du våkner skikkelig, les mer på Fertilityfriend.

Skrevet

Vil bare gi deg en :klem:

Har nå holdt på siden begynnelsen av juli 2009. Flere venninner har blitt gravide i mellomtiden og det er frustrende. Hvorfor får ikke vi det til!?

Jeg skal gjøre en skikkelig innsats denne syklusen og teste etter EL, følge kjerringråd osv. Om det ikke klaffer da, så kommer jeg nok til å ta kontakt med legen. Ville ikke tatt sjansen på å "egenmedisinere" ved å ta p-piller en måned.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opp til 1 år før kroppen var i gjenge igjen etter å ha brukt p-piller og at det derfor kunne ta lang tid. Så jeg ville definitivt ikke begynnt på pillen igjen. Tror nok det beste er å ikke stresse så veldig med det(lettere sagt enn gjort :sjenert: ) og heller kose seg med :sengekos: . Jeg har hørt om flere som har slitt lenge og når de gir opp (og slutter å prøve så hardt) og skal begynne med adopsjon eller kunstig befrukning har de blitt gravide. Dere får ha lykke til videre og håper det klaffer snart :klemmer:

Gjest Alabama
Skrevet

Anbefaler å tempe sånn at du er helt sikker på at du har hatt el.

Skjønner at du er lei deg og synes det er kjipt at ingenting skjer. :klem: Selv er jeg i 3. pp nå og er så redd for at vi ikke skal få det til. Helt ubegrunnet frykt egentlig, for sannsynligheten for at vi får det til er større enn sannsynligheten for at vi ikke får det til!

Samme gjelder deg!!

:jepp:

Skrevet

Vil bare gi deg en :klem:

Har nå holdt på siden begynnelsen av juli 2009. Flere venninner har blitt gravide i mellomtiden og det er frustrende. Hvorfor får ikke vi det til!?

Jeg skal gjøre en skikkelig innsats denne syklusen og teste etter EL, følge kjerringråd osv. Om det ikke klaffer da, så kommer jeg nok til å ta kontakt med legen. Ville ikke tatt sjansen på å "egenmedisinere" ved å ta p-piller en måned.

Lykke til!

Da er vi litt i samme båt du og jeg :) Flere venninner av meg har også blitt gravide, og folk generelt rundt meg. Jeg spør meg også mange ganger, hvorfor får jeg det ikke til? Det er mange tanker som flyr rundt i hodet.

Ja kjerringråd må vi prøve. Tror jeg skal prøve sånn slimoppløsende hostesaft. Kjenner ei som prøvde lenge og hun ble gravid første måneden med hostesaft. Det kan jo du også prøve. Ta det rundt Eggløsning :)

En klem til deg, og lykke til :klemmer:

Alabama: Jeg synes den tempinga virker så innviklet og vanskelig! Men kanskje jeg burde prøve det. Stiger ikke tempen om man ikke har EL? Mener, stiger den ikke om bare det slår ut på El test og kroppen prøver å ha EL?

Og hvor får jeg tak i termometer og sånn tempskjema? :)

Takk for alle fine svar og forståelse! Det er godt at jeg kan skrive om følelsene mine når jeg ikke kan hyle ut til alle og enhver om dem :)

Skrevet

Her kan du lese mer om temping. http://pernille.info/

Tempen stiger med 0,3-0,5 grader ca. når man har eggløsning, og så forholder den seg høy til IKM. Er man gravid, vil tempen fortsette å holde seg forhøyet. Det var slik jeg mistenkte min graviditet, faktisk før IKM. Jeg la jo sammen to og to før den tid. Litt uforsiktighet og plutselig høyere basaltemp... ;)

Jeg brukte pearly jeg, men det holder med et termometer som har to tall etter komma. Jeg lagde mine egne kurver i word eller excel. Ellers baserte jeg meg på det som står på pernille.info, hva sekret og denslags angår.

Jaja, nå skulle jo jeg bruke dette som prevensjon da, men det er en annen sak. :sjenert:

Skrevet

Temping er på ingen måte vanskelig eller komplisert, og www.fertilityfriend.com er det beste stedet å begynne. Der får du hjelp til å tolke skjemaet ditt også.

Jeg har dette termometeret og er fornøyd med det. Det viktigste er at du bruker et med to desimaler, for det er f.eks. stor forskjell på 36.10 og 36.19, men har du bare et desimal vil begge deler vise 36.1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...