^me^ Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 ok, jeg har til nå bare lest bøker fra virkeligheten som feks hard asfalt og ikke uten min datter og mange flere. dette blir en bitteliten kategori som du leser fort ut da det ikke er sånn kjempe mange av de bøkene. jeg kom på at jeg ELSKER harry potter, ringenes herre, det gylne kompass filmene og tenkte jeg skulle prøve og gå over til fantasy kategorien. da jeg egentlig er litt grønn på bøker når det gjelder den kategorien lurte jeg på om dere hadde noen tips? er det gylne kompass serien, eragon og lyntyven verd og lese? noen andre anbefalinger?
Twink Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Jeg liker Eragon veldig godt ihvertfall! Har lest de to første, og venter på tredje boken nå. Skal komme en bok nr 4 som skal være den siste i serien. Ellers kan jeg anbefale: -Anne Rice, klassiske vampyrbøker (f.eks. interview with the vampire, ble laget film med bla. Brad Pitt, Antonio Banderas, Tom Cruise osv). -Twilightserien, fjortissvampyrbøker. Jeg likte de jeg da... -Sookie Stackhouse serien (True blood). Serien er løst basert på bøkene. De er ikke akkurat litterære mesterverk, men veldig fengende. Anbefaler og se serien også! -Andre bøker av Tolkien, Hobbiten er et must om du ikke har lest den! Siden du likte LOTR, kan du også prøve deg på Silmarillion, den er lit tung, men veldig interessant da den beskriver hele historien til Middle Earth før Hobbiten og LOTR. -Jeg har blitt anbefalt Empire og Riftwar seriene her inne, de er visst veldig bra, jeg skal begynne på de bare jeg får lest ferdig den boken jeg venter på i Eragon serien. -Narniabøkene (Angående bøker fra virkeligheten, har du lest Dave Pelzer sine bøker? Han har skrevet en trilogi om livet sitt som er veldig bra!)
El Capitan Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Nå ligger Stephen King's 'The Dark Tower' serie og venter på meg hos posten. Det er litt blanding av fantasy, sci-fi, horror og western. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Tower_%28series%29 Gleder meg vilt.
blargh Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Mistborn serien av Brandon Sanderson er lettlest, men på engelsk. Skal du begynne med fantasy er det greit å begynne på noe enkelt og bra som du lett kommer inn i, og Mistborn serien er slik. Anne Rice er ikke enkel å komme inn i (jeg stoppet ved første boken, og gadd ikke å lese den ferdig en gang), og Tolkien bøkene er en lidelse.
^me^ Skrevet 1. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2010 ok, takk for supert svar! -Andre bøker av Tolkien, Hobbiten er et must om du ikke har lest den! Siden du likte LOTR, kan du også prøve deg på Silmarillion, den er lit tung, men veldig interessant da den beskriver hele historien til Middle Earth før Hobbiten og LOTR. hvilken rekkefølge er best i hele tolkien serien? -Jeg har blitt anbefalt Empire og Riftwar seriene her inne, de er visst veldig bra, jeg skal begynne på de bare jeg får lest ferdig den boken jeg venter på i Eragon serien. hva heter bøkene og hvem er forfatteren? hva handler de om? (Angående bøker fra virkeligheten, har du lest Dave Pelzer sine bøker? Han har skrevet en trilogi om livet sitt som er veldig bra!) nope, har ikke funnet dem på norsk enda
Twink Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 ok, takk for supert svar! hvilken rekkefølge er best i hele tolkien serien? Begynn med hobbiten, deretter Ringenes herre. Er du blitt hekta, så kan du begynne på Silmarillion. Det er også kommet ut mye tilleggsbøker til LOTR, som du så kan lese hvis du fortsatt er hektet. Silmarillion sin handling er jo før de andre bøkene, men den er ganske tung å lese! Litt sånn bibel-aktig skrevet. Hobbiten er veldig lettlest, da den egentlig er en barnebok. hva heter bøkene og hvem er forfatteren? hva handler de om? Oi glemte forfatteren. Han heter Raymond E. Feist, og man burde begynne med Riftwar serien (seriene handler om det samme, fra to forskjellige synspunkt). Jeg har som sagt ikke lest de enda, men kan godt gi deg en tilbakemelding når jeg har kommet igjennom første boken, blir vel iløpet av et par uker. nope, har ikke funnet dem på norsk enda Tror ikke de er oversatt til norsk, men de er ikke vanskelig skrevet altså. Har ei venninne som ikke leser noe særlig på engelsk, men hun pløyde igjennom alle tre på litt over en uke!
Shade Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Jeg har lest tre av Eragon bøkene, historien er bra men de kunne vært skrevet bedre Gleder meg alikevel til den fjerde. Jeg har også lest Riftwars, på norsk riktignok(er ikke så glad i å lese på engelsk), Og jeg likte de. Vanskelig å forklare hva de handler om uten å gi vekk for mye av handlingen.. Hvis du liker å lese på engelsk ville jeg tatt en titt på Katharine Kerr`s bøker: http://www.deverry.com/deverrybib.html Men skal du først begynne på fantasy anbefaler jeg Tidshjulet serien. Det er noe av det beste jeg har lest, både blant fantasy og annet!
Gjest Airi Chikako Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 (endret) The Deed of Paksebarrion av Elizabeth Moon er en veldig fin innføring. Lettlest, spennende fra side 1 og veldig gjennomført. De er oversatt til norsk, men oversettelsen er ikke i salg lenger. Det kan lønne seg å lete på bibliotek, ellers får du den engelske trilogien på Outland. Endret 1. april 2010 av Airi Chikako
Twink Skrevet 1. april 2010 #9 Skrevet 1. april 2010 Anne Rice er ikke enkel å komme inn i (jeg stoppet ved første boken, og gadd ikke å lese den ferdig en gang), og Tolkien bøkene er en lidelse. Hver sin smak. Jeg synes Tolkien er veldig bra, og ikke bare på grunn av hypen, leste de lenge før filmene kom. Anne Rice er annerledes, litt mer tunglest, men jeg liker skrivestilen hennes veldig godt. Ikke fullt så mye action akkurat, så om man er ute etter det ville jeg nok anbefalt andre bøker.
Shade Skrevet 1. april 2010 #10 Skrevet 1. april 2010 The Deed of Paksebarrion av Elizabeth Moon er en veldig fin innføring. Lettlest, spennende fra side 1 og veldig gjennomført Den liker jeg og Leste den på norsk riktignok.. Men finner den ikke igjen så det er mulig jeg kryper til korset og kjøper den på engelsk (liker å lese bøker på nytt. Maaaaange ganger..) Glemte Dragonlance serien, her er en link til den norske versjonen av den første i serien: http://www.libris.no/melbu/index.php?p=display.book&id=20997
Shade Skrevet 1. april 2010 #11 Skrevet 1. april 2010 Hver sin smak. Jeg synes Tolkien er veldig bra, og ikke bare på grunn av hypen, leste de lenge før filmene kom. Anne Rice er annerledes, litt mer tunglest, men jeg liker skrivestilen hennes veldig godt. Ikke fullt så mye action akkurat, så om man er ute etter det ville jeg nok anbefalt andre bøker. Jeg fikk Tolkien lest for meg på sengekanten flere ganger siden jeg var liten og likte de veldig godt da. Men når jeg prøvde å lese Ringenes Herre selv i 18 års alderen syntes jeg den var veldig "tung og gammel". Men som du sier, det er en smakssak
Elensire Skrevet 1. april 2010 #12 Skrevet 1. april 2010 slik jeg har opplevd det så er det meste av god fantasy ikke oversatt til norsk (med unntak selvsagt). Jeg er veldig glad i Anne Rice sine bøker, og jeg ELSKER Terry Brooks sine bøker...spesielt bøkene i shannara serien. disse er oversatt til norsk og, men ekstremt dårlig. var slik at de ikke hadde brydd seg med ordene og settningsoppbyggingen. så jeg kunne lese hva som hadde stått på engelsk, men det var ubegripelig på norsk.
RedFox81 Skrevet 1. april 2010 #13 Skrevet 1. april 2010 Jeg husker jeg bare elsket Dragonriders of Pern serie, skrevet av Anne McCaffrey. Da var jeg nok 15-17 år gammel, men jeg husker de bøkene enda, ganske lett-leselige, fantasifulle og veldig fengslende.
Knøttet Skrevet 1. april 2010 #14 Skrevet 1. april 2010 The vampire Chronicles bøkene (de tre-fire først er best, men de resterende er også bra) Wheel of time (også best i begynnelsen, blir litt langdryg utover serien) The Hobbit Lord of the rings Hm ... tror jeg vet om flere, men kommer ikke på nå ...
Shade Skrevet 1. april 2010 #15 Skrevet 1. april 2010 Såpass ja! Jeg har lest Shannara seriene men de sluttet jo å oversette de midt i en av de Har lurt på hva som skjedde videre Jeg vet jo egentlig at man har det beste utvalget når man leser på engelsk, det er bare så irriterende å gå glipp av betydninger her og der fordi man ikke er helt stødig..
Twink Skrevet 1. april 2010 #16 Skrevet 1. april 2010 Jeg fikk Tolkien lest for meg på sengekanten flere ganger siden jeg var liten og likte de veldig godt da. Men når jeg prøvde å lese Ringenes Herre selv i 18 års alderen syntes jeg den var veldig "tung og gammel". Men som du sier, det er en smakssak Ja, man merker på språket at den ikke ble skrevet etter årtusenskiftet for å si det sånn... :gjeiper: Men mener å huske at jeg leste ett eller annet sted, at i de nyeste utgavene har språket blitt en del modernisert? Det kan ihvertfall hjelpe på litt på leseropplevelsen om man ikke liker så godt det litt gamle og tunge. Er derfor jeg synes det er greit å lese hobbiten først, den har samme type språk, men handlingen glir litt lettere enn den gjør i LOTR, og så kan man heller vurdere etter den om man orker å gyve løs på hele trilogien etterpå. Jeg bruker vanligvis ikke mange dagene på å lese 1000 sider hvis jeg er hekta, men må innrømme at jeg bruker lengre tid på LOTR enn på bøker skrevet litt mer moderne. Om man eventuellt skulle ende opp med å ikke synes noe om LOTR, er det ingen skam å snu ihvertfall, det er nok mange som har pøvd seg men aldri kommet seg igjennom der...
Twink Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 slik jeg har opplevd det så er det meste av god fantasy ikke oversatt til norsk (med unntak selvsagt). Jeg er veldig glad i Anne Rice sine bøker, og jeg ELSKER Terry Brooks sine bøker...spesielt bøkene i shannara serien. disse er oversatt til norsk og, men ekstremt dårlig. var slik at de ikke hadde brydd seg med ordene og settningsoppbyggingen. så jeg kunne lese hva som hadde stått på engelsk, men det var ubegripelig på norsk. Jeg har et lite inntrykk av at veldig mye av det som ikke er helt mainstream blir ganske dårlig oversatt. Jeg leser derfor det meste av bøkene på engelsk, for å unngå dårlige oversettelser. Leste istad en diskusjon om oversettelsen av Sookie Stackhouse bøkene, nå er jo som sagt ikke de sånn superbra skrevet i seg selv, men der er visst den norske oversettelsen veldig dårlig. Som eksempler var det noe Sookie ikke hadde gjort siden Ålesund brant, hun drikker Toro rett i koppen og leser Se og Hør... I Louisiana... :gjeiper:
Elensire Skrevet 1. april 2010 #18 Skrevet 1. april 2010 Såpass ja! Jeg har lest Shannara seriene men de sluttet jo å oversette de midt i en av de Har lurt på hva som skjedde videre Jeg vet jo egentlig at man har det beste utvalget når man leser på engelsk, det er bare så irriterende å gå glipp av betydninger her og der fordi man ikke er helt stødig.. Skjønner hva du mener! utrolig irriterende når de gjør slikt. simpelten elsker de bøkene, og har vel lest de fleste tre fire ganger. Men du kan jo prøve deg på de på engelsk. les gjerne de du alt har lest, så kommer du inn i språket. Terry Brooks skriver veldig enkelt og lettlest engelsk, så tror ikke du skulle ha for store problemer. spes ikke hvis du starter med de du alt har lest, da vet du jo sånn noenlunde hvordan storyen går Er ikke noe å vegre seg for, er bare å prøve!
Shade Skrevet 1. april 2010 #19 Skrevet 1. april 2010 Herregud!!! Snakk om å ødelegge stemningen! Men ja, jeg merket det når de byttet oversettere midt i tidshjulet serien. Det vår et par "feil" der så jeg burde virkelig øve meg på å lese engelsk. Og det er enda ikke bestemt om de skal oversette den siste boken i serien..
Shade Skrevet 1. april 2010 #20 Skrevet 1. april 2010 Skjønner hva du mener! utrolig irriterende når de gjør slikt. simpelten elsker de bøkene, og har vel lest de fleste tre fire ganger. Men du kan jo prøve deg på de på engelsk. les gjerne de du alt har lest, så kommer du inn i språket. Terry Brooks skriver veldig enkelt og lettlest engelsk, så tror ikke du skulle ha for store problemer. spes ikke hvis du starter med de du alt har lest, da vet du jo sånn noenlunde hvordan storyen går Er ikke noe å vegre seg for, er bare å prøve! Hehe, jeg er overbevist Tror jeg skal sette av litt penger til å kjøpe inn The Deed of Paksebarrion på engelsk, lenge siden jeg har lest de og jeg har lett etter de en stund på norsk uten å finne de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå