Gjest Anna Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Jeg har ei jente på 2 og et halvt som nettopp har arva en trehjulsykkel. Dette er selvfølgelig stas, men hun får ikke til å tråkke rundt ennå. Tror ikke hun skjønner helt hvordan hun skal gjøre det. De har jo massevis av trehjulsykler i barnehagen hvor hun går så hun har jo fått prøvd mye der. Når hun ikke får det til så blir det jo ikke noe gøy for henne, og da ender det ofte med at hun ikke vil "sykle" på den. Det blir rett og slett kjedelig, noe som er forståelig. Jeg har prøvd å legge meg litt borti og hjelpe henne litt, men det har ikke blitt så godt mottatt.. Ser jo at mange barn på hennes alder mestrer syklingen som bare det, og da vil jeg gjerne hjelpe henne litt på vei. Vil jo at hun skal synes det er kjekt å sykle, og ikke ende opp sånn som meg (jeg klarte ikke å sykle før jeg var minst 8). Så hva kan jeg gjøre for å få henne mer motivert? Vet at endel har trehjulsykkelen inne i begynnelsen slik at den er lett tilgjengelig, men vi bor i blokk hvor dette er uaktuelt. Det er også vanskelig å sykle utenfor her vi bor pga bakker, så vi må gå noen hundre meter for å komme til et sted det er noenlunde flatt og vi kan sykle. Så det som ofte skjer er at vi bærer med oss sykkelen, og den blir nesten ikke brukt.. Må vi bare vente på at hun klarer det på egenhånd eller har dere noen tips som jeg kan teste ut?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Hva med å knytte et solid tau i sykkelen og dra henne litt på den? Da vil jo pedalene gå rundt av seg selv mens hun bare hviler føttene på dem, og etter hvert vil hun kanskje trå mer og mer selv? Tauet kan også brukes til å holde igjen når hun "sykler" i nedoverbakke. Men husk å sørge for at tauet er solid, at det er godt festet og at du ikke mister taket!
Thomasine Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Min 2-åring har også trehjulsykler i barnehagen, men de har han ikke fått øvd seg særlig mye på enda...for mye snø i bhg. Vent til snøen forsvinner så skal du se at hun blir fristet av de eldre barna i bhg... Det skal jeg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Det kommer nok i løpet av sommeren. De fleste barn er rundt tre år før de har knekt koden for å trå på sykkelen. Det er ikke så veldig mye annet å gjøre enn å bare la henne prøve å leke med den.
Rosalie Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 La det komme i barnets eget tempo. Selv nektet jeg å sitte oppå sykkelen ganske lenge, så jeg gikk bare rundt og leide på den. Også innendørs.
Hedda-78 Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 hm, jeg skjønner at vi har kjøpt trehjulsykkel litt vel tidlig til vår. Han er 1,5 år, og rekker ikke ned til pedalene. Vi har fin terrasse å sykle på, men det hjelper jo ikke...
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Må vi bare vente på at hun klarer det på egenhånd eller har dere noen tips som jeg kan teste ut? Vi lot barna finne ut av det selv. Vi festet en stang bak på trehjulssykkelen, og dyttet den mens de satt på (snillere mot ryggen enn dytting uten stang). Da gikk pedalene rundt, og de skjønte ganske raskt at de måtte tråkke for å få fart. Stangen ble også kjekk når de ble slitne av å tråkke på litt lengre turer, og behøvde litt ekstra hjelp for å komme hjem... Men litt off-topic: nå sitter jeg her og forteller hvordan vi gjorde det med trehjulssykkel for våre barn, akkurat som om det var i går de lærte å sykle på trehjulssykkel. Men fakta er at for bare noen få minutter siden, var jeg ute med eldstemann og lærte ham å håndtere sin nyinnkjøpte moped, og har akkurat sett ham ta sin første prøvetur på motorisert kjøretøy... Det er en temmelig absurd følelse akkurat nå!
kamela Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 Ikke mas med syklingen, det kommer etterhvert når hun får ta det i eget tempo
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 (endret) Jeg har ei jente på 2 og et halvt Ser jo at mange barn på hennes alder mestrer syklingen som bare det, og da vil jeg gjerne hjelpe henne litt på vei. Vil jo at hun skal synes det er kjekt å sykle. Hun er bare 2,5 år. Hvorfor må hun sykle bare fordi alle andre gjør det? La henne vite hvor sykkelen står. Hun ser i barnehagen at andre sykler. La henne få lov til å utvikle seg i sitt eget tempo uten at noen står og pusher henne til å gjøre noe hun tydelig ikke ønsker ennå. Endret 4. april 2010 av gjestdeluxe
MarianneE Skrevet 4. april 2010 #10 Skrevet 4. april 2010 La henne få undersøke sykkelen selv litt, få sitte på den og kanskje sparke fra med beina? Jentungen vår fikk trehjulsykkel til 2 årsdagen og det var stor stas! Men, det er ikke før nå hun har skjønt den. Det med og binde et tau rundt den og dra henne er og lurt, Men, la henne ta det i sitt eget tempo. Den kommer da kjapt nok den dagen hun setter utfor en bakke og du må springe beina av deg etter henne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå