Gjest vilflytte Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Har så veldig lyst å flytte til et annet sted på landet. Ikke for å komme langt unna barnefaren, men fordi jeg synes det er finere ved havet. Barnefaren bor faktisk per idag i nærheten av oss, men har egentlig lyst å bo på hjemmestedet sitt. Hvis jeg kunne klare å flytte nærmere hjemmestedet hans (ved havet) kunne han også endelig flytte hjem. Hvordan er loven nå for øyeblikket? Før kunne mor flytte langt unna han, men er det fortsatt sånn?
Pinkee Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Hvis du og barnefaren er enige om flyttinga, så er det ingen andre som har noe med det. Er tross alt dere som er foreldre til ungene, og bestemmer over dem fram til 18. Er først når det oppstår uenighet at lov-verket skal brukes. Så snakk med han du, og hør hva han mener
Gjest ts Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 mEN HVA SIER LOVVERKET? Hvis jeg ikke finner noe hus el jobb i nærheten av hans hjemmetsted, 0og jeg må flytte langt unna han, hva sier loven?
pivo Skrevet 2. april 2010 #4 Skrevet 2. april 2010 Den nye loven du tenker på, er ikke tatt i bruk enda. Det vil si at mor eller far, kan flytte hvor de vil, innen for Norges grenser. Men er du i tvil, snakk med enten barnevernet, eller familierådgivningskontoret. De kan gi deg svar
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 Det har kommet så mange signaler fra politikere de siste årene mht flytting og fars deltagelse i barnas oppvekst at jeg ville vært litt forsiktig mht å provosere domstolene for mye ved å flytte langt. Til og med enkelt psykologer og andre som er rådgivere i rettsaker som omhandler dette har nå antydet at flytting over "lange avstander" er skadelig for en del barn. Du KAN med andre ord risikere en omgjøring av omsorsløsningen, så det beste ville utvilsomt vært å bli enig med barnefar FØR dere velger å flytte (og ha det skriftlig).
Gjest Vaarsang Skrevet 2. april 2010 #6 Skrevet 2. april 2010 Interessant. Følgende problemstilling: Hvis jeg som mann får barn kan jeg ikke flytte til f.eks Sveits? Eller for å presisere det: Jeg kan ikke ta med barna til Sveits uten mors samtykke?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2010 #7 Skrevet 2. april 2010 Interessant. Følgende problemstilling: Hvis jeg som mann får barn kan jeg ikke flytte til f.eks Sveits? Eller for å presisere det: Jeg kan ikke ta med barna til Sveits uten mors samtykke? Det er riktig. En far kan ikke ta med barna til Sveits uten mors samtykke. En mor kan ikke ta med barna til Sveits uten fars samtykke. Foreldrene er mao likstilt som bostedsforelder og samværsforelder (les en far som bostedsforelder lever med de samme begrensningene som en mor som er bostedforelder).
Gjest Vaarsang Skrevet 2. april 2010 #8 Skrevet 2. april 2010 Følgende oppfølgingsspørsmål: Antar at staten ikke kan nekte mor/far å flytte til Sveits. Hvis barnet er f.eks 3 måneder, får far omsorgsretten da? Dette er selvsagt helt hypotetisk.
liv Skrevet 2. april 2010 #9 Skrevet 2. april 2010 Loven sier at du kan flytte hvor du vil innenlands med barnet om du er bostedsforelder. Bor du sammen med barnefar så må barnefar godkjenne at du flytter felles barn ut av felles bolig. Men det er kun ved første flytting.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2010 #10 Skrevet 2. april 2010 Følgende oppfølgingsspørsmål: Antar at staten ikke kan nekte mor/far å flytte til Sveits. Hvis barnet er f.eks 3 måneder, får far omsorgsretten da? Dette er selvsagt helt hypotetisk. Ja, - det kan skje. Domstolen skal avgi en dom basert på premissene om "barnets beste". Om domstolene mener at det er barnets beste å bo hos far selv om det bare er 3 månder, så blir barnet boende i Norge. En annen ting som har innvirkning er om det er fare for at barnet blir boende, alternativt blir boende lenge i utlandet. Eksempler på dette er om en utenlandsk mor, f.eks. fra Thailand, ønsker å ta med seg barnet til Thailand på "ferie" alene etter samlivsbrudd. I slike tilfeller vil utreise som oftest ikke være lovlig. Det samme gjelder ofte om en norsk kvinne får en Sveitsisk kjæreste og ønsker å flytte ned til han sammen med barnet. I slike tilfeller vil barnets bostedsadresse bli overført til fars adresse.
Gjest undrer Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 hei, lurte på en annen ting. jeg og barne på 17mnd flytta ned til min familie noe far godkjente, er ca 6 mnd siden. 3 timer unna. vi vurderer nå å flytte noe lengre unna som utgjør reise på ca 4,5 t. kjøreavstand blir 10t. kan jeg gjøre dette selvom far protesterer? < barne har ikke annen tilknytting en min familie her nede. å det er ikke så vanittig mye. samt at jeg ikke får jobb her. om vi flytter opp dit planen er så får jeg jobb. samboer og barne vil gå i barnehage og ha en super svigerfamilie. dette vil jo ikke gå utover samværet på noen måte. iåmed avstand som allerede er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå