Gå til innhold

Gjeld i Statens Innkrevingssentral - Betale tilbake og få stud.lån?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fikk lån og stipend i Lånekassen for mange år siden (et år på vanlig vgs), men ble syk og grunnet div omstendigheter ble denne gjelden misligholdt og gikk til Statens Innkrevingssentral. Saken er nå foreldet så jeg kan ikkesøke om sletting pga sykdom. Jeg er nå i en situasjon der jeg er i gang med studier støttet av nav, men må studere mer og har mulighet for å komme inn på et "nåløye"-studie.

Har kontaktet innkrevingssentralen men de kan ikke gi noe klart svar om jeg vil kunne søke lån/stipend på lik linje med vanlige folk hvis jeg slette gjelden. Så lenge gjelden ligger hos dem har man ingen rettigheter hos L.kassen. Jeg vurderer å ta opp forbrukslån eller noe med lang nedbetalingstid for å få hele denne gjelden ut av verden slik at jeg kan søke vanlig lån i Lånekassen, men hvis jeg ikke får det uansett er det jo dumt å ta opp et nytt og dyrt lånfor å slette dette. Det eneste jeg vil er å fullføre studier slik at jeg kan jobbe og forsørge meg selv som alle andre.

Det jeg lurer på er om noen har vært i samme situasjon eller hørt om andre som har hatt gjeld i Innkrevinssentralen, men som har betalt tilbake dette og fått innvilget vanlig studielån fra Lånekassen? Eller tar jeg opp nytt lån "forgjeves" i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her, altså jeg får ikke mer støtte fra Nav, det kom kanskje ikke klart frem.

Skrevet

Dette sier Statens Lånekasse selv om saken (klippet herfra)

Nytt stipend eller lån etter mislighold

Dersom du har misligholdt lånet ditt og søker nytt lån eller stipend, vil Lånekassen vurdere nøye om du kan få støtte til ny utdanning.

Ved grovt mislighold vil du normalt ikke få støtte til ny utdanning.

I andre tilfeller må du enten innbetale beløpet du ligger på etterskudd med eller dokumentere rett til betalingsutsettelse for hele misligholdsperioden, før du kan få ny støtte.

Det ser ut som du vil få problemer med dette uavhengig av om du betaler ned gjelden i Statens Innkrevingssentral.

Hvor langt er studiet du vil inn på da? Hvor lenge må du gå på studielån for å klare det? Finnes det en annen måte du kan finansiere studiet på?

Har du en GOD forklaring på hvorfor gjelden din gikk til innkrevingssentralen? Du behøver ikke skrive den her, men du bør ha en god forklaring til lånekassa, og en troverdig vurdering av hvorfor du ikke kommer til å gjøre det om du får lån igjen nå.

Jeg har problemer med å forstå hvordan det er mulig å misligholde gjelden på en slik måte at den går til innkrevingssentralen. Det finnes knapt et lån i landet som har så mange unntak, muligheter for avdragsfrihet og rentebegrensning ved lave inntekter osv. som lånekassa....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lånet misligholdt av diverse grunner. Jeg betalte tilbake med avdrag hver måned.

En tid etter lånet var fullt tilbakebetalt så begynte jeg å studere igjen. Søkte så lån på nytt, og fikk det.

Hadde ingen annen gjeld, og jeg måtte heller ikke komme med noen grunn til at lånet ble misligholdt i utgangspunktet.

Gjest Glør
Skrevet (endret)

Jeg har problemer med å forstå hvordan det er mulig å misligholde gjelden på en slik måte at den går til innkrevingssentralen. Det finnes knapt et lån i landet som har så mange unntak, muligheter for avdragsfrihet og rentebegrensning ved lave inntekter osv. som lånekassa....

Den vanligste grunnen er vel ulike grader av psykiske problemer. Det hjelper ikke hvor gode rettigheter man har, dersom man ikke er psykisk eller fysisk i stand til å ta tak i slike ting, desverre.

Jeg har tatt opp dette med muligheter for ny støtte med folk som jobber med gjeld, og har fått inntrykk av at dette er en ganske enkel og grei sak, så lenge man innfrir den misligholdte delen. Mulig Lånekassen bare skriver det slik fordi de vil ta noen forbehold, men jeg aldri hørt at dette skal være ett problem så lenge man gjør opp den gamle gjelden.

Endret av Glør
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er litt vanskelig å forholde seg til opplysninger som oppgis fra Lånekassen, fordi så lenge gjelden er hos Innkrevingssentralen gjelder andre rgler.

Til deg som betalte tilbake og studerte videre: var lånet ditt gått til Innkrevingssentralen eller var det hos Lånekassen fremdeles? Det er jo selvsagt mye verre at det er hos I.sentralen, for da mister man alle rettigheter til rentefritak, ettergivelse o.l.

Til Glør: Gjelder dette folk som har hatt gjelden sin i Innkrevinssentalen også? Det er det jeg lurer veldig på om hvor mye det har å si at lånet er "såpass" misligholdt over så lang tid. Jeg kn jo dokumentere hvorfor, men det er for sent å komme med dokumenatsjonen, fordi saken er foreldet. (Alvorlig sykdom). Hvis du vet om folk som har vært i samme situasjon og betalt til I.sentralen og likevel fått vanlig lån/stipend etterpå vil dte jo si at det er lys i tunellen for meg også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Anonym 12:48 her, det var hos havnet hos statens innkrevingssentral ja. Det var der i ca 1,5år før jeg begynte å betale tilbake på det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, tusen takk. Mitt har vært der lengre da, men ikke sikkert det har noe å si... Må bare finne ut hvordan jeg skal betale tilbake, har jo ikke akkurat så god tid da studiet starter til høsten. Forbrukslån med lang nedbetalingstid?

Gjest Glør
Skrevet

Til Glør: Gjelder dette folk som har hatt gjelden sin i Innkrevinssentalen også? Det er det jeg lurer veldig på om hvor mye det har å si at lånet er "såpass" misligholdt over så lang tid.

Ja, mener når det har kommet til SI. Har blant annet tatt opp dette med både SI og lokal namsmann, og fikk inntrykk av at dette pleier å gå greit. Det som skjer i praksis er at du betaler inn den delen av lånet som er misligholdt til SI, og så søker om å få tilbakeført lånet til Lånekassen, og skal du kunne nedbetale resten direkte til Lånekassen, og kunne søke om stønad til utdanning. Har ikke prøvd dette selv altså, bare forhørt meg om hvilke muligheter som finnes, og fått beskjed om at i teorien skal dette være fullt mulig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, mener når det har kommet til SI. Har blant annet tatt opp dette med både SI og lokal namsmann, og fikk inntrykk av at dette pleier å gå greit. Det som skjer i praksis er at du betaler inn den delen av lånet som er misligholdt til SI, og så søker om å få tilbakeført lånet til Lånekassen, og skal du kunne nedbetale resten direkte til Lånekassen, og kunne søke om stønad til utdanning. Har ikke prøvd dette selv altså, bare forhørt meg om hvilke muligheter som finnes, og fått beskjed om at i teorien skal dette være fullt mulig.

Men det gjelder ikke de som har fått overført lånet sitt på permanent basis til SI.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men det gjelder ikke de som har fått overført lånet sitt på permanent basis til SI.

TS her, mitt er jo på permanent basis hos SI. Vil det si at jeg da ikke får studlån hos Lånekassen hvis jeg betaler tilbake? Vet du mer om dette?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Anymon 12.48 her igjen. Mener at mitt lån var overført på permanent basis. Lånekassen brukte 10uker på å behandle min søknad, antagelig så lenge pga tidligere misslighold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen tusen takk for svar. Det er bra, da høres det ut som det er lit mer håp for fremtiden min enn jeg fryktet. Sendte du med noen ekstra papirer når du søkte om vanlig studielån igjen, fx noe fra legen eller forklaring på misligholdet e.l.?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For meg var det ikke sykdom som var grunnen til at det ble missligholdt. Det var andre grunner, som jeg ikke vil gå inn på her.

Da jeg begynte å betale tilbake til statens innkrevingssentral hadde jeg egentlig fått forfall på hele beløpet, men fikk forklart og ordnet en nedbetalingsplan.

Da jeg søkte på lån på nytt igjen så sendte jeg ikke med noen dokumentasjon, bare fyllte ut en nettsøknad.

Vil ikke bli for detaljert her med tanke på at jeg kan bli gjenkjent. Skulle gjerne sendt en pm, men det blir litt vanskelig når vi begge er anonym :P

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen. Hehe, ja, det er greit å være anonym av og til.. Altså, jeg trenger ikke mer info egentlig, det høres ut som du var i ganske lik situasjon som meg, bare at mitt lån har vært hos Innkrevsentralen en del lengre. Så hvis ikke det har noe å si høres dt lovende ut å få vanlig studlån hvis jeg betaler tilbake hele beløpet. Kanskje jeg stiller sterkere også hvis jeg sender med dokumentasjon og sån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...