Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er slik:

I kveld 01:00 ringte det noen fra et nummer jeg ikke kjente, og pga telefonskrekk lot jeg være å svare. I stedet fikk jeg venninna mi til å ringe opp for å sjekke hvem det var. Det viste seg å være en dame, mellom 30 og 50 år ut fra stemmen å dømme, som ville ha kontakt med en ved navn S. Venninna mi ble litt forvirra da hun ikke kunne komme på at noen i min/vår krets heter det. Hun spurte hva dama som ringte het, men det ville hun ikke fortelle. Deretter spurte dama om det var C, dattera til S, hun snakka med. Det var det jo selvsagt ikke, men jeg hørte hva hun sa, og ettersom det er meg, så ba jeg venninna mi si at jeg ville ringe dama opp igjen straks.

Allerede her ble jeg i grunn ganske skeptisk, ettersom det ikke er helt normalt at folk ringer på det tidspunktet og oppfører seg slik. Jeg lurte på om det kunne ha skjedd pappa noe, så jeg ringte opp.

Dama tok telefonen, og allerede ved første ord oppfatta jeg henne ganske krass og aggressiv. Jeg spurte hvem jeg snakka med, men igjen ville hun ikke si hvem hun var. Jeg spurte hvorfor hun hadde ringt meg, og igjen fikk jeg beskjed om at hun ville ha tak i pappa. Jeg sa hun kunne forsøke å ringe han selv, men da sa hun at hun hadde forsøkt, men fikk ikke noe svar, så nå lurte hun på om det var fordi han ikke ville prate med henne. Ettersom jeg ble mer og mer skeptisk til denne personen, så ba jeg igjen om navn og sa jeg ikke kunne be han ringe noen jeg ikke visste hva het. Hun svarte at jeg bare kunne gi han nummeret hennes, for det ville han kjenne igjen. Jeg spurte så hvordan de kjente hverandre, men det ville hun heller ikke svare på. Samtalen ble avslutta med et ganske bryskt "bare gi han beskjed om å ringe meg", før hun la på.

Mine umiddelbare tanker var at her er det ganske store ugler i mosen. For det første er dette en dame som ikke vil si noe om seg selv, noe jeg synes er uhyre merkelig. Men hun vet at jeg er dattera til S. Nummeret mitt kan hu sikkert ha finni i telefonkatalogen, men slektsskapet står jo ingen plass, så det må hu ha fått høre fra han selv eller noen som kjenner familien. Det at hun heller ikke ville gå inn på hvordan hun kjente pappa, synes jeg er rart. Hadde det vært gjennom f.eks jobb, så hadde jo ikke det vært noe problem å si. Jeg er veldig frista til å tro at dette er en eller annen forsmådd kvinne, det er i alle fall det jeg objektivt ville gjetta på. Men nå har det seg jo slikt at pappa er gift, og har vært gift med samme kvinne i flere år (ikke mamma), så sånn sett er det ikke logisk. Med mindre pappa har gjort noe han ikke burde... Men hvem vil vel tro sånt om sine foreldre? Forøvrig så bor jeg ikke sammen med pappa, og har ikke gjort det på 10 år (han flytta ut da jeg var 16). Det kunne virka som at dama på telefon trodde jeg var i umiddelbar nærhet til han eller hadde hyppig kontakt med han.

Er det bare meg som blir slått av tanken om at det er noen fæle ugler her? Og ikke minst, hvor desperat er ikke dama på å få fatt i pappa når hu ringer meg på natta og ganske så strengt ber meg om å be pappa ringe henne? Jeg sliter veldig med hva jeg skal gjøre, om jeg skal si det til pappa eller bare la det gå. Det er vanskelig å skulle snakke med noen om dette som kjenner oss, derfor valgte jeg å søke råd på denne måten. Jeg har heller ikke noen spesielt god kontakt med pappa (type, vi prates kanskje én gang i måneden), så det er ikke noe jeg lett ville fortalt han/spurt han om. Thoughts anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest M_icka
Skrevet

Dette var mystisk, ja. Det virker som ei desperat dame siden hun ringer midt på natta. Det trenger ikke være at faren din har et forhold til henne, selv om det var det første som slo meg. Og hvis de har et forhold, så ville de vel hatt en avtale som gjorde det greit å treffes? Nei, det er nok ei som har sitet og drukket og funnet ut en eller annen grunn til å oppsøke ham, men hva det er, nei det er ikke godt å si.

Skrevet

Dette var mystisk, ja. Det virker som ei desperat dame siden hun ringer midt på natta. Det trenger ikke være at faren din har et forhold til henne, selv om det var det første som slo meg. Og hvis de har et forhold, så ville de vel hatt en avtale som gjorde det greit å treffes? Nei, det er nok ei som har sitet og drukket og funnet ut en eller annen grunn til å oppsøke ham, men hva det er, nei det er ikke godt å si.

Jeg tenkte at det kunne vært ei han hadde hatt et forhold til tidligere, som nå av en eller annen grunn ville ha kontakt med han igjen, og derfor ikke hadde en naturlig vei å gå for å få tak i han. (Ikke at pappa noen gang har slått meg som å være av den utro sorten. Men jeg tviler ikke på at det er mye barn ikke veit om foreldrene sine, og det er vel kanskje det som skremmer meg litt nå.)

Det slår meg uansett at det er tidspunktet som er cluet her, ettersom en venn, arbeidskollega, eventuelt en offentlig instans eller lignende, aldri i verden ville forsøkt å ringe på natta.

Angående alkohol så tenkte jeg også hun kanskje var noe berusa. Men ikke full på noen måte, det var klar og tydelig tale og hun virka sånn sett oppegående.

Gjest M_icka
Skrevet

Nei, det er nok ikke noen kollega eller noe formelt. Nå tenker jeg bare høyt her: basert på det du sier, kan det være ei han har 'ordna' med - og som han ikke vil ha noe med å gjøre.

Skrevet

Nei, det er nok ikke noen kollega eller noe formelt. Nå tenker jeg bare høyt her: basert på det du sier, kan det være ei han har 'ordna' med - og som han ikke vil ha noe med å gjøre.

De samme tankene har jeg, men jeg forsøker å ikke "jump to conclusion". Er ikke noe stas å tenke slikt om foreldrene sine, og heller ikke noe særlig å anta det verste uansett hvem det gjelder liksom. En liten kamp mellom fornuft og magefølelse altså.

Men har du noen tips om hvordan jeg burde gå fram? Ta det opp eller droppe det? Er kanskje ikke så lett å svare på når man ikke kjenner folka det gjelder, men om du har noen tanker så må du gjerne lufte dem. Jeg setter veldig pris på innspill.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sikker på du ikke har noen venninner eller familie som _vet_ du er våken så sent og tuller litt med deg? Det var jo 1 april kl 1 i natt også da..

Skrevet

Hei TS

Jeg skjønner at du lurer på hva denne oppringingen betyr, og det er det ingen her som kan svare på selvfølgelig. Det kan være en tilfeldighet, men det kan også være at faren har drevet med ting han ikke burde drive med - men som ikke har noe med deg å gjøre. Det finnes en haug av mulige betydninger som fantasien din kan konstruere.

Med mindre dette er noe som kommer til å gjenta seg og at du blir plaget av oppringinger foreslår jeg at du lar det ligge. Hvis dette har med faren din å gjøre, så er han en voksen mann som må ta ansvar for sitt eget liv - uansett om han eventuelt lever livet sitt på en måte du ikke liker. Hans liv er ikke ditt ansvar.

Hvis du begynner å rote opp i dette så risikerer du å sette igang ting som kan bli vanskelig for både deg selv og andre - særlig fordi du ikke vet noe om foranledningen til telefonoppringningen.

Hvis du først og fremst er nysgjerrig, så forsøk å legge lokk på nysgjerrigheten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sjekke nummeret hun gav deg i telefin katalog eller på 1881?

Merkelig dame. Jeg vile ikke ha gjort slik somdu gjorde. Altså bedt vennina ringe opp og greier. Ville bare droppa hele driten liksom..men det er meg det...

Skrevet

Du kan jo gi nr til faren din - evt møte han og se hvordan han reagerer:-)

Han kan jo ha hatt en flørt, foreldre er jo mennesker med feil dem også:)

Skrevet (endret)

Jeg ville gitt nummeret til faren min og bedt ham gi damemennesket klar beskjed om å ikke kontakte meg igjen på denne måten, og så ville jeg latt faren min ta seg av resten selv. Hvis faren din har gjort noe han ikke skulle så får han seg en oppvekker og synes sikkert det er dønn flaut at hun har gått gjennom datteren hans på denne måten, og kommer til å tenke gjennom hva han driver med (antakeligvis). Hvis han ikke har gjort noe galt så kommer han sikkert til å forklare for henne at man ikke gjør slikt. Han er voksen og du må nok bare la ham fikse "problemene" sine selv.

Og som noen andre her sa: husk at det er 1. april i dag.

Endret av Phaedra
Skrevet

Vel, denne damen hadde jo ingen opplysningsplikt overfor deg, og du velger jo selv om du vil gi han nummeret eller ikke. Din far er en voksen mann, han må ordne opp i dette selv.

Skrevet

Hei, trådstarter her.

Angående første april, så har det selvsagt slått meg. Men jeg har veldig vanskelig å tro at det er en spøk, da folk som kjenner oss godt nok til sånt, vet at vi ikke har så god kontakt. Ei heller er det noe særlig å spøke med sånn i utgangspunktet, synes jeg i alle fall.

Jeg har selvsagt sjekket opp nummeret hennes, men det finnes ikke i telefonkatalogen.

Anonymbruker: Da jeg ba venninna mi ringe opp visste jeg jo ikke hvem dette var. Jeg var heller i grunn ganske så sikker på at det var noen jeg kjente på en eller annen måte. Så, derfor ringte vi opp.

Havbris: Det er veldig fornuftig det du skriver, og jeg skulle virkelig ønske jeg lett kunne falle på den avgjørelsen om å bare legge lokk på det. Men det er som i mange andre tilfeller lettere sagt enn gjort. Mye fordi dette vil plage meg i lang tid framover. Det var en særdels uhyggelig telefonsamtale. Men på en annen side, jeg ønsker ikke å bli dratt inn i noe jeg ikke har noe med, men det har på en måte allerede skjedd fordi dama ringte meg. Jeg er også en dårlig løgner, og jeg skjuler følelsene mine dårlig, derfor skal det mye til for meg å klare å late som ingenting. Uansett, tusen takk for innspill. Som sagt veldig fornuftig det du skriver, jeg skal veie det tungt.

Phaedrea: Det er i den banen jeg har tenkt også, altså å si ifra til han og la han ordne opp. Jeg er bare redd for at det skal ødelegge enda mer mellom pappa og meg. Som sagt har vi ingen god kontakt, og om den i tillegg skal bli forpurra av mulige løgner fra hans side for å dekke over hva enn det er som har skjedd, så vet jeg ikke helt om kontakten vår vil tåle det. Tanken om oppvekking som du nevner, er i alle fall god. Å si det til han kan i alle fall sørge for at jeg ikke blir blandet mer inn. Takk til deg også for innspill.

Grace: Nei, hun hadde selvsagt ingen opplysningsplikt, annet enn at når man ringer folk er det vanlig å oppgi navn. Og ikke minst å ringe til folkelige timer. Jeg sover vanligvis på den tiden, og det hadde ikke vært noe særlig å bli vekket av en sinna dame. Man må jo kunne forvente litt vanlig folkeskikk og oppførsel av folk.

Skrevet

Grace: Nei, hun hadde selvsagt ingen opplysningsplikt, annet enn at når man ringer folk er det vanlig å oppgi navn. Og ikke minst å ringe til folkelige timer. Jeg sover vanligvis på den tiden, og det hadde ikke vært noe særlig å bli vekket av en sinna dame. Man må jo kunne forvente litt vanlig folkeskikk og oppførsel av folk.

Selvsagt, men akkurat hva hun ville din far, det er jo mellom henne og han, det var jo han hun ville ha tak i....Og da har hun vel sine grunner, uansett måten det ble gjort på.

Jeg vil tippe hun ikke var helt ved sine full fem, som i påvirket av et eller annet, derav den sene oppringningen, og kanskje også humøret.

Det er jo bare å gi din far nummeret, og nevne tidspunkt og oppførsel for damen til din far, og se hvordan han reagerer på det.

Det behøver ikke være ugler i mosen, selv om oppførselen på damen var spesiell.

Skrevet

Selvsagt, men akkurat hva hun ville din far, det er jo mellom henne og han, det var jo han hun ville ha tak i....Og da har hun vel sine grunner, uansett måten det ble gjort på.

Jeg vil tippe hun ikke var helt ved sine full fem, som i påvirket av et eller annet, derav den sene oppringningen, og kanskje også humøret.

Det er jo bare å gi din far nummeret, og nevne tidspunkt og oppførsel for damen til din far, og se hvordan han reagerer på det.

Det behøver ikke være ugler i mosen, selv om oppførselen på damen var spesiell.

Det har du rett i. Jeg har bare lite forståelse for folk som oppfører seg på den måten. Uansett hva som er årsaken til at hun vil ha tak i han, så er ikke det en særlig god måte å gå fram på. Hun burde være såpass i stand til å se at hennes oppførsel lett vil bli oppfatta som frekk og særs spesiell. Det var kanskje en grunn til at han ikke svarte da hun forsøkte å ringe han direkte, og da er det ikke nødvendig å blande inn flere. Men, hennes dårlige oppførsel er et sidespor i grunn, og det er ikke nødvendig å gå inn på det nå. Takk for innspill.

Gjest Gjest
Skrevet

Du videreformidler bare beskjeden til din far, om at en dame ringte fra dette telefonnummeret til deg på natten. Ikke noe å lure på.

Skrevet

Du videreformidler bare beskjeden til din far, om at en dame ringte fra dette telefonnummeret til deg på natten. Ikke noe å lure på.

Haha, tuller du? Mener du helt oppriktig at det er ingenting å lure på i dette tilfellet? Fortell gjerne hvorfor altså, for denne skjønte jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Haha, tuller du? Mener du helt oppriktig at det er ingenting å lure på i dette tilfellet? Fortell gjerne hvorfor altså, for denne skjønte jeg ikke.

Jeg mente at du ikke skal lure på om du skal si noe eller ikke. For det er klart du skal fortelle at en dame har ringt midt på natten og lagt igjen en beskjed til han.

Skrevet

Illiya: Hehe, nei, han er ikke lærer. Skjønte hvor du tenkte deg med den.

Gjest: Ok, da misforsto jeg deg. Men uansett er jeg ikke helt enig med deg at det er ingenting å lure på. Om det er noe muffens her, så er det ikke ønskelig for meg å bli mer innblanda, og av den grunn hadde det vært best for meg å ikke si noe til han, og bare la han (forhåpentligvis) ordne opp på eget initiativ slik at jeg slipper å høre noe mer fra dama.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest: Ok, da misforsto jeg deg. Men uansett er jeg ikke helt enig med deg at det er ingenting å lure på. Om det er noe muffens her, så er det ikke ønskelig for meg å bli mer innblanda, og av den grunn hadde det vært best for meg å ikke si noe til han, og bare la han (forhåpentligvis) ordne opp på eget initiativ slik at jeg slipper å høre noe mer fra dama.

Ok, du er feig. Men det korrekte er å overbringe en beskjed. Jeg ville blitt ganske irritert dersom jeg ikke hadde fått en beskjed om at noen hadde ringt etter meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...