Gå til innhold

Begynne å sy..

Anbefalte innlegg

Gjest Malha
Skrevet

Jeg har tenkt til å begynne å sy. :) Litt enkle ting til å begynne med, slik som putetrekk og slikt. Men det jeg da lurer på er om det jeg må ha noe mal eller om jeg bare kan måle slike ting selv? Veldig nybegynner kan man si. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du skal sy, f.eks finnes det jo mange varianter av åpningen i et putetrekk, med/uten knapper, bretteklaff inni puta, glidelås osv. De fleste puter har også standardmål, så det er jo en del mål som går igjen, f.eks 30*30.

Husk å legge på litt sømmonn i tillegg til den faktiske lengden av det du skal sy :)

Gjest Arhirwen
Skrevet

Ville nok anbefalt å starte med mønster. Det er fort å gjøre/tenke feil om man ikke har mønster og oppskrift som man kan følge.

Ta deg en tur innom for eks. Stoff og Stil (sjekk på nettet hvor de har butikker). Der får du tak i alt du trenger av mønster og stoff. :)

Lykke til! :happy:

Gjest Malha
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg får stikke innom en slik butikk etter påsken og kikke litt og se hva jeg finner ut :)

Men igjen, takk for svar :)

Skrevet

Kom gjerne med oppdateringer på hvordan det går, og hvordan du endte opp med å gøre det. Jeg skal nemlig også i gang å sy putetrekk om ikke så altfor lenge, sist gang jeg sydde noe var i kunst & håndverkstimene på skolen... :sjenert:

Gjest Malha
Skrevet

hehe, jeg er der litt selv. Men skal prøve å legge inn en oppdatering etter påsken. :)

Skrevet

Sykroken har også et fint forum for de osm vil lære og sy :)

Skrevet

Biblioteket har også fine bøker for nybegynnere. Her får du nyttige tips om teknikker og utstyr, samt noen grunnleggende mønster til f.eks putetrekk eller hvordan å legge opp bukser (alt etter hva slags bok du finner)

Jeg vil anbefale deg å lage en prøvemodell før du klipper i det fine stoffet. Bruk et gammelt laken el.l. og sy i det. Når du er fornøyd med resultatet kan du sprette opp denne og bruke som mønster. Har du først et bra grunnmønster kan det varieres i det uendelige.

Lykke til!

Gjest Malha
Skrevet

Da skal jeg snart på ikea og kjøpe litt stoff på tilbud. Tenker jeg prøver meg litt frem først på billige ting. hehe Takk for alle tips :)

Skrevet

Ikeastoffet er fint å lage puter, dynetrekk og sånt av men egner seg ikke veldig godt til klær da

Skrevet

Det er viktig å passe på trådretningen i stoffet, ellers kan arbeidet vri seg stygt etter vask.

Husk også på at stoffer krymper ulikt (dette står ofte oppgitt på tøyrullen når du kjøper. Jeg har vært borti alt fra 3% til 20%), så vask og tørk alt stoff før du syr noe av det.

Å sy er ikke noe hokus-pokus. Vær litt nøye og prøv deg på enklere ting, som det står over her, så er du fort over på enkle barnekjoler og andre ting.

Kos deg :jepp:

Gjest Malha
Skrevet

Trådretning var noe nytt, skal huske på det! :)

Skrevet

Hmm. Syinga må nok bli satt på vent. Da symaskinen min ikke ville sy allikevel. :/ jaja, får ta det som ett tegn. hehe Men takk for råd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...