Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytt gjerne denne om den er feilplassert.

Følgende scenario: X og Y eier hvert sitt gårdsbruk med bo- og driveplikt. Hva om disse gifter seg? Kan en da søke om fritak? Sammenslåing? Nysgjerrig på mulige løsninger, og kommunen var ikke behjelpelige..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

En av de kan låne bort det ene gårdbruket til meg og sambo som begge lengter etter å komme oss ut av sentrumsleiligheten vår og tilbake til et godt gammelt gårdbruk :goodbye:

Skrevet

Den eine kan sjølvsagt søke fritak, men kor vidt kommunen vil seie ja til dette kjem nok an på både størrelse på bruket, om det er for ei kort periode, om det fortsatt vil vere drift osv. Eg trur ikkje det er så sannsynleg å få permanent fritak, iallfall, men som sagt, det kjem nok litt an på størrelsen.

Er det aktuelt å leige ut huset, for å oppfylle boplikta? Er begge bruka i samme kommune?

Skrevet

Kommunen gir kun fritak i fem år til (utdanning), ikke etter dette. Boplikten må oppfylles av eier, evt. av barn (noe dette paret ikke har enda, så det sier seg selv at det er iallefall 20 år til evt barn vil kunne bo der...). Gårdsbrukene ligger side om side, men har aldri "hatt noe med hverandre å gjøre" før.

De skal leie ut husene på ene bruket etter planen, men tricky hvis de fremdeles ikke oppfyller boplikten.. Som kjærester har dette gått fint, da X har hatt adresse på sin gård, mens Y har hatt adresse på sin gård. Som gifte (gifter seg i juli), så ønsker de jo felles adresse...

Skrevet

Det blir jo berre synsing uansett her, for det er til sjuande og sist kommunen som avgjer uansett. Eg ville bedt kommunen om eit møte, for å kome fram til eventuelle løysingar. Av og til er boplikta ein dum ting, av og til ein fin ting... Om dei vil drive begge gardsbruka, burde det vere greit å leige ut det eine huset... Be landbrukssjefen om eit møte, og hør kva han kan skissere.

Skrevet

Er det mulig å slå sammen eiendommene? Slik at det ender med en stor gård istedet for to litt mindre gårder?

Gjest Glør
Skrevet

Er det mulig å slå sammen eiendommene? Slik at det ender med en stor gård istedet for to litt mindre gårder?

Det bør man være litt forsiktig med. Jeg kjenner ett par som fikk problemer fordi de slo sammen to eiendommer som lå inntil hverandre, og da de skulle skilles igjen fikk de ikke lov av kommunen å dele dem igjen. Og siden ingen av dem hadde økonomisk mulighet til å kjøpe ut den andre av en så stor eiendom endte det med at ingen av dem kunne beholde den. Kjipt, når det er snakk om eiendommer man har sterk tilknytning til.

Skrevet

Jeg kjenner et ektepar som driver to gårder. Hun "bor" på den ene

gården, han på den andre. Ektefeller, men forskjellige adresser.

Samme kommune, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...