Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Har et lammelår i frysen. Hvor lang tid i forveien skal det tas ut av frysen? Må den stå lenge med hvitløk, krydder o.l. før den havner i ovnen, eller kan det gå fort?
andemor Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har en gang tatt den nesten med en gang ut av fryseren og i ovnen. Bare ikke hatt ovnen på det varmeste med det samme. Mener jeg krydret den og hadde den i ovnen på ca 150 (mulig det var mindre) grader til den var såpass tint at jeg fikk steketermometeret nedi. Og så satte jeg opp til 200 grader. Og det ble en god og saftig stek det!
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har aldri skjønt dette med lammelårkrydringen. Jeg er veldig glad i lammekjøtt, det er ikke det, men hvorfor bare krydre og la stå en time eller to før det stekes? Da rekker jo ikke krydderet trekke ned i kjøttet - da ligger jo bare smakene helt øverst? Sånn teoretisk sett, hadde det gått an å marinere et lammelår i de vanlige 12-24 timene? Eller er det for lenge for det møre kjøttet? Praktisk sett så ser jeg jo at å marinere et lammelår byr på visse problemer.
Havbris Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Hvis jeg skal ha lammelåret en lørdag, tas det ut fra fryser torsdag, krydres og spekkes med hvitløk/persille etc på fredag og langstekes på svak varme lørdag. Det blir saftig og utrolig godt
Gjest Glør Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Jeg lar låret tine i kjøleskap ett døgn, så gnir jeg det med salt, pepper og feks rosmarin og timian, og lar det ligge i ett-to døgn før jeg steker det. Jeg deler også en del hvitløksbåter på langs, og stikker inn i de kjøttfulle delene av lammelåret. Steker det ca en time pr kilo, og bruker steketermometer for å avgjøre når det er ferdig.
oven Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Gammel tråd, men jeg må bare legge til den beste oppskriften på lammelår jeg noen gang har opplevd, og aldri har jeg hatt så mette mager etter middagen som da jeg lager lammelåret på denne måten!!! Ta en flaske rødvin og en stor coca cola, peppar og salt og bland sammen. La låret ligge i marinaden hverfall i ett døgn. Så stikker jeg mange snitt i låret og putter inn hvitløksfedd, evt med rosmarinkvister så folk ser hvor jeg har puttet dem Setter det i kjøleskapet over natten med folie over, men tar det ut i romtemperatur to timer før steiking. Før steiking smøres det GODT inn med masse salt og peppar. Legg låret på rist med folie over og ta ei langpanne under med vann i og ein oppdelte løk. Drypp låret med marinaden de første timane, også etterhvert bruke vannet så har dryppet nedi langpannen til og dryppe med.(jeg bruker og dynke det, det renner jo bare av alikevel.) Steik den på mellom 100-150 grader til den er ferdig, (125 grader = 4-6 timar) Åsså er det utrolig viktig at langpannen aldri går tom. Serveres med fløtegratinerte poteter og en god hjemmelaget saus og grønnsaker! Tro meg, dette er et måltid en vil lage om igjen og om igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå