Gå til innhold

Klarer ikke å slappe av.....

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på snart 22 år... har alltid hatt problemer med depresjon og skikkelige berg og dalbaner...nå det siste året har jeg tatt meg selv i å stresse altfor masse, jeg stresser HELE tiden, til og med når jeg "slapper" av i sofaen og ser film en fredagskveld... Det sliter meg helt ut, aner ikke om det kan ha sammenheng med at jeg ofte oppgjennom tidene har slitt med depresjon. Jeg går ikke på noen medikamenter, og har gått noe til psykolog, men sluttet tidligere i år.

Er det noen som har det slik som meg, hva gjorde dere- finnes det medikamenter som hjelper? Snakket litt med mammaen min om dette engang, og hun fraråder meg ALLTID å begynne på piller, samma hva det er snakk om..

Tilogmed nå sitter jeg med skuldrene omtrent oppi ørene, jeg tar meg selv i å stresse i enhver situasjon, men klarer ikke slappe av mer enn et minutt, så er jeg i samme "sittepositur" igjen.

Samboeren min sier det ofte, "slutt og stress", jeg ødelager middager, snubler, mister ting, er sur, lei osv...bare fordi jeg alltid skal ha så dårlig tid. Jeg har prøvd å ta meg bedre tid til ting, men det går bare ikke- hodet mitt glemmer det etter to minutt..

Hva skal jeg gjør? Burde jeg gå til legen? Noen med ideer??

Hilsen stressa....

Skrevet

ja, indre uro er ikke noe særlig, har hatt det selv endel tidligere.

Gå til legen du, du kommer nok uansett ikke til å få sterke tabletter hvis det blir snakk om det. Noen ganger kan piller være en bra ting faktisk. Moren din har jo i grunn ikke noe med om du tar tabletter eller ikke? Du må jo gjøre det som er best for deg, ikke hva hun mener.. ikke sant? Du er jo voksen nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ja, jeg vet jeg er "voksen", men føler kanskje hun har erfaring og har rett.. Jeg vet ikke. Psykolog kunne jeg gjerne fortsatt med, men det endte i at det ble altfor dyrt for meg som er student :(

Flere innspill?

Gjest Gjest
Skrevet

Kunne ikke vært noe å begynne med meditasjon/yoga (evnt. begge deler) og massasje? Sørg for å spise ganske sunt men godt og å unne deg litt nå og da, snakke med noen om ting (lege kanskje, synd med psykologen, kanskje du noen venner eller familie du kan få ut litt ting til, selv om det ikke er det samme som en psykolog?) og å få nok søvn. :klem:

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe denne boka "Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon". En kjempebra bok hvor du jobber deg gjennom depresjonen og det du kaller stress, og det gir deg en verktøykasse på hvordan du skal håndtere de tingene du sliter med i hverdagen.

Skrevet

Har du ingen mulighet for å få psykolog gjennom studentsamskipnaden?

Jeg har slitt med indre utro og anspenthet, men dog ikke i kombinasjon med depresjon. Jeg gikk noen timer hos psykolog, og fikk ut ting, og det hjalp litt. Har også gått jevnlig til fysioterapaut, og det har hjulpet mye på spenningen ihvertfall! Jeg var konstant i høyspenn, og fikk mye problemer med smerter i nakke, skuldre og hode, og hun har lært meg avslappningsøvelser, pusteteknikker og det å bli mer observant på når og hvordan man spenner seg slik at man kan lære seg å slutte med det. Kan nok også tenke meg at det kan hjelpe med yoga/pilates/etc, så om du har mulighet til å være med på noe slikt hadde det vært fint.

Men uansett synes jeg du skal få hjelp for depresjonen din, hør med legen om hva han evt mener om medikamenter. Men jeg tror også at det er viktig at du kommer deg tilbake til en psykolog!

Lykke til! :)

Skrevet

Psykolog er gratis for studenter på studenthelsetjenesten.

Moren din vet ikke hva hun snakker om. En depresjon skaper ubalanse i nerveoverføringene i hjernen. Antidepressiva gjenoppretter denne balansen. Det er ikke noe mystisk, det er de samme stoffene som allerede eksisterer i hjernen, men som det er blitt for lite av. Det blir som å la være å vanne en plante, fordi man håper den vil klare å skape vann selv.

Det er skadelig for hjernen å gå med en ubehandlet depresjon, samt du kan risikere å utvikle kronisk depresjon.

Skrevet

Er det generell uro, eller vet du hva det er som gjør at du blir så stressa? Er det elementer i livet ditt som du innerst inne ønsker at skulle være annerledes osv? Viktigste er å finne ut hvor stresset kommer fra og jobbe med det derifra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...