Clavicula Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 (endret) Jeg føler jeg står i et utdannelse og yrkesmessig veikryss, og trenger litt inputs for å velge riktig vei videre. Jeg er intensivsykepleier og trives godt med det. Kan dog vanskelig se for meg at jeg skal jobbe på en intensivavdeling til jeg blir pensjonist, og derfor ser jeg meg om etter noen andre faglige ben å stå på. Det er egentlig uaktuellt for meg å starte noen ny profesjonsutdanning (Ingeniør, lege e.l.), og heller forsøke å bruke den utdannelsen jeg har som grunnlag. Jeg ser for meg at med min sykepleiefaglige bakgrunn har muligheter til å jobbe videre i f.eks ledelse, undervisning, salg og markedsføring...tar jeg feil her, evt. andre områder?? (Ikke si at det eneste sykepleiere duger til er som flyvert/vertinner ) Jeg har kikket på; Master of management på BI, HMS kurs på universitetet, Helseinformatikk på NTNU, Ledelse og administrasjon på NKI, ++ Så...som sagt så står jeg ved veikrysset, og aner ikke hvilken vei jeg skal gå....jeg ønsker å velge den veien som er mest fruktbar, både med tanke på jobbtilbud og penger på konto, men valget er vanskelig. Noen som har et godt kart og kompass? Endret 30. mars 2010 av Clavicula
Clavicula Skrevet 2. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 2. april 2010 Fikk ikke mye svar her gitt....mange som er på påskefjellet? La meg spørre på en annen måte: Hvis du var sykepleier, hvilke videreutdanning ville du tatt for å ha størst mulig sjanse for å jobb i det private næringslivet? Du er ganske ambisiøs, og vil gjerne ha en godt betalt jobb, gjerne med lederansvar e.l.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. april 2010 #3 Skrevet 2. april 2010 Hva slags type jobb og måte å jobbe på gir deg energi? Hvordan ser arbeidsdagen ut for deg, om du skal få energi?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Du har jo utrolig mange muligheter, men det er litt vanskelig å svare noe konkret siden du er litt vag rundt hva du kunne tenke deg å jobbe med. Hvis du tenker på jobb i FHI eller lignende, kan Master i Folkehelsevitenskap være en idé. Public health og lignende kan også være nyttig. Hvis du tenker å jobbe innen legemiddelindustrien er det litt forskjellig hva de ønsker. Økonomi er ofte nyttig. Ellers kan du jo bli en liten allrounder om du tar administrasjon, ledelse o.l.
Clavicula Skrevet 17. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2010 Tar opp igjen denne tråden, etter at ting har lagt litt på is en stund. Har begynt å orientere meg litt igjen, og i den forbindelse kom jeg over Folkeuniversitetet. Vurderer sterkt noe innen administrasjon, økonomi og ledelse, og folkeuniversitet har flere kurs innenfor det området, også til en rimelig pris. Ser også ut at flere av kursene kan settes sammen til en mastergrad, hvis jeg har lest riktig. Har liten erfaring med FU. Noen som har tatt eller kjenner noen som har tatt høyere videreutdanning på Folkeuniversitetet? Gir det kompetanse som er ettertraktet i arbeidslivet, eller bør jeg velge en institusjon med mer "tyngde"?
Umuriel Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Har ikke svar til det siste innlegget ditt, men vet mange spl jobber innen salg/markedsføring/konsulentvirksomhet i medisinske firmaer. Dette er ganske ettertraktede jobber, så de vokser nok ikke på trær.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Tar opp igjen denne tråden, etter at ting har lagt litt på is en stund. Har begynt å orientere meg litt igjen, og i den forbindelse kom jeg over Folkeuniversitetet. Vurderer sterkt noe innen administrasjon, økonomi og ledelse, og folkeuniversitet har flere kurs innenfor det området, også til en rimelig pris. Ser også ut at flere av kursene kan settes sammen til en mastergrad, hvis jeg har lest riktig. Har liten erfaring med FU. Noen som har tatt eller kjenner noen som har tatt høyere videreutdanning på Folkeuniversitetet? Gir det kompetanse som er ettertraktet i arbeidslivet, eller bør jeg velge en institusjon med mer "tyngde"? Jeg ville nok ikke valgt Folkeuniversitetet selv, ei heller NKI eller NKS. Du må jo ikke velge BI, som jo er temmelig dyrt. Se litt på de offentlige høgskolene og universitetetene. Min leder har master i styring og ledelse fra HIO, men de har også lignende årsenheter.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Tar opp igjen denne tråden, etter at ting har lagt litt på is en stund. Har begynt å orientere meg litt igjen, og i den forbindelse kom jeg over Folkeuniversitetet. Vurderer sterkt noe innen administrasjon, økonomi og ledelse, og folkeuniversitet har flere kurs innenfor det området, også til en rimelig pris. Ser også ut at flere av kursene kan settes sammen til en mastergrad, hvis jeg har lest riktig. Har liten erfaring med FU. Noen som har tatt eller kjenner noen som har tatt høyere videreutdanning på Folkeuniversitetet? Gir det kompetanse som er ettertraktet i arbeidslivet, eller bør jeg velge en institusjon med mer "tyngde"? Jeg tror du bør snakke med en veileder - f.eks. en yrkesrettleder på NAV. De kan fortelle deg mer om hva slags utannelse som gir hva slags stilling. Med mindre det er noe du virkelig helt konkret kunne tenke deg er det veldig vanskelig å gi råd. Adm. org. og HMS blir aldri helt feil å ta, da det mest sannsynlig vil gi deg mye innenfor eksisterende stilling også. Bedriftsøkonomi er forholdsvis tøft hvis du aldri så mye som har tittet litt på et regnskap en gang, mens det er enklere dersom man har bokført. Her snakker jeg av egen erfaring. Kanskje du skal titte på stillinger du kunne tenke deg og heller snu tankegangen: hvis jeg skulle søkt på den stillingen, hva slags fag mangler jeg? Jeg ville også undersøkt med min egen fagforening om de har utdanningstilbud - hvis du er organisert. LO har et utdanningsfond som man kan søke midler fra. Jeg ville valgt å gå på Universitet eller høyskoles kvelds-/helgeundervisning ofte internettbasert med helgesamlinger. Jeg har gjort dette i tillegg til full jobb og har bare god erfaring.
Clavicula Skrevet 17. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2010 Jeg ville nok ikke valgt Folkeuniversitetet selv, ei heller NKI eller NKS. Du må jo ikke velge BI, som jo er temmelig dyrt. Se litt på de offentlige høgskolene og universitetetene. Min leder har master i styring og ledelse fra HIO, men de har også lignende årsenheter. Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville valgt disse? Jeg har selv også en litt negativ oppfatning av disse du nevner, litt sånn "brevkurs" aktig.... Men etter det jeg har forstått, er kursene der i sammarbeid med høyskole, så det burde vel borge for det faglige nivået/kompetansen...eller? Og pris er et viktig moment, for jeg må antagelig betale selv. FU kommer godt ut der, uten at jeg har finregnet på det.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 JEG ville ikke klart å gjennomføre brevkurs. Har prøvd. Jeg må ha noen som "pisker" litt - f.eks. en innlevering, eller noe som skal være lest før en helgesamling.
Clavicula Skrevet 17. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2010 (endret) Takker for gode tips! Planlegger å ta kurs/samlinger, parallellt med jobb ja .. Endret 17. august 2010 av Clavicula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå