Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Vi giftet oss i fjor sommer. Han tjente ca 340 000 i 2009, jeg tjente ca 27 000. I tillegg tok jeg opp ca 50 000 i studielån (halvparten ble omgjort til stipend), samt at jeg mottok full kontantstøtte fra august til desember. Kvalifiserer dette til at min mann skal tilhøre skatteklasse 2? Vi har et barn sammen, samt at han er et barn fra et tidligere forhold, om det har noe å si.
Sissan Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Ja, det kvalifiserer til skatteklasse 2, og dere bør lignes sammen, det vil lønne seg for dere.
Lotten Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Siden dere giftet dere i 2009 blir dere ikke automatisk lignet sammen som ektefeller. Automatisk ligning som ektefeller skjer først fra 2010. Dere måtte ha vært gift pr. 1.november 2008 for å få automatisk felles ligning for 2009. Dere må derfor be om å bli lignet sammen på selvangivelsen slik at mannwn din får klasse 2. Dere bør skrive i kommenntarfeltet at dere ønsker åli lignet sammen. Det kan også lønne seg å føre opp fødselsnummeret til ektefelle dersom dette ikke fremkommer av selvangivelsen allerede.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Siden dere giftet dere i 2009 blir dere ikke automatisk lignet sammen som ektefeller. Automatisk ligning som ektefeller skjer først fra 2010. Dere måtte ha vært gift pr. 1.november 2008 for å få automatisk felles ligning for 2009. Dere må derfor be om å bli lignet sammen på selvangivelsen slik at mannwn din får klasse 2. Dere bør skrive i kommenntarfeltet at dere ønsker åli lignet sammen. Det kan også lønne seg å føre opp fødselsnummeret til ektefelle dersom dette ikke fremkommer av selvangivelsen allerede. Takk for svar. Så jeg skal ikke kontakte noen, vi skal bare skrive i kommentarfeltet at vi ønsker å bli lignet sammen med vedkommende med fødselsnummer xxxxxxx? Skal vi begge skrive dette? Kommer mannen min da automatisk i skatteklasse 2, eller bør det nevnes i kommentarfeltet at vi ønsker dette?
Lotten Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Takk for svar. Så jeg skal ikke kontakte noen, vi skal bare skrive i kommentarfeltet at vi ønsker å bli lignet sammen med vedkommende med fødselsnummer xxxxxxx? Skal vi begge skrive dette? Kommer mannen min da automatisk i skatteklasse 2, eller bør det nevnes i kommentarfeltet at vi ønsker dette? Det holder å skrive det i kommentarfeltet. Jeg ville ført det opp i begge selvangivelsene, men rent formelt er det tilstrekkelig at den av ektefellene med lavest inntekt fører det opp. Dersom dere ber om å bli lignet sammen, skal skatteetaten velge den skatteklassen (1 eller 2) som er mest gunst for dere samlet sett. Dere trenger derfor ikke spesifikt å be om klasse 2.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 Det holder å skrive det i kommentarfeltet. Jeg ville ført det opp i begge selvangivelsene, men rent formelt er det tilstrekkelig at den av ektefellene med lavest inntekt fører det opp. Dersom dere ber om å bli lignet sammen, skal skatteetaten velge den skatteklassen (1 eller 2) som er mest gunst for dere samlet sett. Dere trenger derfor ikke spesifikt å be om klasse 2. Tusen takk for svar! Da skriver vi det i begge, og håper på at det vil utligne noe av baksmellen for i år. :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå