Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en toåring som fremdeles er helt avhengig av å sove på dagtid. Han sover mellom 1,5 og to timer, og legger seg uten problemer om kvelden. Han sover mellom 11 og 13 timer om natta.

Jeg har fått flere spørsmål og reaksjoner på at han sover på dagtid - folk spør om han ikke skal slutte med det snart, om vi har prøvd å kutte sovingen etc. Jeg har ikke tenkt på at dette er noe som skal kuttes i det hele tatt, jeg trodde de fleste toåringer sover på dagtid? Dere som har toåringer - sover de på dagen? Han er for øvrig akkurat fylt to, og er i full aktivitet hele dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er også nettopp toårsdagen vel overstått. Prinsen sover enda på samme tid som din toåring. Jeg har vurdert å kutte litt ned på formiddagsluren til ca 1 time etter påske, mest fordi han står veldig tidlig opp og jeg vil sjekke om det har en sammenheng.

Men jeg tror nok at mange toåringer sover en stund til enda, men at dagsovingen blir kortere.

Skrevet

I følge en venninne som jobber i barnehage så sover de fleste barn på dagen fram til de er ca 3 år.

Skrevet

Jenta mi sluttet å sove på dagen da hun var ca 18 måneder, og da fikk jeg reaksjoner a la "guri meg, sover hun ikke på dagen!? Blir hun ikke kjempetrøtt mot kvelden?!" etc etc. Jeg er klar over at det er tidlig å slutte å sove om dagen, men dette skjedde naturlig for henne, og da fikk det være slik. Folk har alltid en kommentar å komme med. Mange er omkved som ikke nødvendigvis har noen tyngde...

Skrevet

Min toåring sover som din. Storesøster sluttet da hun var rundt tre år, og styrte det helt selv. Skjønner ikke vitsen med å avvenne dem om de sover greit om natten.

Skrevet

Det er da veldig individuelt.

Da vår gutt ga seg med dagsoving rett før han var 2 år, helt av seg selv, så var han den første i barnehagen som sluttet. Enda flere av barna var halvåret eldre enn han.

Skrevet

Min 2 1/2 åring styrer dette med dagsovinga helt selv. Noen dager har han behov for å sove, mens andre dager kutter han det ut. Dette har han gjort de siste par mnd. Det er vel gjerne sånn at han ikke har tid til å sove i barnehagen men henter seg gjerne litt inn igjen i helgene hjemme.

Skrevet

min slutta sommern før han fylte to. alltid sovet minst tolv timer om natta.

Skrevet

I følge en venninne som jobber i barnehage så sover de fleste barn på dagen fram til de er ca 3 år.

Det stemmer på en prikk. Jeg jobber også i barnehage. Det er få barn som slutter helt med middagslur i bhg når de er bare to år etter mine erfaringer gjennom 12 år. Men enkelte av disse barna har kanskje sluttet å sove hjemme,selv om de trenger luren sin i bhg en god stund til.

Mine egne barn sluttet ca i to årsalder. Men de gikk ikke i barnehage ,den ene var hos dagmamma.

Skrevet

Det er da veldig individuelt.

Da vår gutt ga seg med dagsoving rett før han var 2 år, helt av seg selv, så var han den første i barnehagen som sluttet. Enda flere av barna var halvåret eldre enn han.

Må bare nevne at vi sluttet med soving på dagen hjemme fordi det bare ble mas, siden han ikke ville sove. (Og det fungerte fint uten.)

Men barnehagen fikk kun beskjed om at vi ikke presset til soving lenger, og om han ville sove der, så fikk han gjerne det.

Men han ville etter hvert kun slappe av litt, før han sto opp og lekte igjen.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Begge gutta mine sov på dagen til de var 4 år. Eldstejenta slutta akkurat på 1 årsdagen og DET er tidlig det!! Jeg fikk henne ikke til å sove overhodet på dagen etter 1 år

Gjest Emera
Skrevet

Min sluttet da hun begynte i barnehage som treåring. Der hadde de ikke sovetid, men det gikk fint å slutte. Hun hadde nok dagsovet lenger om det ikke var for barnehagestarten.

Skrevet

Min gutt var som din, Trampe. Han sov kjempegodt på dagtid rundt 2-års alderen og hadde behov for den søvnen. Ved 2,5 skjedde det et tydelig skifte. Han tullet og tøyset når han skulle sove, både på dagen og kvelden. Da ble det helt naturlig å slutte med dagsovingen.

Først kuttet vi ned til ca 45 min i bhg, før vi sluttet helt sommeren han fylte 2,5 år.

Gjest gurimalla
Skrevet

Storesøster sluttet da hun var 2 år og 3 mnd, mitt intrykk var at det var tidlig, selv om det ikke var unormalt på noen måte.

Vi merket at hun måtte kutte dagsøvnen da hun var helt umulig å legge om kvelden, hun sovnet ikke før klokken var nærmere 22:30, da vi kuttet dagsovingen sovnet hun mellom 19 og 19:30.

Skrevet

Skulle akkurat til å starte en tråd om det samme :fnise: Gutten vår er 22 mnd, og har flere ganger kuttet soving på dagen hjemme nå. I barnehagen har vi ikke fått noen tilbakemelding på at han er vanskelig å legge, men her hjemme varierer det veldig. Jeg tror det har litt med hvor aktive vi er. Er vi bare inne og gjør rolige ting, så trenger han ikke søvnen, men har vi vært ute på lekeplassen sover han i minst to timer på ettermiddagen.

Jeg regner med at de fleste barn slutter med det når de er klare for det, og at det ikke er noe man skal stresse med, hverken ene eller andre veien (så lenge det ikke går utover nattesøvnen).

Skrevet

Som sagt sovner han uten problemer om kvelden - jeg legger ham rundt 1930. Han er utrolig lett å legge både på dagtid og kveldstid, det er bare å putte ham i seng og lukke døra, så sovner han i løpet av ti minutter. Han våkner mellom 0630 og 0730 om morgenen, men kan også drøye til 0900 i helgene hvis vi er heldige...

Jeg får heller la ham sove, og så se det an hvis han begynner å bli vanskelig å legge om kvelden, eller evt våkner tiiiidlig om morgenen.

Skrevet

Størstemann sluttet av seg selv da han var 12 mnd.

Mellomste sluttet noen mnd før han var 3 år.

Minste er nå 2,5 år, og sover fremdeles 2 timer pr dag. Og ser ut til å trenge det enda (har også 12-timers netter for det meste)

Skrevet

Mine 2 eldste var blant de som sov lengst på dagtid! Og det var ikke mulig å holde dem våkne! Eldstemann sov til han var 4 år på dagtid, og det passet egentlig veldig dårlig da han gikk glipp av mye lek ute med de andre i barnehagen. Han fungerte ikke uten søvnen. Nr. 2 sov til han var 3 1/2 år. Så får vi se på minsten etterhvert...;)

Han er 2 nå og sover alt fra 1 time til 2,5 timer.

Rart at folk må bry seg med alt! Barn er som andre mennesker - individuelle!

Ikke noe å stresse med, bare ta hensyn til! :)

Skrevet

Begge mine jenter sluttet da de var 2 1/2 år.

Skrevet

Jeg får heller la ham sove, og så se det an hvis han begynner å bli vanskelig å legge om kvelden, eller evt våkner tiiiidlig om morgenen.

Det var dette som skjedde hos oss. Hun pleide å sove minst to timer, og var alltid veldig lett å legge på dagen. Rett etter toårsdagen ble hun plutselig umulig å legge på kvelden. Vi kuttet dagsovinga til 1 time, og alt gikk veldig greit igjen. Etter en ferie da hun var 2 år og 8 mnd hadde vi samme problem. Dagsovinga gikk helt problemfritt, men kveldene ble håpløse. Prøvde å kutte til 30 min dagsoving uten forbedring. Kuttet hele dagduppen, og alt ble bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...