Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboere idag. Har hørt flere si at det ville lønne seg for oss å gifte oss, pga vi da får lavere skatt. Er det sant? Vi eier ikke bolig eller noe sammen, har ikke barn.Idag er begge i jobb, men jeg skal studere fulltid til høsten, hvis det har noe å si. Prøvde å finne ut av det på Barne-og familiedirektoratet sine sider, men ble ikke noe særlig klokere,er visst ikke så glup på skatt og økonomi og sånt hehe :fnise: Er vel ikke så romantisk å gifte seg av økonomiske grunner heller akkurat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke slik at alle som er gift får lavere skatt, men hvis den ene parten har liten eller ingen inntekt blir dere lignet sammen og får skatteklasse 2. Det gir ca 10 000 mindre i skatt hvert år. Så skal du bli student vil det være lønnsomt for dere å være gift.

Skrevet

Nei, man får ikke lavere skatt av å være gift.

Skrevet

Det er sikrere øknonomisk å være gift etter at man har fått felles barn, men før barn går det fint an å regulere dette selv med div. testamente og samboeravtaler.

Så fort det er barn inne i bildet, vil barn ha arverett fremfor samboer. Mens om man er gift, kan ektefelle fortsette å råde over barnets arv.

Men skattemessig vil det ikke lønne seg uten at en av dere tjener veldig liten, nei.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Samt at man blir liknet sammen som ektefeller, slik at negativ formue kan overføres til den andre. Det kan man ikke som samboere. Renteutgiftene blir også automatisk overført til den som nyttegjør seg dem best, på grunn av felles likning. Som samboere kan det være problematisk å overføre alle rentene på en person, dersom de for eksempel er innberettet på den andre. Skattekontoret legger til grunn at de kan fordeles med 50 % på hver, men vil ikke uten videre godta overføring av alle rentene fra en av samboerne til den andre.

Skrevet

Men skattemessig vil det ikke lønne seg uten at en av dere tjener veldig liten, nei.

Hun skal jo studere til høsten, og da tjener hun jo veldig lite. Tror det var bakgrunnen for spørsmålet...

Skrevet

Takk for svar, da ser det ut som det kan være lønnsomt for oss altså, siden jeg skal studere. Men så spørs det vel hva et evt. bryllup koster, fort gjort at vinningen går opp i spinningen der altså :ler:

Skrevet

Forsåvidt, men det kan jo være andre grunner til at dere gifter dere også ? ;-)

Dessuten - om dere forutsetter at dere uansett skal gifte dere en dag - kan du tenke som så at det lønner seg å gjøre det nå, fremfor når du er ferdig med studiene.

Når det er sagt ville jeg kanskje ventet likevel, siden det virker som om økonomien er grunnen til at dette er noe dere tenker på nå. Å spare 10 000 i året et par år er ingen god grunn til å gifte seg før man er klar syns jeg, da er det bedre å spise litt billigere de årene, så kommer man like godt ut ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det når to aleneforeldre ønsker å flytte sammen da?`Er det forskjell på om vi bare flytter sammen og om vi gifter oss? Vi går vel begge tilbake til skatteklasse 1 da? Og mister ekstra barnetrygd?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Takk for svar, da ser det ut som det kan være lønnsomt for oss altså, siden jeg skal studere. Men så spørs det vel hva et evt. bryllup koster, fort gjort at vinningen går opp i spinningen der altså :ler:

Administrasjonsgebyr hos Byfogden og en middag for de aller nærmeste på en utvalgt restaurant?

Skrevet

Hvordan blir det når to aleneforeldre ønsker å flytte sammen da?`Er det forskjell på om vi bare flytter sammen og om vi gifter oss? Vi går vel begge tilbake til skatteklasse 1 da? Og mister ekstra barnetrygd?

Dere beholder begge skatteklasse 2 så lenge dere ikke gifter dere eller får felles barn. Utvidet barnetrygd faller bort etter ett år som samboer, selv om dere ikke har felles barn.

Skrevet

Man bør vel kanskje gifte seg ut i fra andre kriterier enn hva som er lønnsomt...?

Skrevet

Jepp, økonomi bør absolutt ikke være det viktigste for om man velger å gifte seg eller ikke, men som sissan sa kan man jo like gjerne gifte seg før enn senere, hvis man kan spare litt på det og uansett har tenkt til å gifte seg mener jeg.Vi har vært samboere i 4 år, og har ikke akkurat hastverk med å gifte oss, men det er noe vi har lyst til å gjøre før vi evnt. får barn. Så da tenkte jeg på dette økonomi og sikkerhet,om det kunne vært lønnsomt for oss før den tid. Er ikke noe galt med bare å være samboere heller, hvertfall så lenge vi ikke har barn. Kan være romantisk det og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...