Gå til innhold

Reiser til Platanias på Kreta 28 mai!

NovaFlare

Anbefalte innlegg

Billettene er bestilt! Platanias reiser vi til fra 28 mai til 4 juni :rødme:

Noen som har vært der på denne tiden? Hvordan var temperaturen?

Holder det med 4000 hver i lommepenger? Vi skal ikke feste eller shoppe, bare spise og kose oss. Hvordan er prisene der nede nå på ting som ok middag, drikke, osv?

Vi skal bo på hotel Proimos maisonettes litt vest på Platanias. Noen som har ligget der?

Gleder oss til å reise for aller første gang, aldri vært i syden.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :) Aircondition er heldigvis gratis, men hva koster safe i en uke?

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kreta i juni høres varmt ut. Lei aircondition.

Ellers er ting stort sett billig. Spis på lokale steder litt vekk fra turistene for der er det mye bedre og mye hyggeligere og mye billigere. Dessuten støtter man lokalt næringsliv og det er jo bra :)

Så lenge dere ikke kjøper en masse tøv på hotellet og så lenge dere drikker øl/vin og ikke paraplydrinker er det ganske vanskelig å bruke opp penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenkte vi skulle kjøpe "vanlig" mat og ha i leiligheten siden vi har kjøkken der, som vi kan ha til frokost. Er det greit å få tak i vanlig brød og pålegg og sånn? Det er micro på rommet, finnes det noe sånn gresk type fjordland? Haha :gjeiper: Er vel ferdigmat å få kjøpt der og... Bare tenkte det er greit å ha noe på rommet og om vi skulle få lyst på noe kjapt og lettvint til frokost/lunsj som ikke er brødmat.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreta i juni høres varmt ut. Lei aircondition.

Ellers er ting stort sett billig. Spis på lokale steder litt vekk fra turistene for der er det mye bedre og mye hyggeligere og mye billigere. Dessuten støtter man lokalt næringsliv og det er jo bra :)

Så lenge dere ikke kjøper en masse tøv på hotellet og så lenge dere drikker øl/vin og ikke paraplydrinker er det ganske vanskelig å bruke opp penger.

Aircondition er gratis der vi skal bo :)

Vi kommer nok ikke til å drikke særlig alkohol, bare vann eller mineralvann/brus.

Godt tips om å dra litt inn i byen og finne lokale steder som er bedre å støtte og som er billigere, det skal vi gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte vi skulle kjøpe "vanlig" mat og ha i leiligheten siden vi har kjøkken der, som vi kan ha til frokost. Er det greit å få tak i vanlig brød og pålegg og sånn? Det er micro på rommet, finnes det noe sånn gresk type fjordland? Haha :gjeiper: Er vel ferdigmat å få kjøpt der og... Bare tenkte det er greit å ha noe på rommet og om vi skulle få lyst på noe kjapt og lettvint til frokost/lunsj som ikke er brødmat.

Først og fremst - Platanias er fantastisk! Jeg er overhodet ingen sydentilhenger, men der storkoste jeg meg sammen med kjæresten min i fjor!

Det er mange matbutikker i Platanias med godt utvalg, mange hoteller har også egen liten matbutikk (vet ikke om det gjelder de fleste eller bare noen?).

Vi hadde pålegg i kjøleskapet og handlet ferske rundstykker og melk hver morgen og hadde frokost på balkongen. :rødme: Det sparte oss for mangfoldig med penger, og i tillegg til at det var noe av det koseligste jeg gjorde hele turen var det faktisk mye mer lettvint enn å vase rundt etter restauranter og vente på at noen skulle lage maten vår hver morning. Rundstykkene som evt var til overs, spiste vi gjerne ved bassengkanten utover dagen. Pålegg, melk og juice var skikkelig godt der, nesten bedre enn hjemme i Norge faktisk. Ellers er jo butikkene veldig "skandinavia-vennlige" så det er lett å finne mat man er vant til hjemmefra (og fremmed, gresk mat om man føler for det, så klart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Jeg har reist til platanias en gang i juni for noen år siden.

vi var ute om dagen hele tiden. For å få det kjølig om dagen så lukket vi alle gardiner mens vi var ute og evt skrudde på airco når vi var ute. (Gardinene var sorte, massive og tykke i to lag) Men du fikk omtrent samme effekten om dere luftet ut om kvelden Drep all mygg som har kommet inn før dere legger dere, om dere ikke ønsker å våkne dekket i myggstikk.

Ikke bruk airco om natten, da blir dere forkjølet eller sår i halsen, det ble min mor ihvertfall.

Det er veldig kos å dra ut og spise, men det er også deilig å lage noe middag hjemme og spise på terassen på kvelden noen dager om dere vil spare penger. Det er veldig koselig, og så kan jo dere dra ut og ta en drink og titte i butikker etterpå.

Det er ganske lite tyveri på kreta i forhold til feks spania og hellas. Folk er veldig rolige, og det er ikke så mye tigging heller..Men pass på vesken alikevel. :)

En annen ting å være obs på er svindlere som gir bort vinnerlodd i platanias sentrum. Om du biter på så blir man fraktet avsted i drosje, og blir overlatt til profesjonelle selgere som vil selge deg reiser og hotellopphold. Denne type svindel kan faktisk være knyttet til pyramidespill-aktiviteten her i norge, min mor hadde bitt på og kjente igjen en logo på hotellet. :gjeiper: Det er kjipt å bli fraktet bort når man egentlig bare vil kose seg i ferien, så ikke bit på om noe virker for godt til å være sant. Det er vanlig å opplyse folk på hotellet om dette.

Helsetjenesten er flott, det er et legesenter i platanias hvor man kan treffe en lege gratis. Bare ta med ID som bevis på din helseforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - Platanias er fantastisk! Jeg er overhodet ingen sydentilhenger, men der storkoste jeg meg sammen med kjæresten min i fjor!

Så fantastisk!! Kjæresten min og jeg har aldri reist før så dette blir vår første tur, nå er jeg glad jeg valgte Kreta. Fått masse anbefalinger. Vi ble spesielt anbefalt Platanias fordi jeg uttrykket et ønske om å ha alt på ett sted fordi vi ikke vil leie bil denne gangen. Og vi er ikke festløver, vil bare slikke sol og spise masse :fnise:

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist til platanias en gang i juni for noen år siden.

vi var ute om dagen hele tiden. For å få det kjølig om dagen så lukket vi alle gardiner mens vi var ute og evt skrudde på airco når vi var ute. (Gardinene var sorte, massive og tykke i to lag) Men du fikk omtrent samme effekten om dere luftet ut om kvelden Drep all mygg som har kommet inn før dere legger dere, om dere ikke ønsker å våkne dekket i myggstikk.

Ikke bruk airco om natten, da blir dere forkjølet eller sår i halsen, det ble min mor ihvertfall.

Det er veldig kos å dra ut og spise, men det er også deilig å lage noe middag hjemme og spise på terassen på kvelden noen dager om dere vil spare penger. Det er veldig koselig, og så kan jo dere dra ut og ta en drink og titte i butikker etterpå.

Det er ganske lite tyveri på kreta i forhold til feks spania og hellas. Folk er veldig rolige, og det er ikke så mye tigging heller..Men pass på vesken alikevel. :)

En annen ting å være obs på er svindlere som gir bort vinnerlodd i platanias sentrum. Om du biter på så blir man fraktet avsted i drosje, og blir overlatt til profesjonelle selgere som vil selge deg reiser og hotellopphold. Denne type svindel kan faktisk være knyttet til pyramidespill-aktiviteten her i norge, min mor hadde bitt på og kjente igjen en logo på hotellet. :gjeiper: Det er kjipt å bli fraktet bort når man egentlig bare vil kose seg i ferien, så ikke bit på om noe virker for godt til å være sant. Det er vanlig å opplyse folk på hotellet om dette.

Helsetjenesten er flott, det er et legesenter i platanias hvor man kan treffe en lege gratis. Bare ta med ID som bevis på din helseforsikring.

Supert at du nevnte det med aircon, da lar vi den stå på 2 timer før sengetid og slår av før vi legger oss.

Flott at det er lite kriminalitet, stort pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis man bruker aircon riktig blir man ikke forkjølet. Aircon er et must for å unngå den ekle hissige myggen på Kreta. Og jeg lover - hvis du har myggtekke som meg så hjelper det ikke å drepe all mygg før leggetid. Jeg lover at de ekle vemlingene finner inn likevel.

Riktig bruk av aircon er å sette temperaturen til ca 26 grader. Problemet med oss teite nordmenn at vi glatt setter temperaturen til 20 grader. Og da er det ikke rart at vi blir forkjølet fordi forskjellen mellom ute og inne blir gedigen. Setter du temperaturen til rundt 25-26 grader holdes rommet svalt og behagelig og det er alt som trenges. På den tiden jeg er der er det glatt 35 grader om kvelden og umulig å lufte etter at solen er gått ned pga mygg. Da er det behagelig med 26 grader til å sove i.

Og ja: jeg har blitt superforkjølet selv av aircon - men hadde altså ingen problemer i fjor når jeg lot den gå til 26 grader døgnet rundt.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis det er 26 grader ute da? Vi er jo der fra 28 mai til 4 juni :) Skal vi sette den på ca 22 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men hvis det er 26 grader ute da? Vi er jo der fra 28 mai til 4 juni :) Skal vi sette den på ca 22 da?

Sett den da på 23 grader. Ikke mindre. Tenk at hvis du setter den på mindre så har du den så lavt at det ville vært ulovlig å jobbe i rommet hjemme i Norge. 22-23 grader er normal innetemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok kjempekoselig! Så spennende å se frem til siden dere aldri har reist før!

God tur og gi oss en oppdatering når du kommer hjem igjen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der to uker i fjor, og to uker i 2008. Nesten hver dag vi var der var det rødt flagg på stranda som betyr at det ikke er lov å bade, noen få dager med gult flagg(da bader man på "eget ansvar", det kan være understrømmer), så vi har vært avhengig av basseng på hotellet. Bølgene er visst mindre jo nærmere agia marina du kommer. (og om du går på stranda om kvelden så får du tak i bademadrasser folk har reist i fra gratis;))

Ellers vil jeg anbefale å gå en tur opp i gamlebyen (ja, det er bratt, men fin utsikt og ikke så mye turister). Av restauranter/tavernaer liker jeg godt Ariadne(bittelitt dyrere enn andre langs stranda, men verdt det!), Sunset (opp mot gamlebyen- veldig gode keftedes/greek meatballs) og en av de første (greske, etter den mexicanske) på høyre side på vei oppover i gamlebyen - På toppen av en slags "blokk".

Chania er vel et must, bussen dit går ganske ofte, billett kjøper du på turistinfoen, ca 1,7€ per vei. Anbefaler en kveldtur dit, fint å sitte langs havna å se utover mot piren i solnedgangen feks. Anbefaler også å gå litt utafor skinngata/turistløypa i Chania. Kan komme utfor billige butikker og koselige gater!

Skulle dere få myggestikk(og hovne opp) anbefaler jeg å kjøpe en tube med 99% aloe vera på ene butikk/bakeriet der(nært torget) og smøre på hele tiden. (Jeg våkna opp med over 30 hovne stikk i ansiktet første morgen i fjor, apoteket ville ikke selge meg noe og sa jeg måtte gå til legen. Tenkte å gi aloe veran en sjanse først, så kjøpte en tube og det ble mye bedre allerede etter noen timer, og etter et par dager var det borte!)

Jeg har brukt ca 4000,- i lommpenger(alt som er brukt der nede - mat/shopping osv) på to uker.

Oioioi, beklager, dette ble vanvittig langt. Men men, ble så revet med når jeg var i gang. Tror jeg skal prøve å få til en uke eller to dit(eller i nærheten) i år også, selvom jeg er ganske lei stedet da. Men er koseilge folk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...