Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Og hvorfor er "jeg" følelsen min akkurat i denne kroppen jeg har fått utdelt? Hvorfor er ikke jeg-følelsen min i en kropp i nabohuset eller i et annet land? Eller i et annet århundre? Noen som har noen meninger eller forklaringer på hvorfor vi har denne jeg-følelsen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Og hvorfor er "jeg" følelsen min akkurat i denne kroppen jeg har fått utdelt? Hvorfor er ikke jeg-følelsen min i en kropp i nabohuset eller i et annet land? Eller i et annet århundre? Noen som har noen meninger eller forklaringer på hvorfor vi har denne jeg-følelsen? "Jeg-følelsen" er den kroppen og hjernen du har fått utdelt. Hjernen og nervesystemet."
Mann 42 Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Og hvorfor er "jeg" følelsen min akkurat i denne kroppen jeg har fått utdelt? Hvorfor er ikke jeg-følelsen min i en kropp i nabohuset eller i et annet land? Eller i et annet århundre? Noen som har noen meninger eller forklaringer på hvorfor vi har denne jeg-følelsen? Tror ikke det finnes noen konkrete forklaringer på hvordan selvbevissthet oppstår, annet enn at det er er produkt av måten nervesystemet ditt fungerer på. Deri ligger også forklaringen på hvorfor du er i kroppen din. Hvor skulle du ellers kunne være, all den tid bevisstheten springer ut av nervesystemet i en konkret kropp? Nå fins det jo dem som tror at jeg-et og bevisstheten er en sak for seg, separate eniteter som ikke er skapt av kroppen, og at det kan opptre utenfor og uavhengig av den fysiske kroppen. De har et forklaringsproblem i å redegjøre for hvorfor den ikke f.eks flytter seg til andre kropper.
Skvaldersjura Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Egoet er den værste svidler man noensinne kan forestille seg. Man ser det simpelthen ikke. Det største svindelnummeret er: "jeg, er deg" Egoet gjemmer seg i det siste stedet man ville lete. I seg selv! Det forkler sine tanker som dine tanker. Du tror det er deg. Folks trang til å beskytte sitt ego er enormt. De vil lyve, stjele, bedra, drepe og gjøre hva som helst, for å beskytte egoets grenser. Folk har ingen anelse om at de er i fengsel. De kan ikke se egoet. Sinnet har vansker med å akseptere at det er noe utover en selv. At det er noe annet som er større og bedre til å gjenkjenne sannheten. Enhver oppfatning av en fiende, er en avspeiling av egoet som fiende. Dette er en reell fare, som egoet har skapt. Den ytre fiende finnes ikke, uansett hva stemmen sier. På den måten er alle ytre fiender skapt av oss selv. Din største fiende, - er din egen oppfatning, din egen uvitenhet, ditt eget ego.
mysan Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 De leter, men de har ikke klart å finne ut hvor personligheten, bevisstheten, selvbevisstheten og viljen din sitter.. De lokaliserer alt annet; minner, drømmer, hørsel, syn... men ikke disse tingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå